Gå til innhold
Arkivverket

[#43776] Har noen tilgang til skifter Trondheim 1752-1761?


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Har noen tilgang til skifter for Trondheim for tiden ca 1752-1761?Min ane Peder Johnsen Steen kan være sønn av en Jon Steen gift med Maren Gierp.Maren og Jon fikk sønnen Arnt i ca 1752, Maren giftet seg igjen i 1761 med Gregers Olsen Tay, John må derfor være død i denne tidsperioden. Jeg vet ikke om Maren var mor til Peder. En mulighet er at John hadde sønnen Peder fra ett tidligere ekteskap.Ett eventuelt skifte etter Jon Steen vil klarlegge om han også hadde en sønn Peder. Maren dør 14 mars 1797 (Skifte samme dag?), etter å ha vært gift med Gregers Olsen Tay. Jeg har ikke sett skiftet etter Maren, har kun disse opplysningene fra sekundærkilde.Er det noen som har tilgang til skifter for Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke hjelpe deg direkte, men skifter for Trondheim 1751-1753 er å finne på miktofilm HF-2031 og årene etter er å finne på mikrofilm HF-2032. Jeg fant sider med oversikt over skifter for Sør-Trøndelag under Trondheim Folkebibiotek. Skiftene gikk under Trondheim Byfogd. Jeg skal selv se et skifte på mikrofilm over jul for 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for svaret Anne Lise. Jeg har tenkt meg til statsarkivet i Trondheim om ikke lenge. Statsarkivet har over en tid vært stengt på grunn av flytting, men nå ser det ut for at det er mulighet for å få tilgang til skifter der igjen.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg søker i Trondheim Folkebibliotek her så velger jeg søk i databaser, og i søkefeltet skriver jeg skiftebøker. Gikk inn en gang til og fant med nøyaktig innhold for årene du spør etter:Mikrofilm HF-2032: Skifter 1756-1758, og 1758-1765.Mikrofilm HF-2033: 1758-|765 og 1765-1771.Det virker dessverre som det mangler skifter for årene 1754 og 1755. Håper du finner ut av on din ane var Peder Jonsen Steen var sønn av ekteparet Jon Steen og Maren Gierp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Mens du skrev Øystein så holdt jeg på å lete i bibliotekbasen for Trondheim Folkebibliotek, og så ikke svaret ditt her før etter at jeg selv hadde lagt inn svar. Det var jo da unødvendig av meg å skrive opp mikrofilmnummer, men kanskje kan andre ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.