Gå til innhold
Arkivverket

[#43860] Hans Jonsen f. 1774/1775, bosatt på gården Holte i Ørkeldalen


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Hans Jonsen f. 1774/1775 er ført opp ved folketellingen i 1801 som fostersønn hos husmann Fridric Pedersen og hustru Beret Paalsdatter. Fridrik er husmann på Holte gård i Ørkeldalen(Orkdalen). Foruten fostersønnen Hans Jonsen har de kun datteren Guru (Guri?) som er 19 år. Hans Jonsen opplyses å være 7 år ved tellingen i 1801. Har noen informasjon om bosettingen på gården Holte, familien Pedersen/Paalsdatter og særlig fostersønnen Hans Jonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Han Jonsen var 7 år i 1801, det innebærer at han er født ca. 1793. Magelsen har i Balsfjord bygdebok nevnt Hans Johnsen bosatt på gården Sletta i Balsfjord. Han ble oppgitt å komme fra Ørkeldalen. Magelsen blander sammen en del navn hvor flere heter Hans Johnsen/Jonsen. Det er imidlertid riktig at den Hans jeg ønsker opplysning om, giftet seg med Ambjørg fra Østerdalen. Denne Hans er trolig født ca. 1793, og da stemmer det at han kan være 7 år i 1801. Den eneste Hans Jonsen jeg finner ved telling i 1801 i Ørkeldalen er den Hans Jonsen jeg først viste til, 7 år i 1801. Håper det er noen som har kunnskap om personer bosatt på Holte gård i Orkdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.