Gå til innhold
Arkivverket

[#43696] Skal på SAK imorgen 08.11.06 - kan gjøre enkle oppslag


Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Kunne du sjekke panteregisteret for Fjære herred, Gnr. 1, bnr. 35, Fagerli. Når kjøpte Mathias Sørensen bruket, og hvor lenge satt han med det? Han bodde der ved ft. 1900 og han er oppført i likningsprotokollen for Fjære i 1912 med bosted Fagerli. Han var innflytter til Fjære/Grimstad og kom opprinnelig fra Konsmo.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Hei Kjell,G.nr. 1 Grøm, b.nr. 35Pantebok nr. 51 - folio 352 Skjøte fra J. Johnsen til Mathias Sørensen på denne eiendom for Kr. 300,00 datert 1.08.1899 tinglyst 2.08.1899.Pantebok nr. 52 - folio 36 Skjøte fra Mathias Sørensen til Adolf Abrahamsen Heldal i denne eiendom for Kr. 2700,00 datert 7.10.1905 tinglyst 10.10.1905Pantebok nr. 55 - folio 724 Skjøte fra Adolf Abrahamsen til Mathias Sørensen på denne eiendom for Kr. 2700,00 datert februar tinglyst 4.03.1913Pantebok nr. 57 - folio 21 Skjøte fra Mathias Sørensen til Ole Johan Andreas Torbjørnsen i denne eiendom for Kr. 1600,00 datert 20.06 tinglyst 01.08.1916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Svein Arne.Hjertelig takk for hjelpen. Det var hyggelig av deg å ta deg bryet. Hvor kan så Mathias Sørensen ha oppholdt seg mellom 1905 og 1913? Det får jeg se om jeg kan finne ut av på egenhånd.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Dersom det kan være lov å spekulere litt, kan det kanskje se ut til at salget i 1905 var økonomisk betont i og med at det er tinglyst flere panteobligasjoner på eiendommen i perioden forut for dette.Kanskje han var bruker av gården også i perioden 1905 - 1913. Virker vel litt underlig at salgs-summen var den samme 8 år senere ?Videre ser vi at salgssummen i 1916 er lavere enn i 1913 ? Kan dette ha sammenheng med at panteboken forteller om en assuranseutbetaling vedrørende eiendommen i 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen. Det er veldig hyggelig at du finner tid og interesse for å spekulere litt omkring Mathias Sørensen. Tanken på at han brukte gården i perioden 1905-13 har slått meg også. Det som skjedde i Mathias Gundersens liv i denne perioden var at han mistet sin kone. Jeg vet ikke ennå når det skjedde, men i 1907 giftet han seg igjen med en frøken på 44 år som het Asgjerd Johnsen. Asgjerd ble ved giftermålet stemor til 5 barn, hvorav to fremdeles må ha bodd hjemme. Hun bodde noen kilometer unna i nabokommunen Landvik, der hun bodde på et lite bruk sammen med sin mor som var enke. Det er egentlig Asgjerd som er interessant for meg. Hun satte igang en husflidsskole i Grimstad i 1897, men på grunn av manglende kommunal støtte måtte hun gi opp i 1900. Hun var fra Fjotland, og jeg lurer litt på om hun kanskje har kommet i huset til Mathias som husholderske da han ble enkemann. De har kanskje følt et fellesskap ved å være fra samme distrikt, selv om det er urealistisk å tro at de kan ha kjent hverandre på tvers av to dalfører. Det interessante er at Asgjerd solgte sitt bruk (som hun hadde overtatt i 1911) samme år som Mathias solgte Fagerli. Vel, vel, dette ble noen facts og enda flere spekulasjoner. Min tanke er å skrive en artikkel om Asgjerd Johnsen med tid og stunder.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Panteboken begrenser seg jo til saker som ligger til eiendommen. som nevner at det inngås ektepakt ved giftemålet med Asgjerd som innebar at Mathias hadde særeie til gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Det var interessant. Mathias Sørensens eldste sønn var 23 år da ekteskapet mellom Mathias og Asgjerd ble inngått. Jeg ser for meg at avtalen er inngått med tanke på ham. Han skulle ikke måtte vente i x antall år på å overta bruket på grunn av at en stemor skulle kunne sitte i uskiftet bo hvis faren skulle falle fra. Asgjerd hadde ikke livsarvinger, så det er vel ikke sikkert det finnes en tilsvarende avtale vedrørende Asgjerds eiendom i Landvik på det tidspunktet hun kjøpte den av sin mor i 1911.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.