Gå til innhold
Arkivverket

[#43743] Thomas Angells hus og Angellstuene, hvilken kirke ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Thomas Angells hus eller Klosteret var for folk av høyere stand. Lenke Ligger idag i Bispegata 4 på skrå overfor Domkirken.Angells stuer ligger i Kongens gate 91 og var beregnet på eldre fattige kvinner utenfor borgerstanden. Ligger jo nært Hospitalskirken.Jeg har lite å gjøre i kirkebøkene i byen, da all min slekt kommer utenfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Thomas Angells hus er Bispegata 4; Thomas Angells stuer er Kongens gate 91. Førstnemnde ligg like ved Nidarosdomen og har nok alltid høyrt til domsoknet. Det ser ut til at Kongens gate også høyrde til domsoknet (iallfall etter 1845).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

korrigerer meg sjølv (4): 'Ifølge Thomas Angells testamente fra 1762 skulle hospitalspresten ha betaling fra Th. Angells stiftelser for geistlig betjening av lemmene i Angellstuene. Ved kgl.res 1.10.1884 ble denne godtgjørelsen fra 1.1.1884 satt til 300 kroner årlig. Ved kgl.res. 7.4.1906 ble det bestemt at den geistlige betjening av Thomas Angells stuer helt skulle overtas av hospitalspresten. Ved kgl.res. 12.2.1841 ble det bestemt at presten ved Hospitalet, Tukthuset og De angellske stiftelser for framtida også skulle være prest for.....', ifl. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk, det var mange og raske svar.Ang. Hospitalet og Angellstuene så starter ikke krk.bøkene der før 1815. Har de eldre bøkene forsvunnet eller hørte Angellstuene da under en annen kirke. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.