Gå til innhold
Arkivverket

[#43738] 'Norske sigiller'


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Det er i debatt 13282 nevnt en gammel bok med Våpen, 'Norske sigiller'. - Denne var dessverre ikke å oppdrive på bibliotek. - Vigerust henviser i innlegg 15 til en lenke. - Interessant, men kan noen opplyse hvor man kan låne noen bok / hvilken bok, med avbildning av disse Våpnene ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Som alltid vil du kunne finne bøkene her:http://wgate.bibsys.no/search/gen?lang=NJeg regner med at det er denne det siktes til:Tittel: Norske Sigiller fra Middelalderen / udgivne efter offentlig Foranstaltning af H.J. Huitfeldt-Kaas ; efter Udgiverens Død afsluttet af Chr. Brinchmann, Oluf Kolsrud. Forf./red.: Huitfeldt-Kaas, H.J. Kolsrud, Oluf Brinchmann, Chr. Trykt: Oslo : [s.n.], 1899-1950. Sidetall: 2 bind. : ill. Eiere: HIT NBO NBR RIKSANT UBB UBIT UBTØ UHSDet kan kanskje være mulig å få den på fjernlån fra et av eierbibliotekene. Du må nesten forhøre deg nærmere med ditt lokale bibliotek.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk. - Nu var problemet at den eneste av disse bøken som hadde vært til utlån / fjernlån, var kommet vekk. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Alv, hvis ditt bibliotek avviste din lånesøknad, ville jeg ha klaget skriftlig til kommunen og deretter fylkesmannen, for her kan det se ut til at biblioteksloven brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hjelp søkes ! - Jeg trenger åpenbart noe mer å gå etter, da jeg fikk en bok med kun kongelige segl. - Jeg skulle egentlig ha den boken som det var henvist til under Lenke i innlegg 15, -tema 13282. - Kanskje noen kan gi ytterligere opplysn., slik at jeg får riktig bok ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den korrekte tittelen er gitt av Are i innlegg 2 ovenfor. Du har fått en bok med en annen tittel. Dette burde være enkelt å finne ut av i kommunebiblioteker med fagutdannede bibliotekarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det skal i utgangpunktet ikke gå an å misforstå en presis angitt tittel, så lenge man oppgir alle bibliografiske opplysinger. Altså ikke bare verkets hovedtittel, men også bindnummer, forfatternavn og utgiverår. Er ikke dette gjort, innbys det til gjettverk.Kanskje det kan hjelpe med en kjapt innskannet innside av det aktuelle verket?mvh Are

bilete1589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eg vil anbefale deg Alv å prente ut Are sitt innlegg 2, og ta det med til biblioteket.Det du har fått, er vel : Norske Konge-sigiller og andre fyrste-sigiller frå middelalderen. Utg. av Chr. Brinchmann. Kristiania 1924. Denne boka Are_close_but_no_cigar :o)Tore, eg trur du finn svært mange ufaglærte bibliotekarar i Noregs mindre urbane strok framleis. Sjølv om mange av dei er svært dyktige, kan nok leitinga etter sopass smal litteratur by enkelte av dei på problem vil eg tru. I allfall om dei ikkje får alle bibliografiske opplysingar dei treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hvis det finnes segl etter Sunnulv Ivarsson, som det spørres etter i en annen tråd, Lenkeså skal det finnes i dette seglverket som er omtalt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.