Gå til innhold
Arkivverket

[#43793] Jacob Salamonsen fra Bergen f. ca 1791, bosatt i Buvikelva, Kvaløya


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Jacob Salamonsen er nevnt i 'Kulturbilder fra Hillesøy', bind II side 34. Han var gift med Olava Olsdatter fra Engenes, datter av Ole Tommesen. Han bodde på gården Indre Buvik som husmann, ved Buvikelva. Jacob døde iflg. boka i 1836, i en alder av 42 år. Han hadde barna 1. Ole Andreas som bosatte seg på Bakkejord, Kvaløya. 2. Rasmus Karl i Ytre Buvik. 3. Salomon bosatt på Gavlen, Senja og 4. Martha Marie gift med Kristian Tobiassen Kvalnes. De tre sønnnene har stor ellerslekt. Det er kjent at Jacob Salamonsen kom fra Bergen som gutt, men vi vet ikke hvem hans foreldre var. Kan noen ha informasjon om dette? Det er mulig at JS var født i Bergen 22.aug.1791 og døpt i Korskirken 28. aug. 1791. I så fall var foreldrene Salomon Larsen og mor Aleth Jacobsdatter. De ble gift 26 okt. 1783 i Korskirken, Bergen. Salomon Larsen var trolig enkemann. Ved folketelling 1801 er foreldrene trolig døde? Jacob Salamonsen finner vi 1801 som fostergutt fra Bergen, 12 år, og bosatt hos Daniel Heitmann og hustru Margrethe Røde i Berg prestegjeld, på gården Laugvold. I militærmatrikkel for 1811-1821 finner vi Jacob Salamonsen som dreng hos Maren Pedersdatter, Indre Buvik. Han er da født i 1788 i Bergen. Dette er den informasjonen vi har om Jacob Salamonsen, og årstallene kan veksle litt. I erindrignen skrevet av hans sønnesønn fremkommer det at Jacob Salamonsen kom fra Bergen.Jeg håper noen kan ha flere opplysninger om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(5) er feil, for Salomon og Marte lever begge i 1801.Det dør to Salomon Larsen, en i 1804 og en i 1808, den siste er den som er gift med Marte Jensdtr, noe jeg ser utfra adressen. Han som dør i 1804 vil jeg kanskje tro kan være Jacobs far.Aleths far het da også Jacob, så det ser ut til å stemme.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Lars Eriksen Åsheim gift 1742 i Fana med Marta Salomonsdtr Natland døper sitt 1.barn Erik i Korskirken 1742, senere, i perioden fra 1745 til 1754 bosatt på Kråkenes, og døper derfra bla Salomon i 1745, som kanskje er den samme som vies i 1781 i Korskirken med Dorte Østensdtr og i 1783 med Alet Jakobsdtr. Marta Salomonsdtr begraves 1781 og er da bosatt i 23.rode nr.126, som passer med sønnen(?) Salomon Larsens begravelse i 1804 fra Skuteviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Skal vi si at det er 85% prosent sjanse for at det samme Lars`en ? Vet ikke om det skifte etter Lars, har heller ikke bøkene for Fana eller Haus foran meg, men har skrevet 'Tongeland ?' i mine notater, må se nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ok, konen til Lars Eriksen Tongeland (1698-1762) er nevnt Marta Knutsdtr Samdal (1682-1762), barnløse. Lars er født på Tongeland som sønn av Eirik Larsson og Gjertrud Persdtr Ådna. (Haus i Soga og Segn)Dette betyr at det er en eller flere kilder som ikke er korekt. Får se om noen med Fana soga, kan slå opp og se hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også den samme kandidaten på Jakob i sin tid.Det jeg lurer på, er det flere kirkebøker fra Bergen som kansje ikke ligger inne på nett?Mener også å huske at da Salomon gifta seg 1.gang var han helt ung.Mens hun mye eldre.Vet ikke om 1745 blir litt tidlig på vår Salomon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er et skifte etter Lars og Marta på Tongeland i 1763. Det kan se ut for at Martas søsken og deres barn var arvinger (Haus-soga). Jeg tror derfor ikke Lrs Eriksen Aasheim kan ha noe med dette ekteparet å gjøre.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for informasjon vedrørende mulige foreldre til Jacob Salamonsen, født i Bergen ca 1791. Har noen mer informajon om slekten til hans farforeldre: Lars Eriksen Åsheim gift 1742 i Fana med Martha Salomonsdatter Natland? Har noen informasjon om etterslekten til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Innlegg viser at Salomon Larsen døde i 1804. I folketelling for 1801 kan vi ikke finne Salamon Larsen, hans kone Aleth Jakobsdsatter og deres datter Maria Elisabeth Salomonsdsatter. Dessuten kjenner vi ikke opphavet til Aleth Jakobsdatter. Har noe informasjon om når Aleth Jakobsdatter døde, hvor hun kom fra, og informasjon om datteren Maria Elisabeth? - Og hvorfor kan vi ikke finne de tre ovennenvnte personer i folketellingen for 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det står han er fattig, men kan ikke finne han i noen register over fattige.Du kan evt legge inn et spørsmål om det i det andre forumet, arkivformet, så kan de, når de har tid på Statsarkivet i Bergen, leite frem dødsårsak, evt arvinger og andre opplysninger. Husk å oppgi alt du vet ved en slik henvendelse, f eks. lenke til dødsfallet, de samme som jeg legger inn her LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det vel avklart lengre opp at det ikke var den Salamon Larsen de trodde.Jeg tror heller ikke det er den Salamon Larsen som dør i 1804..62 år.Han er alt for gammel ifølge giftemål av 18/11 17881 med Dorte Østensdtr.På den gamle søkesida som dessverre er fjerna,sto alderen på begge ved giftemålet.Og som jeg minnes var han bare noen og tjue år.Mens Dorthe var mye eldre. Jeg kunne ikke finne spor etter familien til Jacob etter 1800. Om det da er han vi finner født i 1791. Det springende punktet er jo om alle døpte i Bergen på rett tidsrom, er lagt ut på nett.Ja,han kunne også kommet fra områder rundt Bergen.Det er my usikre faktorer her.Jacob ble gift 11/10 1824 Tromsø.Om farens navn kan stå i den orginale kirkeboka,er jo en mulighet.!!!Hans barn med Olava Olsdtr.het: Salamon,Ole Andreas,Rasmus Carl,og Marte Marie.Jeg savner mere oppkalling her,om vi har rett familie til Jacob.Det underlige er jo også at det ikke finnes sikre spor etter familien i Bergen senere.Har også sjekka tellinger,family search osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kjenner ikke til fødselsåret til den Salomon som er den rette, men den som er født som barn av Marta og Lars i 1745 passer til den som døde i 1804.Her er lysingen til Salomon og Dorte i 1781:

bilete1571.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Det er interessant at også Nina Berg sliter med å finne familien til Jacob Salamonsen. Jacob er farfar til min farmors far, altså min 2. tip-oldefar. Min grandonkel som drev slektsforskning og var bosatt på Kvaløya, gjorde oss ofte oppmerksom på Jacob som kom fra Bergen , men som ingen hadde mer informasjon om. Jeg vil gjerne vite om du har mer slektsstoff om etterslekten til Jacob, for den er ganske stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Arnfrid Mæland har sikkert funnet en rett Salamon Larsen hvor data stemmer med hensyn til giftermål og død. Det er sikkert riktig at Salamon Larsen hadde barna Lars f. 1788, Jacob f. 1791 og Maria Elisabeth f. 1794. Ved folkettelling 1801 synes familien å være spredt rundt omkring. Imidlertid finner vi Lars Salamonsen 13 år bosatt i Bergen som læredreng hos baker Jørgen Kramer. Her stemmer fødselsår med oppgitt alder. Jakob Salamonssen finner vi som fosterbarn fra Bergen, 12 år gammel. hos handelsmann og jekteskipper Daniel Heitmann og hustru Margrete Røde bosatt i Bergs prestegjeld på gården Laugvold, Senja i Troms. Alderen til Jakob stemmer med at han kan være født i Bergen 1791. Nord for øya Senja har vi Kvaløya, med Engenes på sydsiden. Her bodde Ole Thommesen som var jekteskipper og reiste mye til Bergen. Den yngste datteren hans het Olava. Det heter seg at Ole Thommesen tok med seg en 'farløs' gutt fra Bergen, en fostersønn, som så giftet seg med hans datter Olava. Olava og Jakob skal være gift i Tromsø 1825. På det tidspunktet ble foreldrenes navn til brudeparet ikke nedtegnet. Ved folketelling 1801 finner vi ikke Jakob bosatt på Engenes, men som fosterbarn fra Bergen hos handelsmann Heitmann på Berg i Senja. Olava var noe ungre enn Jakob da de giftet seg. At Jakob skulle være født i 1794 trenger ikke nødvendigvis stemme, årstallet kan også være 1791, og det stemmer med angitt alder på 12 år i 1801. Det kan være svært sannsynlig at Jakob Salomonsens foreldre var Salomon Larsen og Aleth Jakobsdatter som fikk sønnen Jakob i 1791, døpt i Korskirken. Jeg vil gjerne ha noen reaksjoner på mine antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Unni,vet vi noe mer om Maria Elisabeths skjebne, eller kan hun ha dødd som liten (før 1801). I så tilfelle er det vel en viss mulighet for at foreldrene har vært på et Fattighus og at de ikke er registrerte i 1801. Vet vi at Aleth levde i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk, Arnfrid Mæland. Det er mulig Maria Elisabeth er med i en telling for Bergen 1815. Jeg har fått opplyst at der er en Maria Salamonsdatter. Aleth kalte seg også for Alida jfr. dåp. Vi har ikke funnet Alida eller Aleth Jacobsdatter noen steder i folketellingen for 1801. Nå skrive Yngve Nedrebø at telling i Bergen 1801 var svært mangelfull og dels ble informasjon skrevet feil ned. Når barna synes å være spredt pr. 1801, er det rimelig og tro at Aleth var død i 1801, men vi vet det ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Til Arnfrid Mæland: Det er ikke umulig at Maria Elisabeth, 7 år 1800 kan være Maria Elisabeth Salomonsdatter f. 1794. Det var vel vanlig i en by å beholde farens etternavn, her Larsen. Kan det tenkes at også Aleth (Alida) har brukt etternavnet Larsen. Jeg har forsøkt å finne henne som Larsen i Hordaland 1801, men har ikke lykkes. Er det noen steder hun evt. kan være registrert som død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.