Gå til innhold
Arkivverket

[#43746] Noen som besøker statsarkivet i trondheim


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg leter etter en en bror av min oldefar og hennes kone , som reiste til Amerika i 1891, fra Trondheim.Min oldefars bror var fra Sverige , mens hans kone var fra Hitra, Født i 1863 mens familien bodde på Indtian.Familien som reiste til Amerika kalte seg Olsen og det er fryktelig mange andre som har gjordt. Selv om jeg har mange meget gode hjelpere i Amerika, har de alle gitt opp å finne denne grene der borte.Johanne Kristine Olsdatter som var født på Hitra, mistet sin mor 18.11.1905. Hun ble begravet ved Sulen på Hirta 29.11.1905 Hennes navn var Caroline Eriksdatter født i Trondheim, ca. 1822. Vi kjenner til at hun var fattiglem og det var nok lite eller ingenting etter henne. Men enten i lendmannsprotokollen / eller dødslistene kan det forekomme at barn er nevnt og hvor de bor. Det er nok mitt eneste håp å finne min amerikanske gren som reiste til Pennsylvania en vakker ? dag fra Trondhem.Noen som har tid til å kikke??med vennlig hilsen Tormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du er litt uheldig med valg av tidspunkt. Statsarkivet i Trondheim holder for tiden stengt på grunn av flytting og åpner lesesalen igjen 2. des.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Mannen til Johanne var: Nils Petter Olsson, født 26.11.1859 i Glava i Värmland.Han og flere brødre reiste til Østersundkanten for å finne arbeid. Der fant han også Johanne og giftet seg 16.12.1888. De hadde ingen barn da de reiste med S.S. Brave 29.4.1891 fra Trondheim.De hadde startet turen fra Østersund, eller Frøsøn 14.4.1891, ifølge svenske papirer jeg har funnet.De betalta reisen selv i Trondheim. Andre hadde fått betalt reisen fra Amerika, - gjerne familiemedlemmer.Philadelphia i Pennsylvania var målet for turen. Jeg har faktisk hatt kontakt med svensk/amerikanere i området, men de har ikke kunnet hjelpe meg. Sannsynligheten for at familien reiste videre er selvsagt også tilstede.Feil dato ja. Sånn er livet. Jeg får håpe at noen kan notere opp dette, eller så får jeg prøve meg med nok en etterlysning når statsarkivet åpner igjen.Takk for informasjonen.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Fra 1910-telling:Johanna OlsenEstimated Birth Year: abt 1864Birthplace: NorwayRelation to Head of House: WifeFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Peter NHome in 1910: Butler, Morris, New JerseyMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: FemaleYear of Immigration: 1891---Peter N. Olsen 50, født i Sverige, jobber på rubber factory, gift i 21 år.Johanna Olsen 46, født i NorgeCharles W Olsen 15Paul Olsen 13John Olsen 11William Olsen 7Alfred Olsen 5Harry Olsen 3Alle barna er født i New Jersey ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hvordan i ????? klarte du det så kjapt. Jeg så jo mulighetene til at de hadde reist et annet sted. Noe jeg også signaliserte til mine hjelpere. Så plutselig dukker Lisa opp ?Wowe!! Imponerende!!Har du tilgang på 1920 og 9130 tellingene også?? adressen min er : tormod@nett-tjenester.noFlere av navnene passer også. Min oldefar het Carl Fredrik. selvfølgelig Charles. Min oldefar's eldste sønn sønn het Paul. Ironisk nok så reiste Paul også over til Amerika. Eldste bror til Nils Petter var Johannes, derav John. Deres søster gifte seg med William i Sverige.Dette må være riktig. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Artig å kunne hjelpe!:D Høres ut som det kan stemme ganske bra.Her er deler av familien i 1920-tellingen, Johanna er enke: Butler, Morris, New Jersey;Johanna Olson 56 (year of naturalization: 1895)Paul Olson 23William Olson 17Alfred Olson 15Harry Olson 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Ja, dette synes bra ut. Jeg ser også at Johanne lever i 1930, da også som enke.Jeg får 'ta en tur til' counties Historical Society. Der får jeg nok videre hjelp. Hadde familien bodd i Minnesota, hadde jeg kjapt fått rede på når Johanne og Nils P døde, og derav muligheter til å finne nekrologene, som ofte er meget informative. Ofte er foreldrene nevnt samt de nærmeste families navn , med bosteder , med masse mer.Dette var meget bra!!!Takk skal du ha!! mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ok, lykke til med letingen! Tar med dette fra 1930-tellingen (mulig kandidat til Paul?):Finner en Paul A. Olsen, i Manhatten, New York. Født 1897.Norsk far, svensk mor (kan være byttet om).Giftet seg da han var 24 år med Agnes J.Datter: Dorothy, 8 år-mvh-Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk skal du ha. Jo det kan godt være byttet om litt. Jeg har funnet 2 av guttene døde.Alfred døde i 1979 å bodde like i nærheten av hjemmet. Postnummeret 07403 kan jo ikke være veldig langt fra 07405. Hjemme bodde nemlig Harry da han døde i januar 1976.- Jeg har allerede etterlyst deres nekrologer, og håper på videre hjelp der borte.William har jeg nok også funnet død. Han hadde flyttet til Oklahoma, og jeg vil etterlyse hans nekrolog der.Tusen takk skal du ha for hjelpen. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - det stemmer nok - i WW1 draft 1917 - 1918 er 21 år gamle Paul Olson f. 9 jan. 1897 i Butler, New Jersey.Han er bosatt i Valby Road i Butler. Han er statsborger og ansatt i American Hard Rubber B. i Butler New Jersey.Hans far sies å være svensk. Hans nærmeste slektning oppgis å være Johanna Olson i Butler, New Jersey.Paul er medium bygget. Har blå øyne og mørkt brunt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takket være 'Kjempehjelp' er denne grenen forsåvidt 'i boks'. Litt etterarbeid er det selvsagt, men å kunne finne ett par - tre nekrologer, vil vel være mulig. Så får man nøste videre.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.