Gå til innhold
Arkivverket

[#43695] Fransvis Eunege 1.rode Østergade, Hus /7, Trondheim, 18 år, i 1801


Gjest Leiv  Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Leiv  Skjerve

I kirkebok for Domkirken finnes:Frantswits døpt 1.6.1783 med far Christopher Ermes og hustru Catarina LarsdatterI 1801 finnes i Prinsens gt.38 kremmer Christopher Emmertz 56 år og hans kone Catrine Larsdatter 64 år og døtrene Ane Pouline 20 år og Eva Margrethe 15 år.Aner og etterslekt etterlyses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Faddere ved Anna Poulines dåp 22.7.1781 og Eva Margretas dåp 29.10.1786 var Wellick Larssøn, Lars Larssøn og Lavina Larsdatter.Disse kan være søsken til Cathrine Larsdatter.Fransvis har ganske sikkert slektsbakgrunn i Rennebu eller Meldal. Wellick peker også mot Meldal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Takk til Berit Knudsen for innspill.Ifølge Trondheim borgerbok fikk Christopher Emes borgerskap som kremmer den 11.februar 1788. Han oppgis da født i Frakenland, Tyskland.Jeg finner ikke Frakenland i Aschehoug konversasjonsleksikon fra 1941 og heller ikke i Cappelens Verdensatlas fra 1930-årene.Jeg finner en by Frankenthal mellem Mannheim og Worms.Kan Frakenland bety 'Hvorsomhelst' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Frankerne og sakserne var av de dominerende germanske stammene i det gamle Germania som romerne kalte Tyskland. Frankenland blir vel sør for midt av Tyskland, og navnet føles vel mer eller mindre 'poetisk' idag. Men det avspeiler seg i landskapsnavn som Ostfranken, Westfranken etc. I delstaten Bayern finnes fremdelses Ober- Unter- Mittelfranken som administrative områder. Byen Franfurt har også sitt navn etter frankerne (og Frankrike!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kikker man på kartet av 'der Fränkische Reichskreis 1789' (dannet 1500 av Kaiser Maximilian, oppløst i begynnelsen av det 19. århundret) i Astrid Ryens Wikipedia-lenke i innlegg 9, har man antagelig meningen av ordet 'Frankenland' brukt 1788 i borgerbok for Trondheim.Respekt til Astrid Ryen!Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Min kilde genealog Kåre Hasselberg i Trondheim har notert: 'Frakenland(?) i Tyskland. Dette skal kanskje være Franken?' Jeg har vært innom Wikipedia og Aschehoug og mener det er rimelig å tro at Emes kom fra Franken: 'etter oppløsningen av det tyske keiserrike i 1806 kom størstedelen av Franken under Bayern', Ascehoug.Takk til Astrid Ryen og E.Heindl for oppklarende innlegg.Jeg har festet meg ved at Ober-Franken grenset mot Thüringen.Jeg er av den oppfatning at kona til Emes, Catharina Larsdatter fkr 1737.stammet fra en av de bergmannslekter som kring 1636 innvandret til Kvikne fra Thüringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.