Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jan Kåre Larsen

[#43688] Søker aner til Beret Torseinsdt (Todal?) g.m. Johan Peders. Rosvoll-Svelund, Edø

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker aner til Beret Torsteinsdtr Todal? f. 1841 i Aure, død 1919. Hun ble gift med Johan Pedersen Rosvoll-Svelund. Bodde FT 1900 på Svelund Edø, Smøla. Hun var Johans 2. kone. Beret skal vistnok ha berget noen fra et skips/båt forlis. Hun skal ha fått en pris for sin redningsdåd.Mvh. Jan Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Fredly

Hei Jan Kåre! Har nettopp sett etter i kirkeboka for Aure og har funnet dette:Bereth f. 29.nov. 1840. Foreldrene var Torsten Olson, innerst i Espevig og hustru Bereth Olsdatter. Gift 24. okt. 1831: ungkarl Torsten Olson Thodal, tjenestekarl i Giset, 21 år gammel, og pige Bereth Olsdatter Semundseth, 30 år gammel.Mvh. Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for svar Kjell. Tror du jeg finner disse familiene i Gardtales for Aure og?Mvh. Jan Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Fredly

Hei Jan Kåre! I Gardtales i Aure, bind 1, s. 330 og 331 må det vel være Torstein sine foreldre som er nevnt. Semundset-gården står det om i bind 2 av Gardtales, så du får vel lete der. Ellers er ikke disse Gardtales-bøkene de enkleste å finne fram i, men,men.Mvh. Kjell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Kåre Larsen

Hei KjellTakk for henvisning til bind 2 og. Da får jeg vel låne begge bind da. Skjønner jeg må ha litt tålmodighet :-)Mvh. Jan Kåre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Kåre Larsen

Noen som har hørt historien om redningsdåden til Beret nevt i innlegg (1)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.