Gå til innhold
Arkivverket

[#43691] Hvem var foreldrene til Rebekka Mogensrn, f. ca. 1717 i Rana?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Er heller ikke helt sikker på når kirken på Mo ble bygget, men jeg mener å huske ut fra innførsler i kirkeboka at jeg så de første innførslene for døpte på Mo i tiden rundt 1724. Jeg har iallefall noen i mitt slektsprogram ser jeg, som ble døpt i Moe kirke i 1726.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager at jeg ikke så ditt forrige innlegg, Anne Lise!!Hjertelig takk skal du ha for dette. Her er det mye som er av interesse. Jeg har akkurat arbeidet med å finne brordatter av Johannes Andersen som ble gift med den berømte Bjørneskytteren Lars Johannessen. Hun var jo datter til Peder Andersen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Birger. - Bare for å ha nevnt det; Første gudstjeneste i MO kirke blev holdt 6. Januar 1724. - Ditt siste innlegg skal vel være et spørsmål ? Men det er litt utydelig hva du er ute etter. - Johannes Andersen, , f. 1793 bodde på Tverråneset i Mo. - Per Andersen, f. 1805 bodde i Stokkvika. Han var far til Adrianna Persdr., g.m. 'Bjynnskjøttar Lars', fra Punn Berget.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Alv!Nei, det siste innlegget mitt var bare en opplysning.Etterkommerne etter denne familien har jeg hatt lenge, men i går fikk jeg på plass foreldrene Johannes Hågensen og Peder Andersen. Bjynnskytter Lars og historiene om han har jeg jo vokst opp med og sønnen Bjørn var ofte hjemme hos oss.Med vewnnlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Robert Monsen!Det at Jon Andersen på Ytteråheia er fra Anes har ikke jeg klart å få til å stemme. Tok kontakt med Rana Slekthistorielag for noen år siden og da fikk jeg det svaret. Siden da har jeg lest alt som jeg har funnet om denne familienJon Andersen og Anne Jonasdatter (Budde) er mine aner og jeg har lest alt som jeg har funnet om denne familien både i kirkebøker og skifter og alt tyder på at Jon er fra Selfors sønn av Anders Thomassen og Berit Jonsdatter på Selfors.Og hvis du påstår han er fra Ånes så må du komme med skikkelig dokumentasjon. Hvis det er det som står i skiftet at han har et naust på Anes så er det ikke nokk.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei var vist for trett.Jon Andersen Ytteråheia var selfølgelig gift ned Christense Jonasdatter (Budde).Det er datteren Anne Jonsdatter gift med Nils Monsen Stor Røvatnet som er mine ane av barna til Jon og Christense.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei til Birger innlegg 46.Du spør om du har rett dåpsdato på Elias.Elias ble døpt i Mo kirke 4p.Epiphan.1732 som jeg får til å bli 3.feb. Kirkebok for Hemnes/Mo 1729-1748, PF 406-407, s. 45Benjamin blir døpt Marie bebudelsesdag 1739 som er 3.mai i Mo kirke. samme kirkebok som over s. 146.Samme dag er det lig predigen over Malena Larsdatter Enge? (det var en litt rar E- ligner mest på en R) 35 år og 3 uger. Samme kirkebok som over s.147Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Solveig Sund! Det var godt å få det bekreftet.Når det gjelder Malene Larsdatter Enge så må hun da være f.1704.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Skifte etter Anne Hansdatter på Ånes 1713 syns jeg ikke er godt nokk bevis, det er flere Jon Andersen på Ytteren dette tidsrommet. Jeg må ha handfastere bevis. Har du lest det orginale skifte etter Anne for å se om der er noen hentydninger der som kan utpeke rette Jon.Det eneste som jeg har funnet som knytter Jon Andersen Ytterålien til Ånes er et 1.nøst ved Aanes søen verd 7 riksdaler i skifte etter salige Joen Andersen Ytterheien i Nord- Ranen som ble holdt Anno 1731 24.mai .Men jeg er åpen for at jeg kan ta feil. Og jeg kommer til å fortsette å lete etter det som kan løse denne gåten og inntil da mener jeg han er fra SelforsHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til SSS (61) Vil bare minne om betydningen av å skjeldne mellom primær- og sekundærkilder i slektsforskningen. Dobbelt- og flerdobbelt sjekking (se også 18) er alltid nødvendig! Mvh. robmon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Her har jeg bare brukt primær kilder. Og det er ut fra de at jeg tror Jon er fra Selfors. Og har jeg muligheten til å kontrolere det som jeg får av andre så gjør jeg det mot primærkilder.Og noe av det som jeg gjør sjekker jeg opp til flere ganger.Men alikevel går det an å ta feil.Til å begynne med skrev jeg av fra Gårdshistoria, men da jeg begynte å finne feil der begynte jeg å sjekke det som er å sjekk med primærkilder.Så du trenger ikke å belære meg om hvilken kilder jeg skal stole på.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg sjekker også stort sett primærkildene, og trenger heller ingen belæring fra Robert om dette. Har jo svart ut fra skiftene Svein Edvardsen har skrevet noen ganger da, men etthvert kommer jeg også til å se en del av skiftene angående mine aner på mikrofilm for å se hva folk eide, arvinger osv. Har også svart ut fra bygdebøker, men da har jeg skrevet i svarene at det var bygdebøker. Folk flest forstår jo da at i bygdebøker kan det forekomme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Robert! Det neste skrittet jeg kommer til å ta i å få bekreftet mine antagelser er å pantebøkene og se om det kan være noen mulighet til å finne noe sikkert bevis der.Jeg mener 2 ved samme navn på en plass er en for mye til å stole på et skifte som bare gir et navn og en stedsnavn.Men det var nå ikke dette denne diskusjonen skulle dreie sig om.Til Birger så du får unskylde meg så mye.Nils er broren til Gjertrud og Rebekka og de som er på slektsiden til Frode. Frode hadde vist ikke Susanna f. ca 1700 som var gift med Hans Andersen Kinderkeis.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Helt i orden, Solveig! Hjertelig takk skal du ha! Nils hadde jo en stor etterslekt i Rødøy og disse her er jo slekta mi.Når det gjelder bygdebøkene så stoler jeg ikke så veldig mye på dem, heller ikke de fra Rana. Noe jeg tror at de fleste har fått med seg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen.- Egentlig burde jeg vel ikke si noe mere, men. -- Det som taler imot at Jon Andersen fra Selfors skulle vær d.s. som Jon på Yttraheia, er at det er forskjell i alder. - Jon Selfors var i 1701 18 år, altså f.c. 1683. - Mens Jon på Yttraheia (br.9), var f.c. 1674. -- Så var der et sk. på Ytteren i 1690 (S. Edvardsens bøker), etter Lars Tostensen som er opplyst i Gardshilst. å bo på br. 1. og som enl. skiftet var søskenbarn til Anders på Ånes. -- Så er der et sk. på Ytteren i 1757 ant. etter både Jon Andersen og hans kone Dothe Pedersdr. De hadde åpenbart kun en sønn, Tomas, som 'arvet tomten'. - Den eneste Tomas som jeg kan se som kunne passe, måtte da være den Tomas som overtok bruket på br. 1. nettopp i 1757. - Jon på br.9 hadde en rekke barn. - Ved skiftet etter Christense på br. 9. i 1759, er det ikke med noen sønn Tomas. - Ant. er han da død, eller har ikke eksistert ? -- At det blev en Tomas på br. 1., ville jo være naturlig, hvis faren Jon var fra Selfors og var sønn av Anders Tomasen. -- Vel, ikke vet jeg, men jeg synes Monsen kunne fotelle hva han mente å vite om saken. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan!Jeg takker og bukker for all mulig hjelp her! Men akkurat nå så går det helt surr opp i hodet mitt slik at jeg ikke klarer å finne tråden. Her blir det så mange Andwersens at jeg må finne ut hvilken ane snakker vi om. Jon Andersen, Anders Andersen. Jeg undres på om jeg begynner å bli for gammel? :)Jeg kommer tilnake når jeg har fått sortert litt.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hvorfor ikke rette en direkte henvendelse til Rana Slektshistorielag om 'problemet' med disse to Joen Andersen på Ytteren ? - Dersom det har fremkommet nye opplysninger som tilsier at det som er opplyst i Garsdshist. er feil, bør jo de kunne svare ordentlig på det. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ingen dårlig ide, Alv!Beklager, men i går var jeg helt satt ut. Vet ikke hva som skjedde. Er bedre i dag og fortsetter med å legge inn anene og så kommer jeg nok tilbake når jeg kommer til disse Andersen-folka.:)Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Denne Dordi som var gift med Mogens Mogensen fra Røvatnet er et mysterium. Er der ingen som har klart å finne hvor hun kom fra og hvem foreldrene var? Det eneste jeg vet er at hun skal være f. ca. 1705 (pluss-minus).Hva står det i bygdeboka?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg kan ikke se at det står noe om hvor Dordi kom fra i bygdeboka, men du har tatt feil av hennes fødselsår, og hun var mor i 1690. Det som står er:Mons Monsen født i Nesna i ca 1665, og han var 36 år i 1701. Han døde i 1759. Han var bruker i Storrøvatnet fra 1693 da han og naboene var anklaget for å ha drept 3 reiner for Lars Andersen. Han brukte halve Storrøvatnet fra 1718, og siden hele gården med Lille-Røvatnet frem til ca 1738-40.Han var rik, og i 1748 betalte han den nest største formueskatten i bygda på 60 riksdaler kontant. Boet etter han var verdt 241 riksdaler, og av det 100 riksdaler kontant. Som kårmann hadde han 3 kyr. Han var gift med Dordi. Barn:a)Beret født ca 1690. Til Engja som voksen.b)Ingeborg født ca 1692. Til Ytteren som voksenc)Dordi født ca 1694.Til Gullvika som voksen.d)Marit født ca 1696. Til Berg som voksen. Hun var gift med Anders Andersen Berg og hans 3.kone.e)Nilsf)Anders. Til Lille-Røvatnet som vokseng)Gjertrud født 1705, og til Langfjellet som voksenh)Rebekka født 1717. Til Mo som voksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Anne Lise! Ja, jeg antydet dette årstallet som jeg har betvilte, derfor skrev jeg pluss-minus. Det er nemlig et notat jeg har som angivelig skal være gitt av Per Hellersvik. Nå har jeg jo det meste av hva Per Hellervik har skrevet ned fra kirkebøker, gitt til andre, men jeg har ikke funnet noen plass at han sier at hun var født 1705. Og i min slektsbase står der ingen ting om hva tid hun var født, bare at hun kom fra Stor-Røvatn.Beret Mogensdatter (Monsen) var jo født i 1690 som du også sier. Dorthea, 1694, Marit 1696 osv..Jeg kan heller ikke finne henne i noe skifte.Er der muligheter å finne henne i noen kirkebok?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis det er Dordi du mener så finner jeg heller ingen som passer i noe skifte. Forøvrig fikk jeg ikke med riktig alt jeg har Marit født ca 1696 som var gift med Anders Andersen Berg. Anders er min ane gjennom sitt første ekteskap.Marit Monsdatter Storrøvatnet og Anders Andersen Berg ble trolovet 27.09.1733, og gift 01.11.1733. Marit døde på Berg i 1781. Anders Andersen Berg var født ca 1659-65. var 42 år i 1701 og 71 år da han døde i 1736. Han ble gravlagt 1.pinsedag(20.05)1736. Anders og Marit fikk disse barna: -Mons døpt 15.06.1734 som det var skifte på i 1749.-Lars døpt 27.11.1735, og død i 1812. Han ble gift den 17.11.1771 i Moe kirke med Gjertrud Eliasdatter Grønfield. Dette hadde du kanskje? Nå var det jo ikke dette du spurte etter da.Mons Røvatnet var forøvrig formynder for Sacharias Pedersen Røvatnet ved dennes foreldres skifte i 1718(Peder Eriksen). Det kan jo være en slektning? Peder var gift med Karen Nilsdatter, og Peder var sannsynlig bror av min ane Hans Eriksen som antagelig var fra Storrøvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Anne Lise! Du er utrolig!Dordi er og forblir av ukjent opprinnelse, men det er lite å gjøre med det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.