Gå til innhold
Arkivverket

[#43868] Ole Ingebrigtsen, Oppdal, f. 1751


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Har tidligere hatt innlegg om Ole Ingebrigtsen og hans ektefelle Guru Ingebrigtsdatter. Men da med spørsmål om Guru og hennes forfedre og hvor jeg har fått flott hjelp og har kommet et godt stykke videre, via div. bygdebøker.Men det jeg også lurte på var jo hvem Ole var? Kjenner til hans foreldre som skulle være Ingebrigt Roaldsen 1714 - 1772 og Kari Halvorsdatter. Det er slekta til Ole på farssiden som er ukjent for meg.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Iflge databasen over døpte i Oppdal her på DA ser det ut til at Ingebret Roaldsen Hoel og Kari Halvorsdatter hadde tre barn; Mali (døpt 17 07 1746), Roald (døpt 16 03 1749) og Ole (døpt 06 02 1752).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

På denne siden finner jeg følgende opplysninger http://home.online.no/%7Eola-hoel/Matrikkelnummer 664 Hoel.4/4 1737 ble 2 øre 9 mkl. i Hoel bøkslet til Ingebrigt Roaldsen frå biskop Hagerup.Ved Skattemanntalet i 1762 bodde Ingebrigt Roaldsen, kona Kari og borna Halvor, Roald og Mali på Hoel.13/1 1768 ble det holdt skifte etter Kari Halvorsdtr på Hoel. Hoel vurdert for 23 Rdl. og utlagt for skatt. Enkemann var Ingebrigt Roaldsen Hoel. Born: Halvor, Roald, Ole, Guru g.m. Anders Klett og Mali 28 år.I 1721 tilhørte eiendommen en Roald (Ingebrigts far?)Ved folketellingen 1701 bodde enken Mally (Mali) her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takker for forsøket på å finne ut hvem Ingebrigt Roaldsen kunne være. Har ikke kunne finne ut at Roald Iversen Hoel (1665 - 1728) og Guri? Olsdatter skulle være hans foreldre. Selv om sted og data kunne stemme. I gards og slektshistorie for Oppdal, bind I er han ikke nevnt som barn av dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Thor Atle.Foreldrene til Ole Ingebrigtsen Hoel var fra Storstuggu, Hoel i Oppdal. Hans foreldre var: Far: Ingebrigt Roaldsen Hoel f. 1702 d. 22.3.1772 Mor: Kari Halvorsdatter Mellem fra Nysto, Mellem. Død 20.10.1767.Ingebrigt Roaldsen Hoels foreldre var Roald Jensen Loe fra Loe på Driva. F. ca 1653, og Guro Olafsdatter Hoel, f. 1761, d. 22.3.1757. Bodde i Storstoggo Hoel, som de eide.Kari Halvorsdatter Mellems foreldre var: Halvar Olsen Mellem, f. ca 1679, og Guri Haldorsdatter Dørum, f. ca 1680.Guri var datter av Haldo Ellevsen Dørum, f. ca 1637, d. 1701.Roald Jensen Loe var sønn av Jens Oluffsen Loe. 'Jens Ollufsen f. Skotteåret 1612 var kongelig postbefordrer av riksposten over Dovrefjeld og hadde som sådan skattefrihet for gården og dessuten avgitt 2 soldater til skydskarle. I 1645 het kona Beret […].' (Erik J. Engelsjord: Haugset, side 3.)Far til Guro Olufsdatter Hoel var Oluf Evensen Hoel. f. ca 1603. Kona het visstnok Sigrid.Dette er opplysninger hentet fra nedtegnelser av Erik J. Engelsjord.Beste hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei Bjørn, dette må jeg si var virkelig flott, hvordan i all verden har du funnet dette?, og er nedtegnelsene av Erik J. Engelsjord noe man kan låne ved biblioteket eller? Er det noen andre bøker som jeg kan lese om de du nevner?Mvh. Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Hei Thor Atle.Jeg kjenner ikke til at Engelsjords nedtegnelser er utgitt i bokform. Han gjorde et enormt arbeid i sin tid, delvis på bakgrunn av arkivmateriale, delvis på bakgrunn av Inge Klet Mulls slektsregistre. Engelsjords nedtegnelser er bl.a. brukt som kildemateriale for bygdebøkene for Oppdal. Jeg har kun kopier av noen få sider som Engelsjord gjorde for et eldre familiemedlem rundt 1950.Både Hoelgardene og Mellemsgardene vil trolig komme i bind 3 av gards- og slektshistoria for Oppdal. Bind 2 er nettopp kommet, så det vil nok ta 2 - 3 år før bind 3 er ferdig.Om Norigard på Øver-Lo kan du lese i bind 2 av gardshistoria for Oppdal, Drivdalen, side 220 - 229. Lo's-gardene er forøvrig utgangspunktet for middelalder-trilogien 'I dovresno' av Inge Krokann, som sjøl var av Lo's-ætt.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk igjen Bjørn, dette var som sagt kjempe flott og virkelig til hjelp. Har nå nettopp lånt bind 2 av gardshistoria for Oppdal og finner det du nevner her. Men hvor ligger gården? Dørum hvor Guri var fra?Får ellers igjen takke deg for all hjelp.Mvh. Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Dørum ligger ca 7 km vest for Oppdal sentrum, på Vognild. Dørum dekkes ikke av noen av de 2 bindene av gardshistoria for Oppdal som er kommet til nå, og vil trolig heller ikke være med i bind 3.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.