Gå til innhold
Arkivverket

[#43772] Gjestgivere i Sunnfjord, Kinn/Bremanger, er de omtalt/beskrevet noe sted?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg holder på å nøste opp i noen gamle slektstråder i Sunnfjord, bl. a. i Kinn/Bremanger. I den forbindelse har jeg støtt på noen henvisninger i 1701-manntallet som viser til gjestgivere både i Smørhavn og Indre Regsten.Jørgen Berentsen i Smørhavn.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=87&filnamn=1701nba&gardpostnr=4929&merk=4929#ovre>LenkeMalene Berentzdtr. Indre Regsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rune,Fylkesleksikonet for S & F har en god del om handel og gjestgiverplasser, men om de akkurat har noe om Smørhamn og Reksten, vet jeg ikke. Var nettopp inne, skrev gjestgjevar i søkemnyen og fikk noen og 40 treff. De har bl a mye om FRIISene i Rugsund.http://www.nrk.no/sfj/leksikon/Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Jeg var som snarest innom å så hva som sto i Fylkesleksikonet. Det var ikke så mye, men en interessant opplysning fant jeg likevel.Smørhavn ble gjestgiversten rundt 1680, og den første gjestgiveren var Jørgen Berentsen Balchen fra Vereide i Gloppen. Da kan man gå utifra at også søskene Malene og Absalon kom fra samme sted. Da får jeg se om noen kan gjøre et oppslag i Bygdebøkene for Gloppen for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Berent Jonson Balchen fødd i Bergen ca. 1610, var gjestgjevar i Korsvika på Vereide. Under ei byferd i 1660 vart det knivslagsmål mellom Berent og stesonen Absalon Olson Vereide. I basketaket vart lyset sløkt, og Berent stakk då kniven i sin eigen son Abel, slik at han døydde. Retten frikjende faren fordi det var vådeverk. '(Fylkesleksikonet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'HandelI Korsvika ved sjøen hadde lensmannen gard på 1600-1700-talet. Han dreiv også gjestgjeveri og handel kring 1720.Nokre av gjestgjevarane her var Jens Berentson Balchen (1636–1721) og sonen Berent J. Balchen (1684–1754).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid.Her går det unna. Jeg har akkurat laget et nytt tema vedr. gården Vereide i Gloppen og familien Berentsen. Men dette var svært interessant opplysninger. Jens Berentsen må da være nok en sønn av Berent Johsen Balchen. Dette var tydeligvis en gjestgiverslekt. At kniven satt løst i sliren var visst et stort problem også på den tiden.Det gjør den tydeligvis mange steder fortsatt, særlig i storbyene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Nokre Balchen:Jørgen Balchen, f. ?, gravlagt 18.7.1777 (Kind)Elisabeth Balchen f. ?, gravlagt 16.4.1758 (Kind)Lisbet Bærentd. Balchen, f. 1722, d. 22.9.1760 (Davik)Lisbet Bærentd. Balchen, f. 1758, d. 1.10.1758 (Davik)Severin Peders. Balken, f. 1767, d. 27.9.1771 (Davik)Peder Bærenths. Balchen g. 21.11.1754 (Davik) m. Elen Hansd. GladSkifter:Førenamn Etternamn Gard ÅrChristense Balchen Korsviken 1753-1757Jens Balchen Korsviken 1781-1785Elen Balchen Davik-Indre 1792-1795Johanne *Balchen Smørhavn 1775-1787Anna Balchen Korsviken 1753-1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Gisle for en interessant oversikt, selv om dette ikke gir svar på mitt opprinnelige spørsmål. Men trolig er alle disse etterkommere etter Berent Jonsen Balchen f. 1610. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I Joleiks bok fra Bremanger frem til 1801 er der mange sider om Smørhamn, men ikke mye fra tiden før 1700. Men han nevner i 1664: 'handel: En Kremerquinde i Brem Anger Wed Naffn Magdelene i Smørhaffn' (nemnd i ei trolldomsak frå Breim og Jølst).I forbindelse med manntallet i 1701 stiller Joleik spørsmålet om gjestgiverenka Malene Berentdotter på Reksten var søster til Jørgen i Smørhamn. Joleik har ikke noe svar på det. Før Jørgen tok over Smørhamn bodde borgeren Gregorius Chreutziger der. Når han dør får Jørgen gjestgiverrett underskrevet på Fure 18.12.1680 av futen Kristen Bærtelson.Så her er ingenting om hvor Jørgen kom fra.Så får vi se om de nye bygdebøkene som kommer ut i slutten av november kan gi svar på dette.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Bent, og takk for innspillet. Nå har jo vi fått det svaret Joleik stilte, nemlig at Jørgen og Malene var søsken. Vi vet også med sikkerhet at Berent Jonsen Balchen var deres far, men det er fortsatt uklart hvem som er deres mor. Jeg føler meg ikke sikker på at det er Malene, enken etter Olaf Nilsson Vereide. For meg ser det ut til at Olaf fortsatt ver i live da Berent bl. a. fikk sønnen Jørgen Berentsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Rune,var det du som hadde en tråd der Albert Vamraak i Kalvåg var nevnt? Jeg finner den ikke igjen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Jeg sitter nå og skuer utover et solfylt Førde, og har således ikke tilgang til slektsoversiktene mine. Men en av min fars kusiner fra Kalvåg i Bremanger var gift med en Vamraak. Jeg husker imidlertid ikke fornavnet i farten. Paret slo seg ned i Høyanger, og døde der. Jeg kan se nærmere på detaljene mot slutten av uken. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da var det deg. Skal se om jeg finner debatten. Albert Vamraak i Kalvaag var bror til Lasse som drev Vamraaks hotell i Strangaten 110 i Bergen. Egen debatt.Ja, jeg sitter med et glass kald hvirvin og skuer utover Bergenhus og Vågen. Vakkert.Har forøvrig nettopp vært i gaten og hjulpet med bedre halvdel med å spyle og feie. Må også gjøres.Drar til Sunnhordland mot slutten av uken, -det blir skjønt. Men forrige helg hadde jeg en flott helg i Sunnfjord.Ha en finn Sunnfjord-kveld.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.