Gå til innhold
Arkivverket

[#43866] Oslo Domkirke 1797 side 406-407 i Digitalarkivet 14 juni Hans-Peter


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Kan noen være så snill å hjelpe meg å tyde hva som står her. Spesielt etter faren Elias Pedersen ........ der klarer jeg ikke å få med meg hva som står. Moren Chatarina Elisabeth Hansdotter Grønberg.Hva står det under fadderne. Hans et eller annet. Det tror jeg er hennes far.Viktig for meg å få tydet faren hennes og mannen da kommer jeg en generasjon videre. Er helt elendig til å tyde skrifter i kirkebøker.På forhånd takk.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Elias Pedersen Tiener hos Assessor Matthiasen og Hustrue Catharina Elisabeth HansDotter Grønberg, deres Søn Hans Peter.Jeg greier ikke skrive av det som står om faddere. Den første er Jacob Hans S..?? Finner ingen Hans Grønberg, som jeg vil anta ville være navnet til Catharinas far.LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fadderne er : Jacob AArs Sorenskriver, Joh. Frid. Wilh. von Haffner Artillerie=Capitaine, Christian Ingstad Raadmand, Enkefrue Matthæa Friderichsen og Jomfrue Carine Balle Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche  Østen

Tusen hjertlig takk skal dere begge ha, utrolig bra at dere fikk det til.Elias Pedersen og Chatarinas bryllup var den 10 febr. 1797 side 98-99. Trolovningen var den 16 januar 1797, begge i Oslo Domkirke. Der står et navn som kan gi et pekepinn for meg, hvor Elias kom fra.Jeg mener at det begynner på ein. Klarer noen å hjelpe meg med det også, så jeg klarer å komme videre bakover.Hvordan laver man lenke, det har jeg aldri gjort.Tusen tusen takk enda en gang for den hjelpen jeg fikk av dere.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Navnene ved trolovelsen er Søren Willemsen og Otter Christophersen. Førstenevnte ble gift i Slottskirken på Akershus Festning Marte Grønberg 27.05.1790 - du finner dem i folketellingen 1801 i Toldbod Gaden No.134 A, Østre Qvarteer, Christiania.Otter Christophers (Syverud) er gift med Giertrud Iversdatter. Han var dengang tjener hos byskriver Peter Arbien. Senere er han høker (som Willemsen).Hvilken henvisning du har til 'ein' er jeg usikker på, hvor står dette?PS. Vanligvis er det lite bruk av familie som faddere og 'forlovere' i Christiania. I dette tilfelle ser det ut til at du har et heldig unntak mht. bruden. Mht. Rlias (hvor også 'ein' skulle komme inn i bildet, er jeg usikker på hva du mener. Det betyr slett ikke at du tar feil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wenche østen

Takk for svar. Under trolovningen rett etter navnet Pedersen står et nytt navn, det er det navnet som jeg mener begynner på ein.... et eller annet. Men nå er ikke jeg noe kløpper på å lese disse skriftene. Takk for hjelpen.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.