Gå til innhold
Arkivverket

[#43777] Oppslag i Bygdebok for Gloppen i Nordfjord, gården Vereide.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag på gården Vereide i Gloppen. En Jørgen Berentsen Balchen ble i 1680 årene gjestgiver på Smørhavn i Bremanger/Kinn. Han hadde en bror Absalon og en søster Malene, sistnevnt forøvrig gjestgiverske på Indre Reksten i Kinn, som enke etter Bjørn Jensen.Jeg er interessert i opplysninger fra bygdeboken vedr. denne søskenflokken. Hvem var foreldrene, og nevner bygdeboken andre søsken i samme familie? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Bygdeboka seier 'Kor mange born Berent hadde, har ein ikkje sikker greie på. Desse er nemnde: Jens, Torstein, Absalon, Morits, Abel og Jørgen, sistnemnde gastgjevar i Smørhamn i Bremanger. Agnete f.1688'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Litt meir: 'Berent var gift med Malena, enkja etter Oluf Nilsson Vereide og han var brukar av garden ei tid. Etter at ho var død, gifte han seg med Lisbet Pederdtr Fitje, d.39 åg 1699, som må ha vore reine barnet då ho gifte seg med den gamle enkjemannen.Ho var dotter til borgar Peder Mogensson'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslag Aase.Da fikk jeg ikke svar på det jeg helst ville ha, nemlig om Synnøve Berentsdtr. Batalden hadde noen forbindelse til denne slekten. Derimot kan man jo trygt slå fast at han i alle fall i tillegg til barna bygdeboken nevner også hadde datteren Malene, som var gjestgiverske på Indre Reksten i 1701. Hun fikk forøvrig en datter utenom ekteskap i 1704 med Ole Batalden, som ble døpt Lisbeth. Hun var trolig oppkalt etter Berents andre hustru Lisbeth Pedersdtr.Ellers måtte det vel et skifte til for å kunne fått avklart hvem som var hans barn. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det leser jeg i svaret jeg fikk fra Yngve Nedrebø i forbindelse med skifte i 1688 etter Malenes Berentsdtr. avdøde ektemann Bjørn Jensen. Yngve Nedrebø, SAB / DA, 9.11.2006 12:45 (2) Henvisningen gjelder en skiftekontrakt datert 12. juli 1688 mellom Malene Berentsdatter og de to sønnene Jens og Berent som levde igjen etter hennes mann Bjørn Jensen. Formyndere for de to var hennes brødre Absalon og Jørgen Berentsønner. Sorenskriver Christen Hansen står som enkens lagverge.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Ja, det var ei 'vassfast' opplysning. Det er ikkje lett å skaffe seg oversikt over denne familien, som strekkjer seg ut over utruleg lang tid. Jens Berentson skal vere fødd ca 1636, og systera Agnete i 1688, altså 52 år seinare. Og i tillegg er der born i ekteskapet mellom Malene og Oluf N Vereide, m.a. ein Absalon (som truleg ikkje er den som er formyndar i skiftet du nemner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har du noen oversikt over vilke barn Malene og Oluf hadde, og når døde Oluf? Jeg ville ikke bli overrasket om Berent Jonsen kanskje har flere ekteskap på samvittigheten. Men om Lisbeth Olsdatter var født ca. 1660 , må der jo ha vært borti 50 års aldersforskjell. Dessuten må jo Berent ha vært omlag 18 år da Agnete ble født, om han da var født rundt 1610. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Oluf og Malene hadde fleire born. Ut frå 1666-manntalet skal Erik vere fødd ca 1628, og det er det tidlegaste årstalet eg har. Vi kan i så fall setje fødselsåret til Malene til rundt 1610, fordi dette er ei stormanns-slekt, og brurene gjerne var bra unge der. Vidare hadde dei Nils, ca 1636, Absalon, ca 1641, og Karen og Oluf. I følgje bygdeboka døydde Erik og Oluf tidleg. Karen var gift med Jens Tonning i Stryn. Der er også nemnt ein Laurits som var vanfør og død etter 1650 - kva som er kjelda til det, veit eg ikkje.Men når ein ser dette, får ein problem med opplysninga i innlegg (8) om at Jens Berentson skal vere fødd 1636, for på den tida levde enno Oluf - han var i alle fall brukar i 1642. Truleg har Jens feil alder ved død.Så dette er litt av eit puslespel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, alderen til Jens ved død stemmer med alderen i 1701-manntalet, så då må han enten lyge på alderen begge gongane, eller så må Berent ha fått han før han gifte seg med Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Lisbeth nevnt i (4) ble døpt 29.07.1704 og var datter av Ole Batalden.Fadderne var: Tollak Batalden, Anne Dumben, Malene Berentsdtr. Reksten, Bente Mechelborg af Svanø og Sara Absalonsdtr.På Indre Reksten ble også en annen Lisbeth døpt 24.06.1708 med faren Berent Lam:Faddere: Niels Furresund, Jens Lam, min hustru Malene Balchenog Lucie Floren.Også 30.08.1709 døpt Susanne med faren Berent RekstenFaddere: Jens Klocker, Ole Batalden, Lucie Floren, Susanne Hammersetter og Lisbeth Absalonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til (3): Var det ikke sønnen Jens Berntson Balchen som var gift med Elisabeth Pedersdtr. Fitje og som igjen hadde sønnen Bernt Jensson Balchen som ble gift med Anna Rasmusdtr. Kvila som igjen hadde barna:Descendants of Bernt Jensson Balchen 1 Bernt Jensson Balchen b: 1684 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1754 in Gloppen, Sogn og Fjordane .. +Anna Rasmusdtr. Kvila b: 26.04.1684 in Gloppen, Sogn og Fjordane m: 10.09.1718 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1756 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Jørgen Berntson Balchen b: 1723 in Gloppen, Sogn og Fjordane Baptism: 28.08.1723 Gloppen, Sogn og Fjordane Occupation: Gårdbruker, gjestgiver i Smørhamn .. +Karen Cathrine Hansdtr. Wittrup b: 1732 in Gloppen, Sogn og Fjordane m: 15.11.1759 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: Aft. 1763 Baptism: 04.02.1732 Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Peder Berntson Balchen b: 1725 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 25.03.1807 in Bergen, Hordaland .. +Elen Hansdtr. Glad b: 1731 in Davik, Sogn og Fjordane m: 21.11.1754 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1795 in Davik, Sogn og Fjordane 3 Hans Bernt Pederson Glad Balchen b: 1756 in Davik, Sogn og Fjordane d: 06.11.1813 in Bergen, Hordaland Occupation: Vaktmester ... +Maria Fredrikke Jacobsdtr. b: Abt. 1755 m: 13.03.1782 in Bergen, Hordaland d: 10.04.1814 in Bergen, Hordaland 4 Johan Peter Hansson Balchen b: 26.12.1783 in Bergen, Hordaland d: 11.05.1827 in Bergen, Hordaland Education: Cand. theol. Occupation: Sogneprest til Holmedal, residerende kapellan til Domkirken .... +Christiane Vilhelmine Gudbrandsen b: 1789 in København, Danmark d: 16.03.1819 in Bergen, Hordaland *2nd Wife of Johan Peter Hansson Balchen: .... +Gjertrud Helene Hermansdtr. Brunchorst b: 15.07.1801 in Bergen, Hordaland m: 13.11.1820 in Bergen, Hordaland d: 04.01.1858 in Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye gode innlegg både fra Aase og Anders. Og om man skal tolke opplysningen i innlegg nr.13, så må Malene Berentsdtr. Balchen ha giftet seg på nytt, hun blir jo betegnet som min hustru. Men hvem var ektemannen, presten?Og hvor finner jeg Berent Jonsen Balchen i 1666? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til (11) Ja, det var han, men han var gift 2 ganger.Bernt Jonson Balchen døde iflg. Wiesener ca. 1670. Dav var Elisabeth Pedersdtr. Fitje ca. 10 år gammel og gift med en ca. 60 år eldre mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg er usikker på hvilken kilde Wiesener har. Det kan kanskje handle om Lisbeth Christophersdtr. Balchen som kjøpte Bernt og barna sine arvekrav i 1670-årene.Arvesaken var oppe for Bergen domkapttel i 1687.Her er det jeg har registret om Jens B. Balchen:Descendants of Jens Berntson Balchen 1 Jens Berntson Balchen b: 1637 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 12.06.1721 in Gloppen, Sogn og Fjordane Occupation: Gårdbruker, gjestgiver .. +Christense Sørensdtr. Wittrup b: Abt. 1642 in Gloppen, Sogn og Fjordane m: 1660 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: Bef. 1679 in Gloppen, Sogn og Fjordane *2nd Wife of Jens Berntson Balchen: .. +Elisabeth Pedersdtr. Fitje b: 1660 in Gloppen, Sogn og Fjordane m: Bef. 1684 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1699 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Bernt Jensson Balchen b: 1684 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 21.03.1754 in Gloppen, Sogn og Fjordane .. +Anna Rasmusdtr. Kvila b: 26.04.1684 in Gloppen, Sogn og Fjordane m: 10.09.1718 in Gloppen, Sogn og Fjordane d: 1756 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Agnete Jensdtr. Balchen b: 1686 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Moritz Jensson Balchen b: 1688 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Christence Jensdtr. Balchen b: 1690 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Absalon Jensson Balchen b: 1692 in Gloppen, Sogn og Fjordane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge koppskatten for Nordfjord 1645 var Olle/Olaf fremdeles i live på Vereide. Der finner vi også Malene, samt sønnene Oluf og Erik. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=kp14001645nf&gardpostnr=3204&merk=3204#ovre>LenkeDet må bety at Berent Jonsen var gift med en annen kvinne før han ble viet med Malene.Kan forøvrig dette være sønnen Absalon som gifter seg i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi studerer lenkene til prestemanntallet i innlegg nr.17 og 18 , vil jeg tolke det som om Malene var enke i 1663/65 og følgelig må ha giftet seg med Berent etter det. Dette rimer derimot dårlig med opplysningen om at Berent kom i slagsmål med stesønnen Absalon Olsen under en tur til Bergen på 1660 tallet, og under basketaket i mørket kom til å stikke kniven i sin egen sønn Abel, slik at sistnevnte døde. Ville Malene vært benevnt som enken om hun var gift på nytt? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.