Gå til innhold
Arkivverket

[#43691] Hvem var foreldrene til Rebekka Mogensrn, f. ca. 1717 i Rana?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg undres om der er noen som kan hjelpe meg med hvem foreldrene til Rebekka Mogensen, f. ca 1717, gift med enkemann Amund Jensen, Mo i Rana. Han døde 27.10. 1743?Jeg takker hjertelig for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Hil-Gunn!Men jeg stusser litt! Far til denne Rebekka heter Mons: Men kan det tenkes at det er feil Rebekka? Den Rebekka jeg søker var gift med enkemann Amund Jensen, Mo og jeg har notert meg 7 barn etter han og Rebekka.Har du indikasjoner på at denne Rebekka ble gift med Amund Jensen?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! I følge FS IGI giftet hun seg med Amund Jensen 27.10.1843, dat kan vel ikke være riktig at han døde den dagen? Mogens og Mons er samme navnet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk John O. Svenning!Om Amund Jensen har jeg notert at han var enkemann da han ble gift med Rebekka. Jeg har notert at Rebekka fødte 7 barn som heter Amundsen til etternavn. Den yngste er døpt i 1753 så at han døde 27.10.1743 kan umulig stemme. Ellers har jeg notert at den eldste av barna ble døpt 22.12.1743.Det kan neppe da være den samme Amund. Mener du at Rebekka Monsdatter fra Røvatnet er den samme? Jeg tviler fordi at jeg har notert Gjertrud Mogensen, men hun er ikke på den listen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg er litt forvirret, i ditt første innlegg skrev du at han døde 27.10.1843. Dette var kanskje skrivefeil for da han giftet seg med Rebekka? Rebekka døde i hht. FS IGI i 1856. Gjertrud var hennes søster f. 1707. Jeg tror dette er de riktige personene. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Amund var g.1.m. enke Ane Israelsdr. - Barn: -Jens, Kirsten og Anne. - Amund g.2.m. Rebekka Mogensdr., fra Stor Rødvann, (søster til Gjertrud som blev g. i Langfjell)- Barn: Mons, Dordi, Karen, Augustinus, Vilken, Simeon, Maren. - Amund g.3.m. Margrethe Lassedr. Barn: Rebekka, Lars, Jon, Kirsten, Amund. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Alv Edvardsen sitter vel, i likhet med meg, med Mo Prestegjeld Gardshistorie foran seg. Amund døde i 1765, 58 år gammel. Fikk bygsel på Nord-Mo, bruk 1 i 1732 og var gift 3 ganger, som nevnt ovenfor. Rebekka var fra Stor-Røvatn, død juni 1756. Boet etter henne var verdt 315 rd.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan! Her var det kommet mye bra. Hjertelig takk skal dere ha, ikke minst til Alv som nevnte Gjertrud som hennes søster. Da må Rebekka sin far være Mogens Monson og moren Dordi. Jeg vet ikke hvem hun var datter til. Men Gjertrud i gift i 1741 med Erich Olsen fra Langfjell. Stemmer ikke det?John O. Svenning, jeg beklager at jeg skrev at han døde i 1853 for det jeg skulkle skrive var at han måtte være død etter 1753 fordi at jeg hadde en Simon som var f. i 1853. Nå har jeg også funnet at den yngste var født i 1756.Dere er utrolig flinke alle sammen! Hjertelig takk!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Stemmer. Erik Olsen (ca 1703-89) var bruker i Innigarden på Langfjellet fra ca 1740-78. Dømt for 'horeri' med med Magnhild Sakrisdtr. i 1719 og måtte bøte 14 rd. og forvist fra fogderiet i 3 år. Også dømt for brennevinsbrenning i 1777 m.m. Gift I i 1723 med Lisbeth Olsdtr. Skonseng. Gift II med Gjertrud.Dordi er kun nevnt med fornavn.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har en Marit Mogensdatter Storrøvatnet født ca 1696 som ble gift med min ane Anders Andersen Berg 22.11.1733 i Moe kirke, og det er kanskje en søster av Rebekka? Hun døde i 1781 på Berg. Marit er ikke min ane, og jeg er etterkommer i Anders sitt 1.ekteskap. Har jo bygdeboka jeg også, men der er det jo mange andre som har slått opp ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om det har interesse, men det er skifte etter Rebekka Mogensdatter på gården Mo i 1756. Arvinger var ektemannen Amund Jensen og 6 barn. I 1760 er Rebekka nevnt som søster av Mogens Mogensen som det da var skifte på i Storrøvatnet, men her er bare 5 av hennes barn nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Kan det være Maritte Mogensen som den 27.9.1733 ble trolovet, og gift den 1.11.1733 med rnkemann Anders Andersen Berg i Plurdalen?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja dette er sikkert samme Anders Andersen og Marithe Mogensdatter vi snakker om her. Jeg hadde dem ikke som forlovet. Ser at jeg har skrevet at de ble gift allehelgenssøndag 1733, men hvordan jeg har fått dette til å bli 22.11 vet jeg ikke. Allehelgenssøndag er jo 01.11, og det er det jo ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Vel, jeg tar sjansen. - Mons og Dordi i Stor Rødvann hadde barna: a) Beret Monsdr., f.c. 1690, g.m. Anders Mathisen Engja. - b) Ingeborg, f.c. 1692, g.m. Elias Andersen, Ytteren br. 12.-c) Dordi, f.c. 1694, g.m. enkem. Christen Tomasen Gullvika. - d) Marit, f.c. 1695, d. 1781, g.1.m. enkem. Anders Andersen Berg.- Hun var g.2.m. Johannes Augustinusen fra Holmslett i Hemnes. - e) Nils Andersen, her, f.c. 1700, g.1.m. Malene Larsdr., g.2.m. Anne Jonsdr. (Budde) fra Ytteren br. 9. - f) Anders, f.c. 1702, til Lille Rødvann, g.m. Beret Jonsdr. Asphaugen. - g) Gjertrud, f.c. 1705, g.m. enkem. Erik Olsen Langfjell. - Rebekka, f.c. 1707, g.m. enkem. Amund Jensen Mo. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan jo føye til noe om Anne Jonsdatter(Budde) fra Ytteren her. Hun ble døpt 4.p.epiphan 1715,og døde i 1789 eller 1798. Foreldrene var Kristense Jonasdatter Ytteren og Jon Andersen Selfors. Moren Kristense var halvsøster av en av mine aner. Nå er vi litt utenfor temaet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Birger Ser ikke ut som du har tittet på hva som står av opplysninger om Rebekkas søsken mv. på lenken jeg la ved. For dette er den Rebekka du spurte etter. Hennes far Mogens Mogensøn Rødvatnet døde 94 år gammel i 1759, så det er nok skifte etter han i 1760 Rebekka nevnes iMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Robert Monsen: Jeg har faktisk funnet Anne Jonsdatter Budde som døpt i kirkeboka 4.p.epiphan.1715 med de nevnte foreldrene. Kirkeboka for Hemnes på den tiden er absolutt ingen trykt kilde, så jeg forstår ikke hvordan du kan komme frem til at jeg har brukt en trykt kilde. Dødsåret hennes har jeg fra annen slektsforsker som skrev 1789 ett sted og 1798 et annet sted. Akkurat dette har jeg ikke sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Hill-Gunn Jensen.Joda, jeg har sett mange ganger på den, men om du leser mitt innlegg 3 så ser du hva jeg sier der. Jeg er alltid skeptisk på avvik og når der står Mons Larsen og jeg søker Mogens Mogensen så må jeg ha visshet for at det er rette personer. Men nå skjønner jeg jo at Mogens og Mons kan være samme person.I alle fall skal også du ha takk!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Robert Monsen igjen:Iskiftet etter Christence Jonasdatter i Yttraheien i 1759 er datteren Anne Jonsdatter nevnt som datter, og hun var da gift med Nils Mogensen Røvatnet. Så det er ingen tvil om hvem som var hennes foreldre. Jeg skal ikke si mer om den saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei BirgerHelt i orden at du er skeptisk til opplysningene, men Mogens (Mons)Larsøn er ikke far til Rebekka, han er far til Mogens Mogenssen (og Rebekkas farfar):-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Bare for artighet, herfra stammet Mogens Mogensen.Finbakken i Korgen sognBRUKERE.Fra 1647 til litt etter 1700. BRUK I. 1) Nils Monssøn, antakelig rydningsmannen, var bruker av 1 pund fra 1647. Han, og kanskje den seinere naboen, ryddet mer jord, så ved skyldsetninga 1661 ble garden skyldsatt for 1/2 våg fordelt på to bruk. Nils fortsatte på Bruk I med 1 pund, kanskje det samme bruket som han hadde hatt før. Ved M 1666 var var Nils 59 år, med sønnene 1. Ole, 2 år og 2. Mons, 1/2 år. BRUK II. I årene 1654 61 var det på Finnbakken ryddet jord av den tidligere brukeren Nils og/eller den nye brukeren Mons. Denne jorda ble 1661 skyldsatt for 12 mark. 1) Mons Larssøn var bruker av 12 mark 1661 95. Ved M 1666 var han 41 år, med en sønn 1. Lars, 3 år (Reinåmoen). Dessuten kjennes fra et skifte: 2. Mons (Rauvatnet NR), 3. Ole (Einmoen i Nesna) og Ingeborg (Tomeidet i Nesna). :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har registrert nå at Mogens (Mons) Monsen (Mogensen er far til Rebekka og Gjertrud. Han var gift med Dordi ? og hadde 9 barn. Stemmer det eller er jeg helt på bærtur?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.