Gå til innhold
Arkivverket

[#43707] Ole Hansson Toftelien - f. Dovre 1853 - til Amerika kring 1883 - utvandringsår?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ole Hansson Toftelien, fødd på Dovre 14.10.1853 som son av husmann Hans Guttormson og kona Eli Johannesdotter i Tiftelien, skal ha utvandra til Amerika kring 1883, men eg han ikkje finna han som emigrant over Christiania.Er det nokon som eventuelt har tilgjenge til lokale kjelder som ei bygdebok, som kan fortelja meg det nøyaktige utvandringsåret hans?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De digitaliserte utflytterlistene for Dovre 1861 - 1890 sier intet om han.[url="http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nsok.asp?Pkoll=Utflyttede&PG=DOV&TI=1879-1890>LenkeSiste spor av ham ved konfirmasjonen i 1871 her: LenkeJeg kan ikke se han i folketellinga for Dovre / Lom / Sel i 1875: LenkeHans mor dør 1861. Faren gifter seg omatt i 1873 med Rønnaug Jørgensdatter Hestdalen. LenkeHans far Hans Guttormsen dør i Hestdalen, Dovre i 1888: LenkeEn dødsfallsprotokolle for farens død vil sannsynligvis si at Ole er i Amerika. Men det hjelper lite, når det er utvandringsåret du søker.Så man kan jo håpe på at Bygdeboka sier mer. Ellers kan det jo se ut til at han tok tjenste i ei annen bygd før han reiste.Nå var det jo ikke så reint få i fra disse bygdene som reiste nordover.Jeg tror svaret ligger her.... Ole hadde en yngre bror Mathias: LenkeOg da trur jeg forsyne meg at de to brødrene utvandrer fra Steigen i Nordland - over Trondheim ganske riktig i 1883: LenkeBroderen er forøvrig på gamle trakter samme med frua i 1914:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Jon for eit svært godt og opplysande svar. Dette er rett mann, so då er utvandringsopplysningi stadfest! Kjempebra!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.