Gå til innhold
Arkivverket

[#43784] Gjerpen i Telemark - Halvor Bjørnsen født ca. 1767 - på gården Foss Nordre.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1801 under Foss Nordre Finnes Halvor Bjørnsen med familie. Der i blant døtrene Åste 6 år og Groe 3.Kjenner noen til hvor det ble av døtrene - flyttet de ut eller ble de i Telemark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Bladde sånn løselig gjennom på Gamle Gjerpen i går kveld, fant ingenting om døtrene. Halvor Bjørnsen fant jeg død 20.02.1836 i Fjelddalen. Under FT 1835 står han på denne gården som er eid av en sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Eva Helene. Jeg leter etter en Åse Halvorsdatter som giftet seg i Sandsvær i 1822, men som var utabygdsfra, og - som hadde en søster Groe som var fadder da Åse døpte sine barn i Sandsvær.Mener du det kan være sannsynlig at jenter født i Gjerpen ville dra i tjeneste til Sandsvær? Jeg er så lite kjent i dette området.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å finne 'din' Aase Halvorsdatter, jeg kan bare bekrefte at det slett ikke er langt mellom Gjerpen og Sandsvær. Fra Bestul i Luksefjell, lengst nord i Gjerpen, gikk det endog en gammel ferdselsvei over til Hedenstad sogn i Sandsvær.Det finnes bygdebøker for Gjerpen, men de ansees visstnok ikke som de mest pålitelige. Gard Strøm i Grenland Ættehistorielag har fortalt at han fant så mange feil i disse bøkene at han begynte å arbeide med Gjerpen-slekter helt på nytt. Og han er trolig den fremste kjenner av Gjerpen-slekter idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for fin informasjon om ferdselveier og Ættehistorielag, Hans. Da holder jeg Aaste i Gjerpen for en kandidat til jeg har fått sjekket kirkeboken for utflyttede. Skannede kirkebøker begynner 1814 og jeg finner henne ikke der så hun kan jo ha dratt tidligere. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Gard Strøm er en omgjengelig kar så det går sikkert an å rette et spørsmål direkte til han. Mailadressen hans ligger inne på Gamle Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.