Gå til innhold
Arkivverket

[#43693] Hjelp til oppslag i kirkebok. dåp 26 jun 1870 i Hvitsten, Vestby, Akershus


Gjest Kristin Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Jensen

Iflg konfirmasjonsinnføring i Drøbak skal Hanna Josefine Westbye være født 06 jun 1870 og døpt 26 jun 1870 i Hvitsten.Ønsker opplysninger om foreldre, faddere og bosted.På forhånd takk for hjelpen Vennlig hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Ikke helt lett å lese på scannet kirkebok på min PC, men mener det står at barnet er født utenfor ekteskap (uægte) av mor Pike Anne Christiandsdtr og far Johannes Østbyhagen(?) af Hvidtstenstrand(??) Faddere virker å være 'småkårsfolk' rundt Hvitsten. Får ikke opp folketellingene nå, og får dermed ikke sjekket mot 65-tellingen.Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Takk for svar!jeg har nå sett den selv også. Kirkeboka ble lagt ut etter min etterlysning.Ved nærmere granskning tror du at farens navn kan være Johannes Westbye?Jeg syntes også det var vanskelig å lese hva som sto der. Fadderenes navn klarte jeg ikke å tyde. Men kanskje du er mer 'dreven' på dette enn meg? Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Enig i at dette er vanskelig å lese. På faddrene har jeg notert: Johan Andersen, Hans Olsen (??), Carl ??, Regine Andreasdtr og Lovise Johansdtr. De to sistnevnte finner du også greit under folketellingen for Hvidtsetn 1865 og 1875. I merknadsfeltet er nevnt Johan Larsen (?) - trolig ektemann til Lovise Johansdtr.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Hei igjen!Takk for faddere. Da er det bare å begynne å nøste opp hvilke tilhørighet de har.Lykke til med egen forskning!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Fikk en idé da jeg i konfirmasjonsoppføringen i Drøbak så at Johannes hadde mellomnavn 'Jakob' - hadde jeg ikke sett det et annet sted? Jo, FT 1865 for Hurum, der finner du Johannes Westby, 25 år boende hos foreldrene og med tjenestejente Anne Christiansdtr, født i Drøbak!! Johannes oppgitt å være født i Sandviken, Akershus. Den samme Johannes Westby f 1840 i Sandviken finner du i FT 1900 som kjøpmann i Drøbak! Og digitalarkivet har fødselen i Asker 29.10.40....Lykke til med videre gransking. Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Jensen

Oi, denne detaljen har jeg ikke oppdaget. I FT 1875 Drøbak, er Johannes gift med Maren og hans datter Hanna bor hos ham. Anne Christiansdatter er vel da muligens død.Takk for nok en brikke i slektstreets puslespill.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.