Gå til innhold
Arkivverket

[#43808] Fra Hafstad i Førde, ble banemester i Trondheim


Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

En mann fra Førde i S&F med etternavnet Hafstad flyttet til Trondheim og ble banemester der.Er det noen som kjenner jernbanens historie i Trondheim og vet mer om Hafstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

I 'Tjenestemenn ved Statsbanene' 1957, finner jeg 2 Hafstad i Trondheim. Olav K. Hafstad, f.15.5. 1894. Han er da stasjonsmester. Finner også Otto K. Hafstad, f.25. 3. 1898, han er lokomotivfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Hadde håpet på svar fra Vie.Jeg har også Tjenestemenn ved Statsbanene, men pr. 1.nov. 1948, og Norges Jernbanepersonale fra 1959.(personalbiografier). Er det Karl Bendix, så har han 5 sønner ved NSB: Olav, Nils, Gunnar, Otto og Johan Petter. Har da hans etterkommere. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard A. Vie

Mange takk for informasjon, beklager sen tilbakemelding. Problemet er at de jeg undersøker vet lite om navn.Jeg vet nå at en av hans etterkommere var Karl Hafstad, prest i Glemmen. En sønnene til Karl er Kjetil Hafstad, professor i teologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hallvard A. Vie

Nå har jeg avklart at det er Karl Bendix Nilssen Hafstad som er mannen som flyttet fra Førde.Setter pris på all informasjon om aner, familie, hvor familien levde, og etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise K. Akselsen

Dette er fra Bygdebok for Os av Jon Ola Gjermundsen(Os i Østerdalen) bind II s.217, Hafstad:Karl Bendix Nilssen Hafstad, Førde, f.1847, d. 1934. Gift 1877 med Anne Kristine Pdersdatter f. 1857 på Bekken, Høystad 104-6, død 1939.Karl Nilssen Hafstad tok til som jernbanearbeider i Singsås i 1873, og kom til Os som jernbaneformann i 1877. Alle de fem sønnene arbeidet også ved jernbanen. Barn:a) Anna Marie f. 1878, gift 1908 med Sivert Juliussen,f. i Stjørdal, død 1956. Meråkerb)Petra Karoline f. 1880, gift med Svend Grådal, Røros, d. 1936. Rørosc) Gea Nikoline f. 1883. Se Utsyn 115-34.d) Maria Andrea f. 1886, gift med Harald Vik, Hommelvik, d. 1921. Harald var plankebærer i Hommelvik. Maria kom dit fra arbeid i Mosjøen. Der hadde hun fått tæring, og hun,mannen og sønnen Henry døde tidlig av sjukdommen.e) Nils f. 1888, jernbaneformann, gift 1.med Olga Kvam,Trondheim, gift 2. med Karoline Gule, Melhus.f) Johan Petter f. 1891. Tok over gården.g) Olav f. 1894, stasjonsmester på Os, d. 1970.h) Arvid Otto f. 1898, lokfører, gift med Aslaug Elisabeth Opdal, Røros, d. 1970. Røros.i) Gunnar f. 1900, kontorist ved jernbanen, d. 1968. Trondheim.Jeg stopper der. Får jeg mailadr. din skal du få opplysninger helt opp til i dag. Hafstad ligger på østsiden av Glomma litt sør for Os sentrum.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.