Gå til innhold
Arkivverket

[#43826] Ole Knudsen f.ca.1736 bruker av Holseter i Fræna


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har kjennskap til og kan hjelpe med denne Ole Knudsen Holseter og hans hustru Brit Larsdatters familie?Ifølge sjøinnrulleringen for ytre Romsdal, er han født 1736 i Vestnes otting. Jeg har ventet lenge på bygdebøker for Fræna og Vestnes, men som så ofte, ligger de gårdene jeg er interessert i der det ikke er bygdebok-dekning. Jeg har så langt ikke funnet noe, som kan gi en pekepinn på deres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Har sett gjennom mormonernes opptegnelse over Oler døpt i Vestnes (Veøy prestegjeld) rundt 1736, og den eneste Ole Knudsen jeg har funnet er en Ole Knudsen med far Knud Væstnes. Dette kan vel være en kandidat å se nærmere på, men her er det jo som sagt ingen bygdebøker å støtte seg til, så en må nok oppsøke primærkildene. Forøvrig merker jeg meg at Knut Knutson Fiksdal hadde en sønn Knut (f.1699) som i følge Olav Rekdal sitat: 'Knuts son må søke ut. Vi finn han att som bøkslar og bureisar på eitt av dei 4 'bønderbruka' som vart utlagt på Vestnesgarden, den seinare Sølfestgarden, 5 opplevende barn'.Han vil da selvsagt bli hetende Knut Vestnes. Ellers så er det jo stor tradisjon for Oluf/Ole på Fiksdalgarden, så kanskje et spor å utforske?med vennlig hisen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Det vil nok ta lang tid før det kjem bygdebok som omhandlar Holseter. Ein følgjer foreløpig gards- og bruksnummer.Ole Knudsen Holseter er ein av mine eigne aner. Eg kjenner godt til etterslekta. At han kom frå Vestnes otting er nytt for meg, men ikkje usannsynleg. Eg håpar på fleire innspel.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for svar og gode tips.Til Knut R Sande innlegg 4. Jeg er etterkommer av Ole Knutsen Holseters sønn Knut Olsen som ble gm Marit Rasmusdatter Svenøen. Du kjenner vel ikke tilfeldigvis til slekta hennes? Det jeg mener å vite er at hennes foreldre er Rasmus Olsen og Mari Johnsdatter brukere på Svenøen. Mari Johnsdatter er muligens datter av John Ingebrigtsen og Mali Knudsdatter brukere på Svenøen. Hvem kan ha vært foreldre til Rasmus Olsen, John Ingebrigtsen og Mali Knutsdatter?Ellers hadde Knut Olsen Holseter en sønn Ole Knudsen gm Gjertrud Olsdatter Ødegård som ble bruker på Malme som igjen fikk en sønn Knut Olsen Malme som ble gm Elie Arnesdatter Malme som igjen fikk en sønn Ole Knudsen Malme som ble min tippolefar. Han gikk i snekkerlære og flyttet først til Kristiansund for deretter å etablere seg som snekkermester i Trondheim. Mye av slekta flyttet til Amerika og Ole Knudsen var visstnok flere ganger over der.Ser dette riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

En liten ting til. Jeg antok lenge at Ole Knudsen var sønn til Knut Knutsen på Skarsbøen i mangel på andre gode alternativer til farskap helt til jeg fikk se sjøinnrulleringen. Det er jo en liten mulighet for at det ved en misforståelse under innrulleringen kan ha blitt en 'forskyvning' slik at en av naboene i innruleringslista er den som virkelig er fra Vestnes? Uansett så er Ole Knudsen den som ser ut som angitt født i Vestnes. Dette er bare noen tanker jeg har gjort meg tidligere.mvh Torkild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg er og etterkommar etter Knud Olsen Holseter. Han har etter det eg ser sonen Ole Knudsen f 1804, mora var Marit Rasmusdatter. Knud Olsen blei på sine gamle dagar i 1834 gift med Andrine Knudsdatter Hoel. Andrine var tvilling og fødd 1805. Fadder var ma Knud Olsen Holseter, hennar seinare ektemann. Han tok tydelegvis oppsedingsløftet på alvor. Dei fekk sonene Knud f 1836 og Mads f 1840. Desse slo seg ned på Holseter, jfr FT 1865. Ole f 1804 slo seg ned på Malme slik du skriv. Eg ættar frå Knud Knudsen Holseter f 1836. Eg trur eg kan gi somme opplysningar du søker, og truleg og motsatt veg. Min epostadresse er knrsande@online.no Ta gjerne kontakt.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Reidar Sande

Håper Torkild Knudsen les dette:Ole Knudsen Holseter og kone Berit Larsdtr. Kona døydde ca 1789, arveskifte etter ho 26.1 1790 viste at paret ha 3 born, Knud Olsen 12 år, Anne Olsdtr 20 år og Berit 15 år.Eit arveskifte i 1787 viser at Berit Larsdtr (Lassesdtr) hadde 3 søsken: Piken Ingeborg Lassesdtr buande på Meek (vest for Molde) død ca 1787, broren Lars Lassesen myndig og søsteren Marthe Lassesdtr 31 år, oppheld seg i Trondheim, ho hadde til verge Arne Ellingsen Brogstad.Sistnemnde person finn vi her ved FT 1801:LenkeEg tok eit par søk på Family Search: Fann paret Ole Knudsen gift med Birath Larsdtr 4.7 1764 i Bolsøy, samt fann Anna Olsen fødd 1766 med foreldre Ole Meeg og kone Birath.Eg fann ikkje Berit og Knud, men dei kan vere fødde i Fræna.Det er skrive bygdebok for garden Øvre Brogstad, gnr 9 i Bolsøy: Bygdebok for Vågane, forfattar Arnold Solemdal, ISBN 82-922690-0-8. Eg finn ikkje noko endeleg svar på det eg søkjer, men ser at denne Christen Brogstad får ein son Knud Christensen, f 1808, som til no har noko umotivert dukka opp på Hol/Holseter ca 1820. Då vart det iflg Solemdal halde auksjon på Brogstad, og Knud flytta til Hol i Fræna der han truleg hadde slekt/kjentfolk.Desse funna tolkar eg slik at Berit Larsdtr buande på Brogstad har gifta seg med Ole Knudsen buande på bruket Meek. Han kan godt vere frå Vestnes, det er berre ei fjordkryssing.Eg voner dette kan motivere for vidare leiting, og kanskje eit resultat.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vi finn altså i Bolsøy ministral 1759-1793 side 3, høyre langt nede vielse Berit Lassedtr Meeg og Ole Knutsen Brasta.Brastad er i Vestnes Kommune. Nærmere bestemt så er det 'Brastadskiftet' der en tar av mot Tresfjord når en kommer fra Vestnes.Det nærmeste jeg kan komme er denne: LenkeHer har vi døpt i Tresfjord Kirke Ole Knutsen Brastad i februar 1740. Tidspunktet er vel ikke verre enn at det er innenfor slingringsmonet for den tids aldersfastsettelse.Vi får håpe på at bygdebøker for dette omradet dukker opp snart. De skal være under arbeid.Med vennlig hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Ei kort oppsummering: Ole Knudsen Holseter var gift 1.gong 1764 med Berit Larsdotter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16053&idx_id=16053&uid=ny&idx_side=-4>LenkeHo er frå Meek i Bolsø, vest for Molde, og han frå Brasta i Vestnes, jfr innlegg frå Helge. Foreldra hennar er paret Lars Meeg og kone Caren. Sonen deira Lasse er døypt 1759 i Bolsøy, her LenkeBerit døyr ca 1790, etterlater seg mannen Ole og 3 born. Berit er nemnd i eit arveskifte 1787 etter søstra Ingeborg som døydde på Meek. Broren Lasse og ei søster i Trondheim var i live. Vergen til sistnemnde, Arne Ellingsen, har truleg tilknytning til familien på Meek, gifta seg 1864 med ei enke på Brogstad, aust for Molde,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Dette var gode nyheter. Jeg har ikke hatt store forventninger med å finne opphavet til dette ekteparet.Jeg blir litt usikker når det gjelder skiftet etter Ingeborg Larsdatter (eller står det Lassesdatter?) 1787. Er det virkelig oppgitt at Brit Larsdatter bor på Holseter? og hva med denne bruken av etternavnet Lassesdtr og Lasseson, det skulle jo ha vært Larsdatter eller Larson.Da er det altså slik at vi sannsynlighvis må regne med at vi har søsknene Ingeborg Larsdatter Meek, Brit Larsdatter Holseter, Marthe Larsdatter i Trondheim f.ca.1756 og Lasse Larsen f.1759.Det virker på meg, som om Brith Larsdatter må være endel eldre enn søsknene sine. Hun burde være født i tidsrommet 1732-1750 med utgangspunkt i hennes egne barns alder. Da ville hun eventuelt være 16 år ved Anne Olsdatters fødsel i 1766 eller i det andre ytterpunktet 46 år ved Knut Olsens fødsel ca.1778.Det mest sannsynlige ville vel være at Brit Larsdatter ikke er født senere enn 1746. Uansett, det er fortsatt bare tretten år mellom henne og Lasse Larsen f.1759.Jeg skal se om jeg kan komme meg på statsarkivet snart. Jeg ønsker å se om jeg kan finne igjen noen av disse personene i 1762 mantallet. Da kan jeg sjekke både for Brastad og Meek. Skal også ta en titt på skiftet etter Ingeborg Lassesdatter 1787.Når det gjelder Ole Knudsen Hoelseter synes jeg aldersoppgavene peker entydig mot fødselsår nær 1736? Alderen er oppgitt tre steder som jeg vet om nemlig militærmantall, folketelling 1801 og ved innførsel av begravelsen i kirkeboken.Det blir døpt en sønn av Knut Vestnes med navnet Ole 1736. Jeg vet ikke hva som videre skjer med han. Kan han være ett alternativ? Er det langt mellom gårdene Vestnes og Brastad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

I skiftet er alle borna skrivne Lasse-. Eg har ei avskrift av skiftet, slik at det kan vere feil. Men-, det viktige er vel at det står Berte Lassesdtr gift med Ole Knudsen Hoelsæter.Alder til Ole Knudsen: eg har ikkje funne dødsdag for Ole i kyrkjebøkene. Har du funne denne?mvh Knud R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Torkild spør om det er langt mellom Brastad og Vestnes. Og svaret er ca 5 km mellom gardene.Ser at Ole Knutson Brastad er konfirmert i 1756, det kan vel stemme med fødselsår 1740. Ellers så er det en Ole Knudsen Stokkeland konfirmert i 1754. Det kan jo være den Ole Knudsen Vestnes døpt i 1736. Stokkeland er nabogard til Vestnes. At en Ole Knudsen kunne være født på Vestnes Hovedgård med alle sine tjenere eller på et av de 4 'Bønderbrug' som den gang var utgått fra hovedbruket, for så å havne på en av nabogardene Brastad eller Stokkeland er jo en langt fra umulig.vh Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har sjekket skiftet 1787 og der står det Ingeborg Larsdatter Meek. Arvinger er fullsøsknene Lasse Larsen myndig, Berthe Larsdatter gm Ole Knudsen Hoelseter og Marite Larsdatter 31 år som oppholder seg i Trondheim.Videre er det oppgitt at Ingeborg Larsdatter hadde utestående arv etter sin far hos Ole Andersen Kringstad.Ole Andersen Kringstad hadde vært Ingeborgs formynder og det er oppgitt att skiftet etter faren var utført 10 august 1763.Skifte etter Lars Alvsen Meek 10.august 1763. Enke var Karen Larsdatter. Deres sammenavlede barn var: 1)Lasse Larsen 3 1/2år med formynder Lasse Løvesen Lien 2) Berte Larsdatter 19 år med formynder Ole Andersen Kringstad 3)Marithe Larsdatter 9år med formynder Elling Alvsen Guldjord. Enkens lagverge var Lars Larsen Bjørset.Fra Sjøutskrivningen: Ekstrarulle for de av legdsfolkene i Romsdals fogderi som formedels alder eller andre årsaker er tjenesteudyktige til utskrivningen samt det unge mandkjønn under 16 år (er ikke sikker på dateringen av denne rullen):Meek: brukes av kjøpmann Thomas Schjelderup.Lasse Larsen f.1759 på Meek, krøpling. Peder Pedersen f.1761 på Meek. John Arnsen f.1768 på Meek. Ops. Lars Larsen f.??? i Orkdal. U/M Peter Pedersen f.1758Holseter: Ops.Ole Knudsen f.1736 i Vestnes Otting. Søren Pedersen f.1768 på Holseter. Knut Olsen f.1778 på Holseter. Fra sjøutskrivningen: Rulle over Romsdals fogderies søe lægders mandskap samt over alt uti fiskeværene og øerne befindende mandskap forfattet 1769:Meek: l.m. (legdsmann?) Ole Knudsen 31 år bruker 1-1-0. Lasse Larsen 9år født på Meek. Lars Olsen død (sikkert en sønn av Ole Knudsen som har dødd som liten før 1769).Holseter: Peder 50 år bruker 1-0-0. Knud Pedersen 8 år født på Holseter. Fra skattematriklene 1766:Meek: Ole Knudsen 1-1-0, Bottolf Olsen 1-0-0, Steffen Jakobsen 0-1-0.Bjørset: Lars 1-1-0, John Knudsen 0-2-6, Jakob 0-2-6. Tar med for Bjørset siden denne Lars kan være bror av Karen Larsdatter gm Lars Alvsen MeekFra skattematrikkelen 1769:Meek: Ole Knudsen 1-1-0 men navnet strøket over.Holseter: Peder 1-0-0 men navnet strøket over og Ole Knudsen ført istedet.Dette betyr vel da kanskje at det er på dette tidspunktet (ca.1769) at Ole Knudsen Meek flytter til Holseter. I ekstraskatten 1762 nevnes Arne Knudsen Brastad som skolelærer i Vestnes. Han er ikke nevnt under Brastad.Skifte 1743 etter Knut Arnesen Brastad.Enke Anne Andersdatter. Enkens verge hennes fader Anders Eriksen Misfjord.Barn: 1)Arne Knudsen med formynder Iver Arnesen Stenerødegård 2)Anders Knudsen med formynder Gullik (Johnsen)Stenerødegård 3)Ole Knudsen med formynder Lars Johnsen (Viigen) 4)Ingeborg Knudsdatter med formynderPeder Madsen Bradstad 5)Randi Knudsdatter med formynder Nils Larsen Eidhammer 6)Ane Knudsdatter med formynder Nils Eriksen Dogstad.Skifte 1743 etter Anders Eriksen Misfjord.Barn:1)Erik Andersens (Vestnes) barn Anders Eriksen, Lasse Eriksen med formynder Gunder Frostad, Gjertrud Eriksdatter, Sigri Eriksdatter med formynder Lasse Nilsen Kjersem. 2)Mads Andersens barn Beret Madsdatter 3)Ole Andersens barn Anders Olsen med formynder Nils Larsen Eidhammer, Lars Olsen, Mads Olsen. 4)Sjur Andersen 5)Mali Andersdatter Nakken 6)Sigri Andersdatters barn Erik Børgesen med formynder Børge Lassesen, Guro Eriksdatter med formynder Peder Strømme, Anne Eriksdatter med formynder Nils Dogstad, Sigri Eriksdatter med formynder Ole Torviken. Skifte 1706 etter Sivert Jetmundsen Flate. Enke Mali Larsdatter.Barn: Jetmund, Torstein, Ole, Sivert, Ole, Anne.Formyndere for de to yngste sønnene er broren Jetmund og svogeren Anders Eriksen Misfjord.Knut Arnsen Brastad er muligens sønn av Arne (Hansen) Brastad nevnt 1701 50 år gl med sønnene Hans 8 år, Trond 6år, Lars 4 år.Anders Eriksen Misfjord er f.ca.1663 (mantall 1701)Alv Meek er født ca. 1667 (mantall 1701)Skifte på Engan i Vold Otting etter Peder Ørjesen. Enke Marit Iversdatter. Barn Iver, Ørje, Kari. Formynder farbroren Ole Ørjesen Helset, Arne Hansen Brastad, Lars Eliingsen Skeidsvoll. Odelsgods 18mrk i Helland.Skifte 1689 etter Iver Pdersen Helland i Vestnes. Enke Karen Knudsdatter. Barn Peder, Siri, Gjøri, Mali, Eli. Formyndere farbroren Christopher Helland, fastermannen Ole BrastadSkifte på Hjelset i Bolsøy etter Karen Arnesdatter 1687. Enkemann Hans Iversen. Barn Iver Hansen Jelvik, Arne Hansen Brastad.Skifte 1679 etter John Mellom Hjelvik i Veø. Enke Karen Knudsdatter. Barn Knut Johnsen, Synef Johnsdatter. På barnenes vegne møtte stefaren Arne Hansen.Skifte 1684 etter Karen Knudsdatter Hjelvik. Enkemann Arne Hansen. Hennes barn Knut Olsen, Knut Johnsen, Synef Johnsdatter. Kan denne Arne Hansen være den senere Arne Hansen Brastad? Utifra ovenstående kan en vel da anta:Ole Knudsen Holseters Foreldre er Knut Arnsen Brastad og Ane Andersdatter Misfjord.Brit Larsdatter Holseters foreldre er Lars Alvsen Meek og Karen Larsdatter i Bolsøy.Knut Arnsen Brastads far er muligens Arne Hansen Brastad i Vestnes f.ca.1651 som igjen er sønn av Hans Iversen og Karen Arnesdatter Hjelset i BolsøAne Andersdatter Misfjord er datter av Anders Eriksen Misfjord f.ca.1663. og Ane Sivertsdatter Flate (datter av Sivert Jetmundsen og Mali Larsdatter Flate)Med alle formynderne som er nevnt her burde det være mulig å finne endel slektsforbindelser.Kanskje noen kjenner mere til noen av folka nevnt ovenfor.Det er bare å beklage at dette ble veldig rotete , men jeg har det litt travelt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Torkild, det er muligens noe jeg overser, men, det er skifte etter Knut Arnesen Brastad i 1743. Verge til enken Anne Andersdatter er hennes fader Anders Eriksen Misfjord (min 5. tipp), som det er skifte etter samme år. Anne er ikke med dem du har listet opp i skiftet etter faren, er hun uteglemt i opplistingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg må bare beklage, jeg hadde det litt travelt. Her er arvingene etter Anders Eriksen Misfjord:Skifte 1743 etter Anders Eriksen Misfjord.Barn:1)Erik Andersens (Vestnes) barn Anders Eriksen, Lasse Eriksen med formynder Gunder Frostad, Gjertrud Eriksdatter, Sigri Eriksdatter med formynder Lasse Nilsen Kjersem. 2)Mads Andersens barn Beret Madsdatter 3)Ole Andersens barn Anders Olsen med formynder Nils Larsen Eidhammer, Lars Olsen, Mads Olsen. 4)Sjur Andersen 5)Mali Andersdatter Nakken 6)Sigri Andersdatters barn Erik Børgesen med formynder Børge Lassesen, Guro Eriksdatter med formynder Peder Strømme, Anne Eriksdatter med formynder Nils Dogstad, Sigri Eriksdatter med formynder Ole Torviken 7)Marith Andersdatter Misfjord 8)Anne Andersdatter Bradstad. Marit og Anne kommer altså i tillegg.Er det ellers noen som vet noe om disse slektene. Dette er helt nytt område for meg hvor jeg fra før ikke har kjente aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Torkild skal ha mykje takk for mange fine oppklarande opplysningar.18.5 1780 er det eit arveskifte etter Anders Knudsen Malme (Malme i Fræna). Enka er Mali Rasmusdotter, borna Anne 4.5 år med verge Arne Misfjord, Mali 1.5 år, verge Rasmus Øgard. Sjøruller viser ein Anders Knudsen f 1723 i Vestnes, men busett på Malme.Skiftet etter Knud Arnesen Brastad, (14) ovafor, viser sonene Arne og Anders. Tru om det kan vere dei som er verge/avdød ved skiftet i 1780? Skiftet seier elles at ein Roe Reiten og Ole Holseter! var skuldige til buet.Kan nokon kommentere om t.d Arne Misfjord nemnd i 1780 kan vere son av Knud Arnesen Brasta.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Ivar Brovold skriver i sin bok 'Væstnes Prestegjeld' utgitt 1901 om skolelærere i Vestnes:'2.1751-69 Arne Knutsen Brastad. Gaardr. og stammefader for Arneslegten paa Misfjord.'Det kan tyde på at skolelæreren er farfar til Arne Misfjord nevnt 1780.vh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har sett noe mere på slektskretsen rundt Brit Larsdatter? Er det noen som har kjennskap til de eldre slektene på Meek, Bjørset, Kringstad, Gujord?Er det noen som kjenner til opphavet til fornavnet Løve (da tenker jeg på slekta til Lasse Løvesen Lien først og fremst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har et par gamle Løver i Veøy i basen, og det er jo samme fjordsystemet. Løve Holmem dør på Ytre Holmem i 1644. Han har vært bruker der 1612 -1635. Løve Olsen Morkestrand har trolig navnet fra Holmem (inne i Rødvenfjorden). Han dør på Morkestrand i 1658 og er ødegårdsmann på Morkestrand i 1624. Men om disse har tilknytning til Lasse Løvesen kjenner jeg ikke noe til. Løve-navnet forsvinner fra både Holmem og Morkestrand og de har ingen kjente sønner med navnet Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til Osvald.Når det gjelder Arne Misfjord i innlegg 17 så har vi at ungkar og skolemester Arne Knudsen Bradstad gifter seg med Magnhild Pedersdatter Misfjord 1769. Dette ekteparet finner vi igjen som brukere på Misfjord i 1801. Alderen til Arne Knudsen er der oppgitt til 71år, altså født ca.1730.Arne er i skiftet etter faren Knut Arnesen Bradstad 1743 oppgitt å være eldste sønn. Da blir det ett problem at Anders Knudsen Malme er oppgitt født i 1723. Her er det selvsagt en mulighet for at en av brødrene har oppgitt feil alder. Da helst Anders Knudsen Malme som kanskje kan ha vært født ca.1733 istedet for ca.1723. Dette blir foreløbig bare gjetning. Er det flere aldersoppgifter på Anders Knudsen Malme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.