Gå til innhold
Arkivverket

[#43789] Erik Engman - omreisende svensk snekker i Molde 1850-årene


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Brede

Jeg har en stor nøtt som jeg trenger hjelp for å knekke:Den 25 mars 1854 blir det født en gutt - Magnus - i Molde (Han døpes 9.7. samme år i Molde). Mor er ugift Maria Larsdatter Bolsø. Som far er oppgitt Erik Engman - omreisende snekker fra Sverge.Skulle noen ha støtt på denne personen, ville jeg være svært takknemlig for informasjon.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye nei. Finner de ikke igjenn i tellinger.Og ingen andre Erik Engmann.Fant disse født i Trondheim.Eriksen Engmann f.d.28/1 1854 og tvillingbror Martin Andreas Engmann f.28/1 dpt.2/4 1854.Vor frue kirke Trondheim.Foreldre:ERIK Wilhelm Engmann og Christiane Marie Rosenlund.Din Magnus finner du han i tellinger siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Finner en Erik Wilhelm Engman i Piteå. Han er født 1833. Er gift å barna er født mellom 1863 til 70. Så har vi en Erik Vilhelm Engman Snekker født i Robertsfors. Han er født 1828. Gift med barn født 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Nina og Hanne for opplysninger - kanskje det er mulig å oppspore Erik Engmann. Jeg forsøker å legge inn lenke til kirkebok for Molde der han har et barn til dåpen - nr 27. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2275&idx_id=2275&uid=ny&idx_side=-44>LenkeKan noen tyde hva som står etter snekker.....Magnus finnes her i Bolsø i 1865 som fostersønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det vært fint å visst hva som sto om den Erik i kirkeboka for vår frue kirke Trondheim.Finner ei Christiane Marie (Hedin) f.Rosenlund enke 50 år i telling 1865 Trondheim.Uten barn.Hun ble gift med Enkemand Andreas Hedin i 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger faktisk under skanna kirkebøker. Vår frue kirke ministralbok. se under nr.44 for Martin Andreas. Det står mye om Erik.Men jeg kan bare tyde noe.Født i Helsinborg og noe om Christiania tror jeg.Men du kan som sagt slå det opp der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nina - jeg klarer heller ikke å tyde mer enn Christiania.Det ville jo være et sammentreff om to svensker med samme navn (Erik Engmann) skulle befinne seg i Norge på samme tid og nokså nær i landet - Molde og Trondheim.Kanskje denne Erik var en 'storsjarmør' dersom det er han som er barnefar både i Trondheim (tvillinger født 28.1.1854) og i Molde (gutt født 25.3.1854).Siden det i kirkebok for Vår frue kirke er nevnt noe om Christiania, kan det kanskje være at han (siden det i Molde ble nevnt omreisende snekkersvenn) hadde 'stasjon' i Christiania.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at mye kan tyde på at det er samme mann.Alle barna ble født utenom ekteskap.Og han ble ikke værende ilag med disse kvinnene.Men vi skulle visst det andre som står.Kansje det står hva yrke han hadde.Kansje du kan ta et bilde av inførselen og spørre her om noen kan tyde det i et nytt innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke døde tidlig av 'overanstrengelse',kan det kansje se ut som han returnerte til Sverige etter sin lille turne i Norge.Finner han ikke tellt,Innvandret,eller utvandret.Er det ikke ei svensk telling som skal ligge ute på nett tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er link til kirkebokside for Vår Frue kirke i Trondheim - er det noen som kan tyde hva som står om far - Erik Wilhelm Engmann - for Martin Andreas nr. 44 Lenke Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Martin var tvilling. Faren, ungkar og snekkersvend, var født i Helsingborg ....3 uker..til Christiania. Ser ut til at moren het Rosenlund ....for skreddermester Gjelseth, og der født barnet.Det ble meldt av brudgommen. Hans annet begangne leiermål med forskjellige personer....... resten klarer jeg ikke.Hvor ble det av den andre tvillingen. Døde den. Kanskje det bør letes etter det fødsfallet/dødfødt, og at det står mere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Berit for hjelp til tyding - Erik var også snekkersvenn ved dåp i Molde. Dette styrker mistanken om at det her er snakk om samme person.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer om han virkelig var født i Helsingborg.En svensk database har fødte der fram til 1899.Kun en person og hannes barn hette Engmann. Så det navnet var ikke mye brukt på den kanten av Sverige. Fra Svensk folkrekning derimot ser jeg at lenger nord i landet,var det et mye mere vanlig.Der finnes Erik Wilhelm Engmann også som navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketellingen for Christiania 1875 finner jeg en Johan Alfred Engman som er svensk snekkersvenn LenkeKan dette være en slektning (kanskje bror) av Erik Engmann?Erik Engmann finnes ikke i folketellingene for 1865 - har han reist tilbake til Sverige eller er han død før 1865? Har noen tilgang til husforhør/folketellinger i Sverige og som kunne sjekke om det kan spores opp en Erik (Wilhelm) Engman?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige er det sånn at lite stoff ligger gratis ute på nett.(Heldigvis)ikke her.Derfor er det bare antydninger jeg kan komme fram til.Men det sitter sikkert mange som har mye mer.Telling fritt på nett fra Skåne,fant ikke jeg.Bare disse dåpsnotane.Utvandra fra Norge ,var jeg innom og tellinger her.Etternavnet fantes,men ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.