Gå til innhold
Arkivverket

[#43852] Etterlysning av forfedre i Talvik / Alta


Gjest Stig Morten Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Morten Olsen

Min oldefar Henrik Olsen var født den 26/6 1866? i Talvik. Er interessert i å finne mere ut om hans forfedre. Har funnet ut en del i skannede kirkebøker, men så stopper det helt opp.Hans far Ole Olsen f ca 1831 i Talvik ble gift med Marie Helene Salamonsdatter f 1841 i Altens Prestegjeld.Det jeg vet om Ole Olsens er at faren heter Ole ThomassenDet jeg Har funnet ut om Marie er at far heter Salamon Olsen (Bossekop) og mor heter Beatha Johannesdatter. Er det noen som ser seg i stand til å hjelpe ?? På forhånd takk.Med vennlig hilsen Stig Morten Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Ole Thomasen og Elen Birgitte Mosesdatter fikk sønnen Ole 15.juni 1831. Dåp 26.juni 1831 i Talvik.Han var ektefødt. De bodde da i Leerbotn (Leirbotten) Faddere ved dåpen; Isak Andersen-Aarøen (Årøy) Mathis Thomassen, Christen Jacobsen-Talvik,Elen Maria Jacobsdatter, Agnethe Pedersdatter-Leerbotn. De hadde også Berith Maria, født 8.februar 1829, ektefødt.Dåp 17.5.1829. De bodde da på Aarøen.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Morten Olsen

Hei !Tusen takk for aldeles kjapt svar.Har du gjeldende kirkebøker på mikrofilm eller bruker du andre kilder ? Da blir neste trinn å finne forfedrene til Ole og Elen, samt til Salamon og Beatha.Mvh Stig Morten Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Jeg har avskrift av kirkebøker for perioden 1799 til 1852, samt noe frem til 1705. Ser at Ole Olsens far, Ole Thomassen var født 2.februar 1808. Foreldre var Thomas Danielsen og Anne Dorthea Jonsdatter.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Her er jeg litt i tvil om Kjell Kvalvik har rett fødselsår på Ole Thommassen.Iflg FS vies Ole Thommassen og Ellen Birgitte Mosesdtr den 29/9/1816 i Talvik. Ved søk på Rhd finner jeg da 5 barn f 1817, 1821, 1825, 1829 og 1831 på dette parret.Jeg mener da at Ole Thomassen er født ca 1793 og at det er han vi finner her i FT1801 LenkeI innlegg nr 2 henvises det til Ft 1865 hvor Ole Olsen og Marie er. Jeg vil tru at den Ole Thomassen som er gift med Anne Grethe Larsdatter er Ole Olsens far. Ole T og Anne Grethe Larsdtr viet 3/7/1837 Talvik iflg FS.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Jeg tror Marita her rett. Thomas Thomassen er ikke f. i Alta. Han blir gift m. Ane/Anne Olsdtr. fra Årøy i 1783. Hun er nok født i Alta 1761 av foreldre Olle/Ole Olsen og Kirsten Henrichsdtr. Om man ser på Thomas og Anes barn, finner man at deres eldste barn Kirsten er oppkalt etter Anes mor. Jeg kan ikke se at dette paret er gift i Talvik, men det ser ut til at de får sitt første barn der i 1748. Han omtales da som Ole Olsen Qvæn. Ole Thomassen var gift 2 ganger. Begge damene som nevnes ovenfor er riktige, men det er den første kona som er mor til Ole. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Elen Birgitte Mosesdatter er iflg Rhd f 1792, foreldre Moses Eriksen og Berith Mathisdatter som ble viet i Talvik 4/7/1790. Dette parret fikk også sønnen Knud i 1790.Moses gifter seg andre gang med Karen Hansdtr 12/10/1794 i Talvik, og dette parret finner vi her i FT 1801 LenkeI FT har Elen Birgitte fådt sin mors fornavn 'Berit'.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei Stig Morten. Mulig er ikke Ole Olsens far Ole Thomassen, født 1808. Men i dåpslisten fant jeg bare denne som mulig kandidat. Når det gjelder Salamon Olsen, så finner jeg en Salomon født i 1812, med dåp 28.juni 1812 i Talvik. Han var ektefødt av Ole Larsen Post og Anne Margrethe Pedersdatter. Dette er kanskje en mulig kandidat.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Er det noen som har tilgang på kirkebok for Kaafjord 1841?Marie Helene Salamonsdtr blir iflg FS døpt den 14/11/1841 i Kaafjord. Jeg lurer på om hun kan være uekte?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Morten Olsen

Hei alle sammen!En stor takk til dere alle. Her har jeg mye materiale å jobbe videre med.Det er svært artig og nyttig at det går an å få hjelp på denne måten.Ha en fortsatt fin helg !Mvh Stig Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Marita. Marie Helene var f.som uekte. Foreldrene oppgis slik: ungk. Salomon Olsen, Bossekop, kven som arb. hos madam Klerck, og piken Beata Johannesdtr. Marie Helene var f. 15.05.1841. mad. Klerck drev handelshuset etter sin mann i Bossekop. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Beata Johannesdatter Pardala kom fra Muonioniska, Finland til Alta i 1839 nr 9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050303030699.jpg>LenkeHer en link til første barnet hun har fådt i Norge 1839 LenkeMarie Helene altså f 15/5/1841 KåfjordBeata blir så gift med Henrik Henriksen, Elvebakken den 8/3/1846 i Kåfjord iflg FS. Hans far Hendrik Pedersen. Hennes far Johannes Bardala. Han 33 år og hun 30 årI FT 1865 er iallefall dette Henrik. Men om 'Bijata Larsdtr' er den samme som Beata hvet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.