Gå til innhold
Arkivverket

[#43800] Hans Petter Eliassen og Mari Nilsdatter -Skedsmo rundt 1800


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Jeg savner opplysninger om Hans-Petter Eliassen og hans kone Mari Nilsdatter. Hans Petter Eliassen er født rundt 1797 i Skedsmo. Hans mor het Chatrine Hansdatter og far Elias Pettersen. Faren døde da han var veldig liten. Jeg har funnet han i kirkebøkene (Skedsmo) fra de 3 barnas konfirmasjoner i årene 1829-1834. Da bodde de på Nordre Stalsberg gård i Rælingen, Skedsmo.Etter det finner jeg ingenting i Skedsmo kirkebøker. Vet ikke når Hans Petter Eliassen og hans kone Mari døde eller bosatte seg videre. Vet heller ikke hvor hun kom fra.Har funnit en Mari Nilsdatter i 1865 tellingen, som da er gift med en Hans Olsen fra Urskog, er det den samme Mari Nilsdatter, så er hun fra Ullensaker.Deres 3 barn heter; Maren, Mathea og Petter.Noen som vet noe om denne familie.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Wenche Jeg har søkt på Eliassen 1801 tellingen og i Lørenskog Under gården Haneborg finner jeg følgende. NR. 1858 Hans Eliassen 4 år hendes sønn ved første mand. Utelatt mellomnavnet i folketellingen.Han ser ut til å være oppkaldt etter morfar og kanskje farfar. Moren Cathrine Hansdatter 31 år g x2 med Anders Borgersen 33 år gx1 Sagmester og husmand. På denne tiden var Lørenskog annex en del av Skedsmo. Hvis du søker på Solberg i 1801 i Aker så kan det være at dette er slektninger . Jeg mener å huske å ha lest i slektsbok om familien Solberg. Jeg tror forfatteren var Jan Eri, er usikker på om husken er korrekt. Solberg var plass under Ellingsrud gård, som var rett ved grensen til Lørenskog.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei KjerstiTakk for svar. Jeg vet litt mere nå. Jeg vet at Chatrine egentlig het Chatarina Elisabeth Hansdatter Grønberg giftet seg med Elias Pettersen i Oslo Domkirke i 1797. Hans Petter er døpt i samme i kirke den 14 juni 1797, og ikke i Skedsmo, som jeg trodde, da det stod Skedsmo i 1801 tellingen.Jeg tror ikke Chatrine kom til Skedsmo før hun giftet seg for andre gang (rundt 1800) med Anders Borgersen, tror de var i Oslo før det. Hun var alt i alt gift 3 ganger, i det 3 ekteskapet havner hun i Rælingen.Det jeg lurer på, hvem er Solberg og hvilke slektninger tenker du på.Jeg prøver nå og finne ut hvor Grønberg familien kom fra, for å følge Chatarina bakover.Sønnen Hans Petter er oppkalt etter både morfar og farfar. Chatarinas far het Hans Grønberg og Elias far het Peder ????. Hans etternavn er for meg ukjent. Takk for hjelpen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei WencheJeg er ikke helt sikke på hvor Solberg lå, mener at jeg leste at den lå under Ellingsrud, men du kan søke på Sørkedalens befolkningshistorie, jeg tror det er denne slekten det referes til og der er det mye info. Det var at jeg husket Elias og Solberg navnet. Har kopiert fra 1801 tellingen følgende.Her er fra 1801 i Ager Digitalarkivet1801-telling for 0218 Agger Amt Prestegjeld Sokn Gard 448 Aggershuus Agger Agger Soelberg Søndre Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn Fødeår intervall 6480 Niels Eliassen Huusbonde 43 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbruger M 1758-1759 6481 Randi Pedersdtr Hans kone 48 Begge i første ægteskab K 1753-1754 6482 Peder Nielsen Deres børn 22 Ugivt M 1779-1780 6483 Marte Nielsdtr Deres børn 15 Ugivt K 1786-1787 6484 Anne Larsdtr Foster datter 4 K 1797-1798 6485 Elias Pedersen Huusbondens fader 70 Enkemand efter første ægteskab M 1731-1732 6486 Isach Pedersen Tieneste karl 17 Ugivt M 1784-1785 6487 Joen Poulsen Logerende 32 Ugivt Smeed M 1769-1770 6488 Peder Eliasen Mand 40 Begge i første ægteskab Huusmand med jord M 1761-1762 6489 Mari Christophersdtr Hans kone 41 Begge i første ægteskab K 1760-1761 6490 Christopher Peders Deres søn 11 M 1790-1791Digitalarkivet 2004. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 29.10.1999 WebCens © Jan Oldervoll 1998-2004hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har ikke sett at Wenche også her kommer inn på Catharina Elisabeth Hansdatter Grønberg.Hennes første mann Elias Pedersen dør ikke i Christiania. Jeg synes det er all grunn til å tro at det han som er den 'Elias Pettersen Haneborg-Eye som begraves 16.11.1798 i Lørenskog kirke, 39 år 11 mnd. og 6 dager gammel. Dette passer også med hennes neste ekteskap med Anders Borgersen på Fjellhammer under Haneborg som inngås 03.10.1799 i samme kirke.Haneborg er ingen tilfeldighet. Elias Pedersen var tjener hos assessor Matthiesen som muligens allerede eide Haneborg, om ikke var det assessorens svoger/svigerfar som var eier før assessoren. Det skulle ikke forundre meg om du finner Elias Pedersen døpt i Skedsmos kirkebøker i 1758 (jeg har selv ikke så langt tilbake), det er i det minste verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Etter å ha studert kirkebøkene under Skedsmo, har jeg funnet noe rart. Barna til Hans Petter Eliassen og Mari Nilsdatter står oppført med forskjellig navn på fadern.Den første barnet Anne Elisabeth født: 22okt. 1826, født på Strømseie gård, tror det stod i Rælingen. Har ikke sett notater om dåpen, da kirkeboken her på digitalarkivet ikke går så langt tilbake, men hennes konfirmasjon 3 okt. 1841 står. Problemet er at barna noen ganger står oppført med far Hans Pedersen, mor Mari Nilsdatter på Stalsbergeie, og andre barn står oppført med Hans Petter Eliassen og mor Mari Nilsdatter på Stalsbergeie. Hvor stor er sannsynligheten for at vi snakker om samme par. Hans Petters far het ju Elias Pedersen, brukte han sin fars navn inne mellom tro?Datteren Maren konfirmert 29.09 1844 står med far Hans Petter Eliassen. Jeg blir usikker på om det er samme personer. Har funnet 8 barn, de fleste står med far Hans Pedersen.Vet ikke hva som står under dåpen til Anne Elisabeth, men hans mor het jo Catharina Elisabeth, så sjansen er stor for at hun er oppkalt etter sin farmor.Strømseie finner jeg ikke som gård, verken i 1801 tellingen eller 1865 tellingen.Hadde et litet håp om at Mari Nilsdatter kom derifra, da den første barnet ble født der.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Strømseie og Stalsbergeie. Det er to store gårder på Strømmen/Rælingen som heter henholdsvis Strøm gård og Stalsberg gård. Det var store gårder som hadde flere våningshus - og sannsynligvis hadde flere hus som ble utleid. Den nåværende familie som eier Strøm gård i Rælingen er Robsrud. De lever - og kan kanskje gi opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.