Gå til innhold
Arkivverket

[#43781] Prestegjeld og/eller sokn når man leter etter kirkebok.


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Skanna kirkebøker for Nord Trøndelag.Foldereid sokn tilhører Kolvereid prestegjeld.Jeg ser at Ministeralbok 1886–1914 for Foldereid sokn ikke er knyttet til Kolvereid prestegjeld. Er det en grunn for dette?Jeg skulle ønske at denne kirkeboka kan registreres som ”Kolvereid / Foldereid …” på samme måte som Klokkerboka for 1878 – 1893.Dette gjelder veldig mange kirkebøker. Det synes som om det ikke er en standardisert henvisning til kirkebokas opprinnelse.Forslag:Dersom man definerer alle kirkebøkene på formatet / , ville gjort det enklere å finne fram til korrekt kirkebok. I de fleste sammenhenger (inn- og ut-flyttere i andre kirkebøker og i bygdebøkene) henvises det til prestegjeldet og ikke til soknet. Ved å ”uniformere” bøkene ville man samtidig fått en fin oversikt over hvilke sokn som hører til de enkelte prestegjeld. Når det gjelder dissentersamfunn, kan formatet /dissentersamfunn eller liknende betegnelse/ kanskje være aktuelt.Jeg vil med dette også rette en stor takk til de ansvarlige for ”Skannede kirkebøker” for arbeidet med denne tjenesten. Fra svartider som gjorde tjenesten ubrukelig, noen få sekunder i dag, har gjort tjenesten veldig attraktiv. Jeg mangler fremdeles mange ”perioder” fra ”mine” områder og særlig de fra tidlig 1800-tall, men det kommer jevnlig nye bøker så jeg er ved godt mot.Vennlig hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.