Gå til innhold
Arkivverket

[#43869] Hjelp til tyding av oppføring i kriekbok for Aure 1891


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg ville satt pris på om noen kunne se på vedlagte utsnitt av kirkeboken og bistå med assistanse for å identifisere navn og opphav for foreldrene samt notatet under fadrene. Mvh Hans Gangstø

bilete1572.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

19. mai 28.Juni,Bernt Andreas, Pige Elisabeth Berntsdtr. Tørset f. 1864 Rindal. Ungk. Ole Jørginus Jørgensøn Barmen, f. 1850 Hitteren.Nå er det 2 gårder i Aure som heter Torset (Tørset) og en i Rindal. Trolig er i dette tilfelle snakk om Tørset i Rindal, men er ikke sikker. Det er litt vanskelig å lese de to siste ordene etter Ole Jørginus, men tror det skal transkriberes slik som foreslått.Det står i kirkeboka at en skal se Otnes når det gjelder fadrer. I praksis vil det si kirkebok for Valsøyfjord sogn. Tidligere hørte Valsøyfjord til Aure prestegjeld, men sognet fikk egen kirke i 1860-årene (tror jeg), og sognet vart vel egen kommune i 1890-årene. I dag er Valsøyfjord en del av Halsa kommune på Nordmøre. Otnes er gården som kirken er bygd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for oppklarende informasjon. Mht Ole Jørginus Jørgensøn, Barmen, forstår jeg det dithen at Barmen er et gårdsnavn fra Hitteren( Hitra)?Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ja det er riktig at Barmen er et gårdsnavn på Hitra i Sør-Trøndelag. Om kirkeboka for Valsøyfjord er utlagt på internett, så hadde det sikkert vært lurt å sjekke denne for eventuelle supplerende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ved oppslag i kirkeboka for Valsøyfjord fant jeg bl.a. noe tydeligere skrift. Det ser ut som jeg har transkribert riktig første gangen.Nå var de fleste fadrene fra Rindal og Rindalshamna i Aure. Dette er gårdsnavn fra Aure og har ikke noe å gjøre med kommunen Rindal på indre Nordmøre å gjøre slik jeg trodde først. Disse to brukene er sammenslått til ett i dag og blir kalt Renndalen (Re(i)nndal´n), (altså med palatal n-lyd som vanlig er i min dialekt). Denne gården ligger på sørsida av Vinjefjorden, rett vest for Rodal. Gårdene tilhørte Aure fram til ca 1963. (Var det ikke Schei-kommiteen det het som justerte kommunegrenser og foreslo sammenslåinger på den tiden). Siden har de tilhørt Halsa kommune. Jeg har sjekket med 'Gardtales i Aure', men det ser ikke ut som om noen Bernt er nemnt der som kan være far til Elisabeth. Det står forresten i kirkeboka for Valsøyfjord at Bernt Andreas ble konfirmert i Aure i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Mellom konfirmatene 16. juli 1865 i skanna kirkebøker for Aure finnes Lisabeth Berentsdtr. Tørset, født 18.09.1850. Foreldrene er Berent Amundsen og pige Marith Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjenPå FS (IGI) fant jeg 'Elisabeth Berntsen, døpt 06 oct 1850 Aure, More og Romsdal, Norway Father: Bernt A. Gjerde Mother: Marith PedersdrDa kan du jo sjekke disse opplysningene når kirkebøkene for Aure for denne perioden blir skannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.