Gå til innhold
Arkivverket

[#43828] Familien Selin i Vefsn eller Hattfjelldal


Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

I folketellingen for Frostviken, Jämtland, Sverige finnes følgende familie:Per Jonsson Selin 1852 i Frostviken, Jemtland, Sverige gm. Kerstin Bengtsdotter f.1848BARN Jonas Selin 1877, Bengt Selin 1878, Kerstin Selin 1879, Anna Lovisa Selin 1881, Emma Selin 1882 i Vefsen, Norge, Olle Peter Selin 1884 i Vefsen, Norge, Jöns Selin 1886, Marta Erika Selin 1887, Alexsander Selin 11 januar 1889, To av barna ovenfor fødes i Vefsen jf. folketellingen.Geografisk ligger Frostviken nærmest på grensen mot Grong i Nord Trøndelag.I kirkebøkene for Vefsen finner jeg ikke noen spor etter familien.Ole Petter og Alexander finnes igjen i og rundt Sulitjelma/Fauske området +/- 1910.Har noen opplysninger om familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest W. Spjelkavik

'Ole Pedersen Selin' er registrert som fagorganisert i Fagerli arbeiderforening i 1907, senere samme år i Giken gruvearbeiderforening. Registrert i sistnevnte ut 1908. Noen Aleksander er det ikke spor av, med mindre han skriver seg for 'Pedersen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Aleksander Selin får i 1912 et barn med Johanna Edvardsen (Løvgavelen, Fauske) som på denne tiden og skal da være kokke i Sulitjelma. -Aleksander oppgis i kirkeboken for Beiarn ca. 1927 å være 'Svensk Jernbanearbeider'. -I Fauske kirkebok 1912 oppgis oppholdsted å være Kirkenes???Frostviken var delvis et gruvesamfunn som Sulitjelma, og jeg er nokså sikker på at Ole Petter er den samme som er registret i Sulitjelma. Området går under betegnelsen 'Fjällverden' og er behørig omhandlet i Bernhard Nordh's bokserie som kom ut i perioden 1947-1975 (historiske romaner)Finnes det noen oversikter over kokkene i sulis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Spjelkavik

Det finnes en oversikt over kokker i Sulitjelma, det vil si jeg har laget en privat. Oversikten er ufullstendig, da den i hovedsak har regisrert kokker og skeidere fra 1890 - 1915. Til sammen har jeg registrert 854 kvinner, det finnes nok mange fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Da tolker jeg svaret ditt slik at Johanna ikke er registrert i basen din...?Jeg får vel ta meg en ny runde på SVAR (Svenskenes digitalarkiv) og se om jeg kan grave frem flere ledetråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Jeg har mange Johanna'er, men din finner jeg ikke engang i slektsbok for Skjerstad og Fauske, under Løvgavlen. Har du flere opplysninger, f.eks. hvem er hun datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Johanna var datter av Edvard Kristian Andreasen, fra Seljeås i Sørfold og Anna Oline Danielsdatter, fra Åseng, Fauske. Johanna ble født 18 april 1894, Løvgavelen.Disse opplysniger har jeg notert med Slektsbok Skjerstad/ Fauske som kilde.Kirkeboka for Skj. / Fauske 1890-1897 Her finner vi Johanna som nr. 32 i 1894 døpt 15/7, f. 8(?)april av foreldre som over, oppholdsted Løvgavelen. Faddere fra bla. Finneid og Lund noe som stemmer bra med slektskap forøvrig.Håper dette gjør at du kan identifisere Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W. Spjelkavik

Jeg har registrert en sjeider ved navn Johanna Andreassen som organisert i Sulitjelma juni 1907, noen videre identitet har hun ikke. Men det er interessant at faren til den Johanna du søker, Edvard Andreassen, Løgavlen, er registrert blant de organiserte i juni 1907.Så dersom Johanna skrev seg for Andreassen, kan det være henne. Også Ole P. Selin står på lista over de som var fagorganisert juni 1907, så mulighetene er jo til stede for at det var her det skjedde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ernst Moen

Etter hjelp fra Halvard Lundestad løste dette seg:' Svenningdalen i nåværende Grane kommune ble det i 1876 funnet sølv, og det ble startet gruvedrift som varte til hundreårsskiftet. I denne tida kom det mye fremmedfolk til stedet som arbeidet i gruvene. Se Vefsn bygdebok, Særbind III B - Gardshistorie for Grane.Hit kom også Per Jonsson Selin.I kirkeboka for Grane (som ikke er søkbar i Digitalarkivet) er dåpen til Emma og Ole Peter innført.Emma var født den 2. juni 1882 og ble døpt 2. juli. Foreldre: 'Arbeider Peder Johnsson fra Sverige og hustru Kirsti Bentsdatter'. Svenningdal.Ole Peter var født 9. februar 1884 og ble døpt 16. mars. Foreldre: 'Grubearbeider Peder Jonsen og Kristin Bentsd.' Svenningdal.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.