Gå til innhold
Arkivverket

[#43694] Anne Kirstine Hansdatter f.1852 - vem var hennes mor


Gjest Tina Dimberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tina Dimberg

Pigan Anne Kirstine Hansdatter (f.1852) gifte sig med snickaren Engebret (Embret) Johansen (f.1854) 28 april 1878 i Elverum.Hennes fars namn som stod med vid giftermålet var Hans Nilssen och när hon gifte sig så bodde familjen på gården Bakken, Elverum. Dessa fakta har jag funnit på Digitalarkivet - vigda i Elverum sokn 1869-1879.Undrar nu vem som var hennes mor? Jag har sökt i 1865-tellingen för Elverum, men jag har inte funnit någonting. Tacksam för ev. upplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TinaI og med jeg ikke fant Anne Kristines dåp i Elverum, så er hun sikkert født et annet sted. Men jeg fant en kandidat til hennes far, men da er hun uekte født. LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja se der.Mulig at kirkeboken har uekte barn på egne sider (det er ikke uvanlig), og at jeg har oversett den siden. Men det kan også hende at jeg har oversett henne selv om hun er ekte. (det bla lange timer på arkivet i dag, og man blir litt sliten i øynene)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Vart någonstans finns Anne Kirstine och föräldrarna år 1865? Har sökt i 1865-tellingen efter Anne Kirstine och hennes familj, utan resultat.Även om hon var ett oäkta barn så borde hon bott hos någon av föräldrarna år 1865, då hon var 13 år gammal.Eftersom hon var född i Elverum och bodde där vid giftermålet 1878, så antar jag att familjen bodde där även 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Till Gun Huglen: Den Johanne Andersdatter du har funnit i Våler kan stämma, då hon har en dotter sedan tidigare som är född 1852 i Elverum. Det enda som inte stämmer är namnet på dottern. Det står Kjerstine istället för Kirstine, men det kanske bara är felstavat?Till John O.Svenning: Den Johanne jag söker efter som gifte sig med en Hans Nilsen hette Andersdatter i efternamn.Tack till er båda för hjälpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Det är jag nu också helt säker på att de gjorde. Borde annars ha funnit både Hans, Johanne och Anne Kirstine som familj i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Dimberg

Jag har nu fått några uppgifter från Statsarkivet i Hamar.Anne Kirstine föddes 24/1 1852 på Bakken i Elverum. Hennes far var ungkarl Hans Nilsen Moen och hennes mor var piga Johanne Andersdatter.Anne Kirstine var en oäkta dotter.Då återstår bara att finna ut om föräldrarna gifte sig på annat håll och om hon fick några halvsyskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.