Gå til innhold
Arkivverket

[#43895] Skifte i Sunnfjord. Mari Anderstr Øvre Standalen 1787-1798


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

I Florasoga s.711 skriv Albert Joleik: 1797 skifte etter Mari Andersdtr., med jorda 1 pd. 3 mrk., til enkjemannen Bærtel Balsarson, og sonen Bæren.Det er vel kanskje ein litt forkorta versjon av originalskiftet.Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Ellers seier 1801-tellinga at Bertel då var gift 2. gong med Katrina Larsdtr (52 år i 1801). Og det står at dei hadde felles born Bæren (15), Anne (11), Johane (8) og Margrete (7).Men det må jo vere feil at det var felles born, sidan 1. kona døydde ca 1795. Bertel og Katrine vart gift 3/12 1798 iflg. DA.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Nei, jeg vet ikke, men har lurt på om hun kunne være i familie med lensmann Peder Larson på Tyvold. Han har en Johanna Bartelsdtr i pleie i 1801 Lenke . Montro om dette ikke er Katrines stedatter og at det kan være en forbindelse der?Peder Larson og Marthe Olsdtr ble gift i Holmdal i 1785Hilsen Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Takk for opplysningane!No viser det seg at eg av ein eller annan grunn har reg. at Bertel og Marie fekk ekteskapsløyve, dei var i slekt. Kor nær veit eg ikkje. No kan eg dessverre ikkje hugse kvar eg har det frå, men kanskje det óg er ein ledetråd?Dersom det er feil, beklager eg sterkt! Dersom det er rett er det jo nyttig info, difor ville eg nevne det!Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Bertel Balzerson var sonen til Baltzer Knutson og Johanne Mikkelsdotter død i 1750.Eg har lurt på om Mari Andersdotter var dotter til Anders Mikkelson, men ho er ikkje nemnd i skiftet etter han 27.6.1771 eller systra hans, Marte Mikkelsdoter i 1785. I skiftet etter han er desse barna nemnde: Michael Anderson,på Øvre Standal, Lars Andersson, 23 år, Anders Andersson, 21 år, Carsten Andersson, 16 år, Kari Andersdatter, 26 år og Borni Andersdatter, 12 år. Anders Mikkelson og Johanne Mikkelsdotter var syskjen. I såfall hadde Bertel og Mari vore søskenbarn.Anders Mikkelson var gift 2 gonger (Kari Larsdotter d. 1754 og Elen/Eli Larsdotter) og han hadde barn i begge ekteskap.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Jeg har også notert et spørsmålstegn ved Anders Mikkelson i denne forbindelse, men som du sier, da burde hun ha vært nevnt i skiftene. Jeg ser at en Mari Andersdtr konfirmeres på Øvre Standal i 1771 Lenke , det kan være 'vår' Mari.Når det gjelder barna til Mari og Bertel, har jeg flere kandidater og vil gjerne ha disse verifisert.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

I ekteskapsløyvet for Bertel Balzerson og Mari Andersdtr sies de at de var 'Næst Sødskendebørn' LenkeDet betyr at de var tremenninger og da er det ikke Anders Mikkelson som var Maris far.Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Er Karsten Andersson son til Kari Larsdtr. eller Eli Larsdtr.?Iflg. skiftet er Karsten f. ca 1755. Kari døydde i 1754 og Eli og Anders vart g. 1757, så stakkars Karsten fell mellom 2 stolar.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Jeg ville anta at han var sønn av Kari, men har ikke funnet noe som bekrefter det. Min erfaring med å anta fødselsår etter alder i skifte er at man må gi rom for et år den ene eller andre veien. Det kan jo avhenge av når på året skiftet og eller fødselen var. Kanskje Kari døde i barsel?Hilsen Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.