Gå til innhold
Arkivverket

[#43877] Grislie/Greslie/Graslie, hvor i Norge?


Gjest Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme

Fra USA har jeg fått følgende spørsmål: Now I am wondering about the name Grislie/Graslie/Greslie. In my records I have that Marit Grislie b. June 30, 1834 was born in Hadeland, Norway and died November 15, 1906 and is buried in the Waterloo Ridge Cemetery. I am not sure where I got this information from. I have that she was married to Esten Pedersen who was born in Holtdalen, Norway, 1832 and died 24 of December of 1911 and is buried in the Waterloo Ridge Cemetery. Their son Peder E. Pederson born ca. 1861 was married to Kari E. Melbraaten who was a sister to Othelia Melbraaten, wife of Peter J. Rosendahl. My records also show there was another son Martin E. Pederson born July 20, 1871 and died September 29, 1906, also buried Waterloo Ridge Cemetery. Is it correct the Marit Gresli was born in Hadeland?Jeg kan ikke finne noen som er født på Hadeland som passer. Har noen en ide om hvor navnet kommer fra? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Innbiller meg at det er en kombinertløper som heter Ola Gresli (Græsli?). Jeg tror han er fra Trøndelag, Lierne kanskje. Et oppslag i Rygh´s Norske Gårdsnavn ville kanskje løse problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Gresslien finnes som navn på et småbruk i Eidsvoll. Bygdeuttalen er Grasjlien/Grasjlia. I 1875 er navnet skrevet 'Græslien'. 'Holtdalen' har også vært brukt om et sted på en annen kant av bygda. Men begge disse er vel navn som kan ha forekommet flere steder i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.