Gå til innhold
Arkivverket

[#43754] Navneforandring


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

God formiddag Tom ErikHar på nytt prøvd Frogn historielag om kart. Fikk tilbakemelding om at de skulle se på det når de fikk tid!!! Stikker en dag innom biblioteket i Drøbak,ringte idag,men de trodde ikke de hadde gamle kart. Prøver så godt jeg kan,begynner å bli mektig frustrert. Vi skulle vel hatt vår egen debattside om dette tema,da det ser ut til at ingen andre henger seg på.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tom ErikHar mottatt svar fra Verneforeningen Gamle Drøbak.Sitat:De forskjellige folketellingene hadde forskjellige telleroder (telleområder),slik at huset lå i Bjærgene i øst i den ene folketellingen og i Raakeløkken i den andre.Drøbak fikk innført matrikkulering av eiendommene like etter at Drøbak ble by i 1842. Første branntakster med matrikkelnumre er i 1844.Eiendommen har hatt matrikkelnummer 56 fram til september 1963,da det ble innført Gårds-og Bruksnr.I dag heter den 86/584Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Cathrin...Fint at du har fått en definitiv identifisering av mat-nr 56, Råkeløkka 4. Beklager om jeg har forvirret og skapt uklarhet.Har du en adresse til din kilde? Er selv interressert i dagens adresser på matr.nr 54 der Fredrik Jacobsen (jfr tema 43553) bodde i 1865, og matr.nr 46 der sønnen Johan Sigvart Fredriksen bodde i 1865 og hvor hans mor Anne Mortensen bodde som enke i 1875. Videre er jeg interessert i dagens adresse for matr. nr 295 der Johan SIgvart bodde i 1875 og matr.nr for Baybakken 8 der Johan med kone Hanne og døtre Anna og Martha senere bodde.Jeg melder fra om jeg skulle oppdage noe om August og Maren. Synd at vi har så mange 'svarte år' i Drøbak på grunn av oppbrente kirkebøker.Ser forøvrig at din Lars Kristian J., ltn 1916 og kpt 1930, tjenestegjorde sammen med min vel 20 åer yngre morfar Lars Eide, ltn 1936, på Oscarsborg.Lykke til videre..Tom Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Tom ErikJa,nå er jeg fornøyd på å ha fått oppklart dette med bosted. Begynte en stund å tvile på om jeg hadde rotet det til så grundig.Håper at en greier å komme videre på tross av kirkebøkene,men det kan bli problemer når du vet at du har hatt slekt langt tilbake i Drøbak.Ønsker deg lykke til videre og det var forøvrig artig og høre at din morfar og min oldefar tjenestegjorde sammen.Men så er jo ikke Drøbak stort.Her har du kontaktpersonen:Per-willy Færgestad.e-post per-willy@tredetaljer.noMvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

En av mine forfedre i Drøbak glassmester Samuel Samuelsen f.1787 byttet navn omtrent annen hver gang ved begivenheter. Han fikk barn som Hansen Sandmark og Samuelsen, gift som Samuelsen og ved folketelling het han Hansen og han døde som Samuelsen. Lenke Det er en Samuel Samuelsen født i Norderhov 1787 som uægte.Må han ha vært sønn av en Samuel for å ta Samuelsennavnet?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt svar, men jeg har kontroll over hans 'familie', Sandmark og det er ingen her som heter Samuelsen eller Samuel.I folketellingen står det heller ingenting om at han er stesønn.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.