Gå til innhold
Arkivverket

[#43730] Helleborg Pedersdatter fra Meldal?, f. ca. 1768, gift Conders på Smøla.


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har prøvd å etterlyse denne damen i dis-norge uten å fått svar, så nå prøver jeg her: Helleborg Pedersdatter f. ca. 1768, kom innflyttende til Kristiansund ca. 1790, der hun fikk en sønn Peter f. 1790 med gift mann Robert Smith fra Skottland. Om Robert står det i Averøyboka bind 3, s. 33. Helleborg giftet seg i Hopen kirke på Smøla i 1793 med Jochum Henrikson Conders f. 1772, som omkom på sjøen den 11. okt. 1837 sammen med sønnen Henrik. Helleborg døde i 1831. De bodde på Veiholmen, og fikk barna:1. Elisabeth Maria Klinge f. 1794, oppkalt etter farmora, Elisabeth Maria Conders f. Klinge. 2. Henrik f. 1798, oppkalt etter farfaren. 3. Ingeborg Anna Randulf f. 1807. Kan den siste av barna være oppkalt etter Helleborgs mor? Den eneste jeg vet om med det navnet er Ingeborg Anna Randulf som var gift med Jonas Nideros og bodde i Kristiansund. De var foreldre til Jonas Jørgen Nideros som bygde Sanden på Veiholmen og bodde der. I militærrullen står det at Jochum og sønnen Henrik bodde i 1810 i Meldal, 'hvor hans kone var fra'. Der var de innrullert i det 'Renneboiske Compani'. Men familien kom flyttende tilbake til Veiholmen. Er det noen som kan ha opplysninger angående Helleborg Pedersdatters foreldre så hadde det vært kjekt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Oppdaget først i dag at jeg hadde fått svar fra Aud Marion Røen på spørsmålet om denne damen på dis-norge. Det er altså en Helleborg Pedersdatter Sneen som ble konfirmert i 1781 i Meldal. Er det noen som kan sjekke bygdeboka for Meldal om det kan finnes opplysninger om henne der?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har sett på Snoen, men bare funnet en Peder Arntsen (f. 1708) på Nordgard Snoen, gift med Ellen Olsd. Sæli. Utenom innflytterslekter er navnet Peder ganske lite utbredt i Meldal på denne tid.Muligens er det mer å finne i manntall på nettet.I samme slengen oppdaget jeg på Hilstad en hittil ukjent gren av egen slekt som jeg nettopp har referert i mitt innlegg (46) i tema 67720, så dette var nyttig nok. Det løste et langvarig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Navnet Hilleborg er ikke vanlig i Meldal, og tilhører muligens litt 'kondisjonerte' slekter. En annen med navnet blir født i Meldal i 1748. (Ifølge nettet bosatt på Grefstad, men MB nevner henne ikke der.) Det er Hilleborg Maria Quisling, g.m. Hans Strøm. (Dette var en god stund før akkurat det etternavnet ble en del av ordbøkene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I Stadelslekta (på Grip) var vel både Helleborg og Peder vanlege namn etter det eg hugsar. Kanskje var det ei grein av denne slekta i Meldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Ja, det er i alle fall sikkert at damen er en gåte! Har selv også tenkt at hun kan være av Stadel-slekta, men har ikke funnet hennes dåp, så da er jeg like langt! Takk til deg Odd Roar for at du sjekket bygdeboka for meg!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Arnt Stavne har svart meg angående Helleborg på disnorge. Men han har heller ingen opplysninger å gi angående henne, så trolig er hun innflyttet til Meldalen. Men fra hvor?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En vinkling kan jo være å sjekke ut de Peder og Petter som bor i Meldal på den tid. Det er ikke altfor mange av dem, og Helleborg er vel ikke noe navn fra den tekniske sfæren i verksmiljøet, så da faller disse ut. Det finnes enkelte embetsfolk der, som offiserer, geistlige og administratorer (både sivile og ved verket). Særlig mange Peder er det neppe blant disse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.