Gå til innhold
Arkivverket

[#43797] Er Ole Bjørnsen Solberg i Lier, død 1716 = Ole Bjørnsen Dæli i Hole, født 1641?


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

De kjente opplysningene om disse to personene ser ut til å passe forunderlig godt sammen. Vi starter i Lier:· I kirkeboka for Lier finner vi at en Ole Bjørnsen ble trolovet med Kari Stensdatter på Horn 18/3-1875, men vielsen ser ikke ut til å ha skjedd i Lier. Det er heller ikke en eneste barnedåp å finne på dem i Liers kirkebøker før 10/5-1696, hele 21 år senere, da deres yngste sønn Rasmus Olsen ble døpt. Fra gårdshistorien i bygdeboka ser vi at familien kom til Vestre Solberg i 1695. Og siden ingen av de seks eldre kjente barna er funnet døpt i Lier, må vi tro de har bodd et helt annet sted i årene mellom.· I Hole var det skifte etter Bjørn Olsen Dæli i 1666. Han hadde 4 døtre og 4 sønner, og en av sønnene var Ole Bjørnsen Dæli, født ca 1641. Han var gårdbruker på Dæli fra 1665, og deretter på Vestre Stadum fra 1680 til 1695. Deretter forsvinner han sporløst fra Hole. (Fra bind 3 av bygdeboka s.286-288.) De kildene som hittil er kjent fra Hole nevner ikke navnet på kona.Disse opplysningene ser jo unektelig ut til å kunne passe sammen. I tillegg kan jeg nevne at slektene trolig har kjent hverandre fra før. Fra tingbøkene er det kjent at Ole Bjørnsens far Bjørn Olsen Dæli var den som stod for å rydde gårdene Pilterud og Kimmerud på Øst-Modum på 1640-tallet. Disse gårdene er som kjent nabogårder mot Horn i Lier, og dessuten var Horn-slekten sterkt inne på eiersiden i gården Kimmerud.Er det noen som sitter på opplysninger som kan kaste mer lys over saken?Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

I boken 'Slektene Sørsdal og Svang fra Lier' av Sverre Tveten (Oslo 1945), skriver forfatteren litt om Ole Bjørnsen Solberg, men han vet ikke hvem som er Ole Bjørnsens opphav. Det er en av de få anerekkene i boken han ikke kommer videre med.Som etterkommer av Ole Bjørnsen Solberg finner jeg teorien din interessant og logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei,takk for respons. Jeg skal notere meg boken du nevnte, den kan uansett være nyttig, selv om en heller ikke der har kommet videre med Ole Bjørnsens opphav.En får bare ha øynene åpne, og håpe at det kan dukke opp nye opplysninger.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.