Gå til innhold
Arkivverket

[#43763] Knud Olsen Knudset, Battenfjorden?


Gjest Bjørn Hallvard Sundseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Ingeborg Olsdatter Vorhaug, f. 6. aug 1866 i Oppdal tjente i sin ungdom på Averøya v. Kristiansund. 22. mars 1886 fødte hun et pikebarn (Randi Knudsdatter Vorhaug) i Oppdal. Som far er oppgitt Knud Olsen Knudset, Battenfjorden. Ingeborg ble senere gift i Oppdal og fikk mange barn. Randi emigrerte til USA.Noen som kan si noe om Knud Olsen Knudset, - fødselsår, dødsår, foreldre, gift, barn etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det er nok Knut Olaus f. 1863 Lenke som står omtalt i Gjemnes bygdebok bind 6 side 504. Det er eneste Knut i riktig alder på Knutset med en Ole til far. Det står bare i bygdeboka at han ble født i 1863.Familien bodde på plassen Bedste Vens Minde eller Sørteigen under Knutset.Jeg hjalp forfatteren av bygdeboka, Nils Tore Leivdal, med akkurat Knutsetgarden i fjor sommer, før boka gikk i trykken, og jeg fant heller ikke ut mer om Knut Olaus. Han hadde 5 søsken som vaks opp. Den yngste dro til Amerika, mens de andre bosatte seg i Kristiansund.Jeg fant ikke Knut Olaus i FT1900 med etternavnet Knutset/Knudset(h) og heller ikke som Knut Olsen i nærområdet. Jeg har heller ikke funnet ham som emigrert.Opphavet til foreldrene står i bygdeboka. Mora og oldemora kom fra Astad, og Astad står i bind 5. Farmora kom fra Blakstad, men den boka er ikke kommmet ut ennå. Oldefaren kom fra gamle Ørgarden, bind 2 side 402. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Tusen takk til Tore K. for opplysende svar. Jeg skal prøve få tak i bygdebøkene for Gjemnes, selv om det jo ikke gir noe mere svar på hva som skjedde videre med Knud Olaus.Ettersom han mest sannsynlig befant seg i Averøy sommeren 1885, gjorde jeg et søk der for folketellinga 1900, og fant denne: Lenke Skulle gjerne fått sjekket giftermål - trolig i 1888-1889, men har ikke tilgang til kirkebøkene her. Er han sjekket ut som ev. K.O.Knutseth? Uanset, takk for hjelpen.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Ja, han er sjekket ut. Knut Olaus på Vestad kom, i følge Bremsnesboka bind 2 side 230, fra Bremsnesjøta, og ble gift i 1882 med Ingeborg Anna Larsdtr. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Randi. Dette ser for meg ut til å være riktig person. Legger inn lenka di på nytt, da den ikke virka. LenkeDet betyr i fall at Knut trolig var gift mann da Rand Knutsdatter ble født på Oppdal i 1886.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Det var Knut Olaus Knutson Knutset Lenke som bodde i Myra under Knutset. Faren het Knut Larsson, døde i 1897, og mora jo bor på garden i FT1900. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Tore. Liten fantasirikdom i navnegivingen kan jo virke villedende for noen og hver. At Knut Olaus Knutset er ført både som nr. 350 0g 351 betyr vel neppe at det er to personer med samme navn og samme fødselsår heller. Så da er trolig dette det lengste jeg kommer foreløpig. Takker for interessen. Interessant uansett. God natt. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Randi ble vel født som uekte? Da kan du sjekke amtmannsarkivene og se om det står noe om bidragene barnefaren måtte betale. Jeg har skrevet noe om dette tidligere Lenke, se de siste innleggene.Min erfaring er altså at du må se i amtmannsarkivene til Romsdals amt. På Statsarkivet heter arkivet nå Fylkesmannen i Møre og Romsdal. En annen kilde er fattigvesenet. Har Ingeborg fått støtte fra fattigvesenet etter at hun fikk Randi, kan du se om du finner noe der i arkivene i Oppdal kommune. Det kan være at det finnes dokumenter med opplysninger om barnefaren. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Jeg tviler på at det var betalt bidrag i dette tilfelle. Ingeborg gikk straks i husholderpost hos sin fars søskenbarn, som nettopp var blitt enkemann med 11 barn. 7 ikke konfirmert. I 1892 ble de gift. Aldersforskjell: 35 år. Hun fødte ham 9 barn.Men takk for tipset. Jeg sjekker nok.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Etter loven skulle han betale barnebidrag. Spørsmålet er vel heller hvor du finner informasjonen om det. I amtmannsarkivet, futearkivet eller lensmannsarkivet? I prestearkivet til presten i Oppdal kan det også være korrespondanse om saken. Men de fleste av disse kildene finnes på SAT. Lykke til med letinga!Nils Tore Leivdal holder fortsatt på med nye bind av bygdebøkene for Gjemnes, og jeg hjelper fortsatt til litt. Hvis vi finner ut noe om Knut Olaus Olson Knutset og hvor det ble av ham, skal vi gi beskjed. :-) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Takk for hjelpa hittil i alle fall. Og finner dere noe mer, hører jeg gjerne fra dere. Jeg kan også nåes på b_sundseth@yahoo.noBeste hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.