Gå til innhold
Arkivverket

[#43786] Er Caspar Friderich Brünech født i Norge?


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har fått et spørsmål fra Danmark om underoffiseren Caspar Friderich Brünech (født ca. 1765), som bodde i Nyborg. Navnet peker tydelig i retning av den 'norske' grenen av slekten. Men hvor er han født, og hva heter faren?'Caspar Friderich Brünech var ved folketællingen i 1787 stationeret i Nyborg i Danmark ved Prins Frederiks Regiment, og han var ”indkvarteret fourér”, og det er oplyst, at han var 22 år, dvs han må være født omkring 1764-1765. Han var indkvarteret hos Peder Larsen Dyrhauge, der var ”skibsmand og litzenbroder” på en færgeyacht.D 15. sep 1790 blev han gift i Nyborg med Christiana Halvorsdatter, og ved vielsen oplyser kirkebogen: ”Caspar Friderich Brynick, afskediget Foureer af Printz Fridrichs Regiment, og konen Christiana Halvardsdatter, afg Niels Liisbergs efterladte enke”.Christiana Halvorsdatter var datter af en norsk skibstømrer, som også bo-ede i Nyborg, Halvor Andersen, og parret fik i 1790’erne 3 børn, 2 piger og en søn, som blev døbt Caspar Georg Brünech, som dog døde som 7-årig. Christiana Halvorsdatter døde 23 okt 1798 og 27 apr 1800 blev han i Svendborg gift med en officersdatter Tönnesse Daniele Bekker.Ved folketællingen i 1801 var Caspar Friderich Brünech ”borger i Nyborg og Piqveur ved vejene”.Han døde 7. apr 1801 i Nyborg 37 år gammel af ”tæresyge”.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser du har navnene Caspar Fridrich og en Caspar Georg.Kanskje en mulighet her: Casper/Caspar Georg (Henriksen) Brünech fca. 1736 Klæbu?. Han var underoffiser og 1763-64 satt han på Munkholmen. Løslatt etter aug. 1764. Forlot visstnok Norge, og oppholdssted ukjent.Du skriver at det også fantes 2 døtre i 1790 - årene. Vet du hva de het? Navn fra Caspar G. B. (1736) morsside kan være Maren, Anna Marie eller Inger Dorothea. Andre navn fra morssiden er: Janichen, Trone Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fikk ikke fram at jeg tenkte på muligheten for at Caspar Georg (Henriksen)B. kunne være far til Caspar Fridrich B. Bare slik at det ikke blir noen misforståelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Jeg har gått gjennom G.W Bruenech: Slægten Bruenech, og den eneste Caspar Friedrich jeg finner er født 9. mars 1752 som 19. barn av Friedrich Wilhelm von Bruenech. Denne Caspar er også oppgitt med helt andre ektefeller enn hun som nevnes i innlegg 1. Selv om overnevnte slektsbok ikke er komplett på den norske grenens nyere historie, er jeg i tvil om at det kan være snakk en person fra den norske grenen, selv om både Caspar og Friedrich er navn som går igjen ganske hyppig. Kanskje navnene har røtter fra tiden før stamfaren Caspar Georg von Brüenech kom til Bergen like etter 1680, og at det er andre grener som har de samme navnetradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Usikker kilde: Henrik August Brüneck f. 30/4 1703 Sæby, Ålborg, DK, foreldre Caspar George B. og Cathrine Margrethe Lillienskiold Montagne. Henrik ble gift ca. 1730-årene med Maren Brun (ca. 1709-1742). Henrik August B. døde før juni 1737?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Takk for innspillene!Jeg hadde også selv observert at oppkalling kunne peke mot at Caspar Friderich (født ca. 1764) kanskje kan være en sønn av (Johan) Caspar Georg Brünech/ von Bruenech (født 1736) og dermed en sønnesønn av Henrik August (født 1703), problemet er at det ikke kan bevises. Boken om 'Slægten Bruenech' er innholdsrik, men ikke slett ikke fullstendig.Caspar Friederich Brünech (født ca. 1764) tilhørte allerede på 1780-tallet regimentet i Nyborg på Fyn. Det var et regiment som tidligere hadde vært i Norge under navnet Delmenhorstiske, se f. eks. LenkeSå første spørsmål er om det lar seg påvise at løytnant (Johan) Caspar Georg von Bruenech (født 1736) hadde noen sønn med navn Caspar Friederich. (Johan) Caspar Georg stod ved Indherredske landevernkompani til han ble 'kassert' 4. mai 1763 og satt inn på Munkholmen. Han ble sluppet ut 8. juni 1764. Som vist til i innlegg 2 er det rimelig å regne med at han kort etter forlot Norge. Det er også rimelig å regne med at han fortsatte sin militære karriere et annet sted. Var han gift før han forlot Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke noe mere om Caspar. Men moren til (1736), Maren Lorentzdt. Brun, ble oppgift 1739 i Buvik, og hun døde der i 1742, muligens på Klet gård. Marens 2. mann var enkemann Peter Fr. Brun (ca. 1702-1768 Inderøy). De fikk en sønn sammen, men som døde 1740. Jeg vet ikke om de fikk flere barn. Peter Fr. Brun ble oppgift for 3. gang i Buvik i 1743.Det burde vel egentlig være noen skifter her som kanskje kunne vise hvor det ble av (1736). Overtok Peter Fr. ansvaret for dem ?Jeg har desverre ikke kommet så langt i min leting etter denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Stjørdalsboka bind II del II side 27 og 28 omtaler Fredrik Wilhelm Bruennech død 1768 på Foslien Stjørdal. Han var gift 3 ganger , første gang med Berit(Beate) Sørensdatter Hagerup(1695-1796), tredje gang med Karen Sofie Lund. Tilsammen 19 barn. Bl.a. to Caspar. Caspar Georg døpt 27/7 1731 Kaptein Caspar Fredrich døpt 2/9 1752 død 9/5 1832.Odd Annar Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(8:) Hvem var kone nr. 2 til Fredrik Wilhelm Bruenech død 1768 på Foslien Stjørdal ? Jeg har forøvrig kone nr. 1, Berit (Beate) Sørensdatter Hagerup f.1695 som død 1738 (ikke 1796). (Jeg var ikke klar over at han hadde en kone mellom Beate og Karen Sophie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Per. Det stemmer at Berit døde 1738 (gravlagt 24/4 1738), og ikke 1796. Det var det Karen Sofie som gjorde. Kone nr.2 er ikke oppgitt i bygdeboka. Berit var dater av Søren Rickertsen Hagerup, res.kap. til Frosta. FWCB hadde en sønn født 1748 men han het Peter Christian og var døpt 13/10 1748 og døde 9/10 1838. Han var major og bodde på Eli(Løvset) i Børsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Var det samme Peter Fr. Brun som 9 Sep 1738 var Vaktmester ved kapt. Blichfeldts kompani, og g. (1. g. ?) med Ingeborg Andersdatter Grøset ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

(16) Det stemmer. Ingeborg var hans første kone. Dette er noe jeg ikke har fått sjekket mot kirkebøkene så jeg tør ikke garantere noe. Jeg venter og venter på kirkebøker fra Trøndelag, men det tar sin tid. Arkivet der er på flyttetfot har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(7:) Maren Lorentzdatter Brun og Peter Fredrik Christiansen Brun var tremenninger, med farfedre Ole hhv. Jens Brun, begge sønner av oberstløytnant Peter Brun, stasjonert ved Akershus festning, senere Kristiansand, der han døde (på Oddernes) 2 Aug 1679.Hva het den 3. kona til Peter Fredrik Christiansen Brun (g. i Buvika 1743) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Methe Elisabeth Staboe. Visstnok død etter 1788 i Sparbu. Hun flyttet til stedatteren sin som døde før henne. Stedatteren, Ellen Pdt. f. 1729 - 1788 i Sparbu, men jeg har ikke funnet det dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Usikker på om det er Jens som er farfar (sannsynligvis, men ikke bevist). Kommandant-Peter står oppført som farfar i de fleste kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg, Graven 6, , Folketelling-1787, C6963 viser Caspar Georg von Brønich 68år, gift med Marie Kierstine 52år, Mariane 20år, ugift. Caspars erhverv :Lieutnant af Infanteriet paa Wart Penge aarlig ??Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da er denne Caspar G.B. (fca. 1719/20) ikke sønn av Henrik A. Brüneck og Maren Brun. Hadde han vært ca. 10 år yngre kunne det vel ha vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

FT1801 viser viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg købstad, Sønder Sogns Stræde 2, 390, B9111.Anne Marie Kirstine Brønnik 71år, enke, husmoder bor til leje, Nyder 30 rd. årlig pension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.