Gå til innhold
Arkivverket

[#43734] Johan Arnesen, f. Øvre Eiker 1859. Hvor ble han av


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Johan Arnesen ble som nevnt født på Øvre Eiker i 1859 (22.2.1859). Foreldrene het Arne Johnsen og Malene Gulbrandsdatter (begge født 1829). Arne Johnsen er i live som enkemann i 1900 og bor hos nevøen Otto Hansen på 'Prestegaardseie'; kona er død (i 1897) og sønnen Johan er ikke å finne. I skiftet etter faren i 1902 er det imidlertid nevnt at han bor i Durchborg (Duisburg?) i Tyskland. Har noen noe mer kunnskap om Johan Arnesen eller alternativt; har noen tips om hvordan jeg kan komme videre her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det der ble et skudd i foten, ihvertfall nesten. Etter litt finsøk i Familysearch/IGI fant jeg en fødselinnføring som også opplyste om når han døde.Det står ikke noe om hvor, men det viste seg at gift mann, gårdbruker og høvelmester Johan Arnesen døde på Lillebraaten på Øvre Eiker den 30.7.1906.Så da så ... er vi nærmere enn jeg forestilte meg. Er det noen som vet noe om kone, barn og eventuelle etterkommere?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er dødsfallmeldingen hos lensmann i Haug. Johan Arnesen født 1859 er død 30/7 1906.Enke Marian Arnesen Braatebakken Barn. 1 Marie, 24 år 2.Anna 22 år, 3.Adolf 16 år 4.Oskar 10 år 5.Herman, 8 år 6.Paul, 5 1/2 år 7.Sigrid, 14 år. Samtlige bosatt i ???,TysklandLillebraaten er br.nr. 28 under g.nr 77 i Øvre Eiker, Haug Prestegård., skyld 19 øre.Johan Arnesens enke Marianne Arnesen sitter i uskifte når hun selger i 1919.Mvh ArntP.s. Jeg skal på Statsarkivet på lørdag, så jeg kan se om vi kan klare å tyde stedet i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Jeg fikk de samme opplysningene fra Jon Torp tidligere ikveld, men han/vi klarte heller ikke å få fornuft i stedsnavnet.Jeg fant også dato for fødsel (Duisburg!) og død for to av sønnene (Oscar og Paul, hhv 1914 og 1917) i IGI. At det finnes info om akkurat de to barna KAN indikere at de døde i WWI.Arnt! Bodde Marianne Arnesen i Norge da hun solgte i 1919?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takker og bukker, Jon!Den siste var ny! Gustav Adolf er identisk med Adolf, 16 år i 1906, som er nevnt i dødsfallmeldingen.Dette var virkelig spennende!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Johan Arnesen hadde en bror, Gulbrand (f.10.2.1856) som ihvertfall nådde konfirmasjonsalder (konf. Haug kirke i 1870). Han er imidlertid ikke nevnt da mora, Malene Gulbrandsdatter, som den første av foreldrene, døde i 1897. Gulbrand er heller ikke nevnt i FT 1875 for Eiker, men i den sammenheng trenger han ikke ha flyttet lengre enn til Drammen for falle utenfor.Uansett, er det noen som har 'ramlet over' dødsfall eller utflytting for Gulbrand Arnesen, f.Ø.Eiker i 1856?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,I dødsfallmeldingen etter Johan Arnesen står det at samtlige arvinger var bosatte i Rhinprovinsen, Tyskland.I skjøte 1919 står Marianne Arnesen oppført med adresse p.t. Haugsund. Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Arnt! Broren Gulbrand Arnesen er så langt jeg har fått innsikt i ikke nevnt i dødsfallmeldingen etter faren, Arne Johnsen, som døde i 1902. Da blir det enka Marianne og barna det refereres til i dødsfallmeldingen etter Johan Arnesen når det er snakk om Rhinprovinsen, Tyskland. Idag heter vel området/delstaten NordRhein-Westfalen.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.