Gå til innhold
Arkivverket

[#43802] Carl Engebretsen, f 31.12.1844 i Ås, Akershus. Aner fra Kr.ania og Vestby?


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Carl Engebretsen er i følge scannet ministerialbok for 1845 Ås f 31.12.1844 i Ås, Akershus og døpt 1.1.1845. Foreldre Engebreth Hansen og pigen Berthe Marie Hansdatter. (Engebreth Hansen (Torderud)(34) og Birthe Maria Hansd. (Kroer)(22) gifter seg 30. mars 1848 i følge samme ministerialbok. En finner dem her i 1865 Lenke .Bare fornavnet til Engebreth's far er oppgitt når de blir gift. Birthe Maria's far er Hans Jensen og FT 1865 ser vi at Engebreth(gt) er født i Kristiania og Birthe Maria (Berte Marie) i Vestby.Hvem kan Hans som får sønnen Engebreth i Kristiania ca 1812-14 være, og hvem er Hans Jensen som får datteren Birthe Maria i Vestby ca 1826?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Litt småtteri: Engebret Hansen, Danskerudbråten, plassen Grinda: Etter Ås gårdshistorie var Engebret Hansen f ca 1812 og gift 1848 m Berte Maria Hansdtr. Barn: Karl 1844, til Danskerudbråten, Anne Helene 1849, Tea 1853 dsb, Tea 1857, Karen Emilie 1860, Ole Anton 1863Hans Jensen: Etter Ås gårdshistorie var Hans Jensen i Moerødegården (plass) fra før 1828 til etter 1851. Hans gift 1816 m Anne Kirstine Mikkelsdtr [g26.12. iflg IGI]. Barn: Karen Johanne 1820, Johan 1822 (til Rødshytta), Berte Maria 1825 [f28.6.1825 iflg IGI] gm Engebret Hansen Danskerudbråten, Martin 1828 til Monsrud, Kristiane 1831, Ole Kristian 1834 og Anton 1838. Grensen til Vestby kommune er ikke langt unna her.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Jarleif. Noe hadde jeg, det om Danskerudbråten, men Moerødegården hadde jeg ikke notert meg kilden til så her blir det mer å nøste på. Carl Martin Engebrethsen, som han ble døpt, er min kones oldefar.Den eneste Anne Kristine Mikkelsdt. jeg finner i FT 1801 er denne, Lenke , men hun kan jo være født etter 1801, og da blir det problematisk.Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Engebreth (i en eller annen variant)er på denne tiden et sjeldent dåpsnavn i Christiania, det er vel knapt døpt en håndfull som er døpt dette navn i kirker tilknyttet Christiania.Eneste kandidat er 'Ingebret' som er 'uekte' sønn til soldaten Hans Ingebretsen og Thorine Ingebretsdatter fra Hammersborg, født 09.04.1813, hjemmedøpt, hjemmedåp stadfestet i Slottsmenigheten (Akershus festning) 14.05.1814.Thorine kan jeg med ganske stor sikkerhet si ikke er født i Christiania. Også dette navnet er relativt sjeldent her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Geir! Det er trolig rette mann siden FT 1865 antyder nettopp dette årstallet for Engebreths fødsel og dermed kom også hans mor på plass. Siden Engebreth er sjeldent navn i Christiania og både Hans og Thorine har Engebretsfedre, må jeg kanskje lete videre i Akershus og da særlig i Ås-området hvor Engebret Hansen blir husmann (Danskerudbråten i FT 1865). Side 484 i Ås gårdshistorie II s 484 står det at Karl er sønn av Engebret Hansen Bjørnebekkplass, noe som enda mer knytter ham til Ås.Enda en gang takk, jeg skal sjekke videre i Ås-bøkene, men siden de er gårdshistorie er det ikke helt lett å granske slekt.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Og enda et par spørsmål. Jeg tenkte Torine/Thorine (Ingebrigtsdatter) skulle finnes i FT 1801, men den gang ei, ingen med hennes fornavn og etternavn i forskjellige varianter, og jeg har sjekket alle med hennes fornavn på hele øslandet. Finnes det flere stavemåter for henne?Hva var ca.-alderen for soldater på denne tiden 1814? Hans Ingebrigsoner er det nemlig mange av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (6). Nei, du har helt rett - det var en tastefeil fra min side. Årstallet er 1813 i begge tilfelle.En soldat er vanligvis i 20- eller 30-årene. men kan også ha passert 40.Jeg kikket raskt igjennom Hammersborg ved tellingen i Christiania 1815 uten å se henne. Men hun kan på dette tidspunkt ha vært bosatt hvor som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Da tenker jeg vi har henne i FT 1801 som Tolline [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f10301&gardpostnr=145&personpostnr=1601&merk=1601#ovre>Lenke født 1776-77 og tienestefolk i gard nr 168. Dessverre ingen fødested i 1801-tellingen, og da blir det vel verre.Og her er en Hans Ingebretsen Nat.soldat i 1801 i Krogstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.