Gå til innhold
Arkivverket

[#43796] Omkomne 15.des.1843 på Hitra


Gjest Dagny Skrødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Skrødal

På leting etter et dødsfall finner jeg at den jeg lette etter var omkommet på sjøen 15.des 1843. Ved nærmere øyesyn finner jeg 31 som omkom på sjøen eller frøs ihjel den samme dagen. (Hitra Dolm s 266-267. Er det noen som vet hva som hendte den dagen ? Var det uvær og hvorfor var det så mange ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

De vet sikker mer om dette på museet, men jeg kan ihvertfall si litt om det som er beskrevet i Hitraboka:'.....27 mennesker omkom på sjøen og 5 frøs ihjel 15. desember 1843. Etter vindstille om formiddagen til kl 12. reiste det seg med ett en orkanaktig storm av sydvest og som varte til kl. 7 om kvelden. Da fulgte en enda hardere storm av nordvest som raste fryktelig til kl. 12.30 midnatt. Skaden ved forlis og hus som blåste ned, ble taksert til 1500 spd.' (sitat)(Jeg har hørt dette fortalt flere ganger, men måtte se i Hitraboka for å huske detaljene. Som sagt har de sikkert mer om dette på museet).Vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette minner om ei lokal utgåve av 'Galnemåndag' på Vestlandet i mars 1822. Då strauk visstnok over 300 menneskje med på havet. Der finst ein artikkel om det på dei gamle artikkel-sidene til SAB her gjennom DA.Så det er ikkje berre i vår 'moderne' forurensa tid vi finn ekstrem-vêr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.