Gå til innhold
Arkivverket

[#43737] Hva var en spisevert i 1878


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I kirkeboken for Johannes krets(menighet) ble min tippoldefar, Peter Christian Hansen og oldemor Lovise Marie Larsen viet den 3. mars i 1878 og det fremgikk at min 2xtipp Henrik(Heinrich) August Hansen var spisevert. Kunne det ha noe med serveringen på jernbanen å gjøre? Han bodde på daværende tispunkt i Tordenskioldsgate 11 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for svar. Til tross for at jeg mottok ditt svar i mitt andre innlegg, valgte jeg å belyse det på nytt for å se hva som ville komme frem.Spisevert ligger på en måte i selve ordet, men har du funnet en dokumentasjon på at det var en som drev et spisested?Henrik August Hansen var utdannet sadelmagermester og var det frem til han flyttet til Kristiania i 1874 i en alder av 50 år. Han var melkehandler i Strandgaten 19 ved Ft. i 1875.Jeg har også senere på 1880 tallet funnet ham som fadder i barndåp da han oppgis å være sadelmager.Det kan tyde på at han kan ha drevet et spisested i Tordenskjoldsgade 11, hvor han bodde i 1878.Er det noen som kan kjenne til hvem som bodde i Tordenskjoldsgade 11 og om det var serveringsvirksomhet der på den tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.