Gå til innhold
Arkivverket

[#43843] Hva slags yrke er skruer


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har en forfar som oppgies å være skruer. Hva kan dette være for noe? Jeg har en mistanke til at det kan ha vært noe maritimt siden folk innen slekten ser ut til å ha jobbet innen skipfartnæringen som styrmenn og matroser. Personen det er snakk om er nevnt som skruer 1715. Han er forresten ikke den eneste jeg har sett med denne betegnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg kan ta med hele teksten: Ano 1715 21juni er skiftet sluttet etter sl.Anders Christophersen Skru(e)r immellom den salig mands enke Karen Johnsdatter og hennes med forrige mand Hans Pedersen avlede børn nembl. Karen Hansdatter gl 26 år og Golla Hansdatter gl 23år, og kom i arv paa hver datter 4rdlr 1ort. Med desse 2 pikers ringe arv er det klart sålenge de og begge var giftDet er mulig at denne Golla Hansdatter er den samme som blir gift med styrmann Nils Pedersen Munch (som hadde faret i Orlogs og med andet sjøskip fra Amsterdam og til coffardi herfra som matros og styrmann i 20år). Disse opplysningene fremkommer i skiftet etter Nils Pedersen 1727. Han var føt ca 1686 i Trondheim og hadde seilt med skipper Rolf Richertsen. Han forulykket på en reise til Oldenburg.Enken Golla Hansdatter giftet seg seinere med matros Hans Jensen (Flensburger?) oppgitt født i Flensburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ja, jeg tenkte i grunnen det samme mens jeg skrev innlegg 3. Jeg har som sagt sett den samme betegnelsen andre steder også og jeg låste meg fast i at dette var en yrkesbetegnelse. Først trodde jeg det stod skriver, men det er det helt sikkert ikke, fordi det er helt klart en 'u' midt i ordet.Jeg vil tro at hvis det fantes ett yrket som skruer ville noen allerede kommet frem med det nå. En annen ting er at den Karen Johnsdatter som er nevnt her kan være RØROS-KAREN som jeg etterlyste i tema 39514. Da er en kanskje inne på bergmannsyrker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du seier vel ikkje kvar dette var (Trondheim?). I Oppdal er (var?) det 2-3 bruk som heiter Skruen i 1950-matrikkelen. Eitt av dei, under gnr. 173 Bø(e) er også nemnt i Norske Gaardnavne (data innsamla først på 1880-talet). Det kan vere verd å undersøkje om bruket/namnet fanst så tidleg som kring 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mulig dette er den samme garden som på 1700tallet kalles Skreen og som jeg på annet vis faktisk stammer fra. Jeg kan jo ved en senere anledning, når Statsarkivet åpner igjen sjekke brukernavnene på Skreen eventuelt Skruen. Takk for tipset. Folkene det er snakk om her hadde tilhørighet i Trondheim slik som du antar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var jo et arbeide som gikk ut på å skru sammen tørrfiskbunter ved hjelp av en skrutvinge. Slik fisk ble kalt skruefisk. På bryggen i Bergen var det kjent en yrkesgruppe; skruemakere. Det måtte være de som laget skrutvingene. Kanskje en som drev mye å laget slike bunter av tørrfisk ble kalt skruer? Se Norsk Historisk Leksikon (1974)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Innlegg 8 og 9 bekrefter det jeg utgangspunktet regnet med. Det er tydelig at skruer beskriver en bestemt yrkesprofesjon siden det tydelig er flere av dem i Trondheim. Finns Olderviks forklaring virker jo fornuftig og passer inn i det bildet jeg ser for meg angående de folkene dette gjelder.Jeg ser forresten nå at en av fadderne til Nils Pedersen og Gollas Hansdatters barn Karen 1720 er en Ole Larsen Skruer. Dette styrker vel også teorien om at folka i skiftet i innlegg 3 er de rette folka jeg er på jakt etter. I såfall er Røros-Karens fulle navn Karen Johsdatter og far til hennes datter Golla Hansdatter er en Hans Pedersen. Jeg lurer på hva dette Røros-Karen kallenavnet har sin opprinnelse i.Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.