Gå til innhold
Arkivverket

[#43842] Gartneri/Planteforr. J. Olsens Enke i Storgata


Gjest Bente Aaris
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Dersom du søker på internett får du opp at: 'Like ved togskinnene på Skøyen ligger en av Oslos eldste bedrifter. Olsens Enke Havesenter startet i 1833.'Kan Enke være et etternavn?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Alf,Takker for din oppmerksomhet, det står faktisk J. Olsens Enke (=firmanavn)Lenkeog med alderen fra 1833 må det jo være dem, enken etter Gartner J. (Johan) Olsen (Anne Helene Hansdatter Møller)drev butikken videre, de giftet sig i Tune:Johan OLSEN Age At Marriage: 33 Sex: Event(s): Birth: Parents: Father: Ole JOHANASEN Marriage: Spouse: Ane Helene HANSDR Age At Marriage: 24 Marriage: 30 Dec 1831 Place: Tune, Ostfold, NorwaySource Information: Batch Number: M426224 Source Dates: 1831 - 1841 Film or Fiche Number: 126046 Collection Details: Tune; Den Norske KirkeJOHAN OLSEN MaleEvent(s): Birth: Christening: 15 MAR 1799 Ostre Fredrikstad, Ostfold, NorwayParents: Father: OLE JONASSEN Family Mother: JOHANE MARIA CHRISTENSDRJa vi har faktisk handlet vores Rosespirea hos J. Olsens Enke på Skøyen for 15 år siden uten å ane en tøddel om denne sammenhengen, mener dog at foretaket ikke hadde vært på Skøyen så veldig lenge da.Nå ja dette var bare morsomt.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant dette i Oslo Byleksikon utg. på Kunnskapsforlaget 2000:'Olsens enkes vei, Abbediengen, bydel 25, blindvei vestover fra Harbitzalléen. Oppkalt 1994 etter firmaet J. Olsens Enke A/S, som drev planteskole og handelsgartneri her fra 1877 til eiendommen ble bebygd i 1990-årene. J. Olsens Enkes hagesenter flyttet samtidig til området mellom jernbanelinjen og Sigurd Iversens vei.'Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Berit,Takker for henvisningen til Runeberg, al tvil er ute, Gründeren til J. Olsens Enke var broderen Johan til min manns tipoldefar.Ja det er Johan/John's enke Ane Helene i Storgt.35 1865, hvis du leser begyndelsen av min tråd har jeg henvisn. til samme, tj. piken Amalie Gustava var oldefars søster som enken var gudmor til (hun ble gift (bodde da også i Storgt. 35) og dampet av sted til Amerika 4 år senere sammen med sin far (tipoldefar) og en yngre søster). Petter Christensen optrer også i flere dåper.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei Berit,Takker for henvisningen til Runeberg, al tvil er ute, Gründeren til J. Olsens Enke var broderen Johan til min manns tipoldefar.Ja det er Johan/John's enke Ane Helene i Storgt.35 1865, hvis du leser begyndelsen av min tråd har jeg henvisn. til samme, tj. piken Amalie Gustava var oldefars søster som enken var gudmor til (hun ble gift (bodde da også i Storgt. 35) og dampet av sted til Amerika 4 år senere sammen med sin far (tipoldefar) og en yngre søster). Petter Christensen optrer også i flere dåper.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.