Gå til innhold
Arkivverket

[#43814] Kven var Anne Furu i Sunndal?


Gjest Knut Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sæther

Eg etterlyser mulege opplysningar om ei Anne (på) Furu i Sunndal som i 1813 fekk ei dotter Anne med Jon Pedersson på Hovenøyan. Truleg var det same kvinna som i 1817 fekk ei dotter Ragnhild med ein Gunnar Håsen. Kan denne Anne ha vore dotter til Hans Toresson på plassen Sandhagan på Sande? Ved dåpen til Anne f. 1813 står ei Marit Sande oppført som fadder, og det kan jo tenkjast at ho har vore søstera til Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Knut! Takk for at du spør om dette! Har selv trodd at den Anne Hansdatter Sande som senere ble gift med Jon Pederson Hovenøyen var mor til både Anne f. 1813 og Sigrid f. 1817, begge født på Furu. Har senere fått høre at de trolig ikke var barn av Anne Hansdatter, men noen skriftlige bevis på det motsatte er ikke lagt fram. Jon gifter seg jo med Anne Hansdatter Sande i 1819, og de får flere barn sammen. Anne Jonsdatter er min tippoldemor, og ble gift på Smøla i 1842 med Mikkel Haagenson Lillenes f. 1810 på Romundstad i Rindal. De ble brukere av Grundvågen bnr. 2 under Lillenes, og har ei stor etterslekt etter seg. Jeg mener nok fremdeles at det er Anne Hansdatter Sande som er mor til både Anne og Sigrid, og sikkert og mor til Ragnhild f. 1817. Mor til Anne Hansdatter het også Ragnhild, så her er det oppkalling. Foreldrene til Jon Pederson Hovenøyen f. 1779 var Peder Johansen Øra og jenta Møyfrid Estensdatter Håsen, og denne Gunnar Håsen blir vel da i slekt med Jon Pedersen, eller?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei igjen! Oppdaget at både Sigrid og Ragnhild er født samme året, så da blir det vel mer enn tvilsomt at Anne Hansdatter Sande er mor til begge. Hvis de da ikke er født henholdsvis i januar og desember, men det får vel være måte på med tette fødsler og med ulike fedre! Har et bilde tatt i Amerika av Sigrid og John Holten, det hadde min bestemor. Har også bilde av Marit Jonsdatter, gift andre gangen Bolgvåg og bosatt på Nordlandet i Kristiansund, så det er ikke tvil om slektskapet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Fant ut at Gunnar Håsen som du skriver om, må være den Gunder Pederson Håsen som ble født i 1791 og var sønn av Peder Johanson Håsen f. på Øra ca. 1753, og konfirmert i 1772, 19 år gammel, gift 1783 med Asbjørg Larsdatter Furu f. 1752 og bosatt på plassen Håsen under Åker. Da er jo Jon Pederson, senere Hovenøyen, og Gunnar Håsen halvbrødre, eller er dette en annen Gunnar Håsen? Ser også at soldat Peder Johanson Øra har to barn til utenfor ekteskap før han ble far til Jon: 1. Lars f. 1777. Mor var Sigrid Larsdatter Mele (hun døde forresten i Ytre Roksvågen på Smøla), og 2. Dordi f. 1777 på Hoven. Mor var Kari Larsdatter Hoven.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Hei igjen.Når det gjeld 'Gunnar Håsen', har også eg notert at han må vere identisk med den Gunnar Pedersson som du nemner. Har iallfall ikkje funne nokon annan Gunnar Håsen som kan passe i dette tilfellet.Elles kan vi sjå bort frå at Anne Hansdotter Sande var mor til Ragnhild f. 1817, så sant tidspunkta som er førte opp i kyrkjeboka er rette. Det viser seg nemleg at Ragnhild var døypt i mai i 1817, medan Sigrid var døypt i august.Eg tar gjerne imot meir stoff om forfedrene til Anne Jonsdotter. E-postadressa mi er: knut.sather@sfj.no.Medan eg er i siget: Eg skulle gjerne hatt det rette namnet på plassen/bruket/garden nokre sunndalingar som flytta til Smøla på 1800-talet heldt til på, og eventuelt i kva for bind og på kva for side i slektsbøkene for Smøla dei eventuelt måtte vere omtalte (så sant dei er registrerte der). Dette gjeld følgjande personar:1) Anne Engelsdotter (Melkild) f. 1826, g. med fiskaren Andreas Nilsson. Desse budde i 1900 som innerstar på Veiholmen (Dalen) gnr. 2, bnr. 2.2) Ingeborg Jonsdotter (Sande) f. 1828, g. med husmannen og fiskaren Jakob Olsson. I 1865 heldt dei til på 'Stensøen' i Brattvær sokn.3) Knut Torsteinsson (Sunndalsøra) f. 1820, g. Anne Olsdotter. I 1900 var dei husmannsfolk utan jord på 'Ringsøen' gnr. 24.4) Bersvend Jonsson (Børset, Ålv.eidet) f. 1834, g. Helena Olsdotter. Mannen var i 1865 fiskar, og familien budde da på indre 'Skomsø' i Brattvær sokn.5) Guro Knutsdotter (Dalsbø) f. 1848, g. fiskaren Edvard Evertsson. I 1900 var desse husmannsfolk utan jord på Midtvalen(?)gnr. 48 bnr. 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.