Gå til innhold
Arkivverket

[#43898] Christine Magdalene Møensdatter, Bergen


Gjest Grete Jøraas
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Jøraas

Over døpte i Bergen fant jeg Christine Magdalene Møensdatter som mor til Andreas Ole Ryberg f 31.08.1842 døpt i Domkirken. Het moren virkelig Møensdatter til etternavn, eller kan dette være en skrivefeil? Barnets foreldre var ikke gift, faren het Hans Peter Olsen. Hvor navnet Ryberg som gutten fikk kom fra, var det ingen opplysninger om. Håper virkelig å få vite mer om dette navnet Møen. Og gjerne mer! vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I IGI dukket denne opp:Andreas Ole Ryberg Hansen Birth: 1842 Bergen, Hordaland, Norway Death: 1918 Nord-Rygge, , Nordland, Norway Spouse: Sandrina Malena Hansdatter Family Marriage: 1871 Nord-Rygge, , Nordland, Norway I folketellingen 1875 heter kona Sandrine Marie. Her er i allefall Andreas Ryberg Hansen og familien på Ryggedalen i Øksnes i 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=73&filnamn=f71868&gardpostnr=201&personpostnr=1623&merk=1623#ovre>Lenke. I 1900-tellingen er familien registrert med Ryberg som etternavn Lenke.Blant konfirmerte i Øknes (skannet kirkebok) i 1861 finner jeg imidlertid en Sandrine Malene, f. 1845, datter av Hans Olsen på Nærø. For å få bekreftet hva som er rett, må en sjekke kirkeboka. I allefall er det en Sandrine Hansdatter på Nærøen i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei GretheJa, alt dette stemmer. Jeg har alt på Andreas Ole og hans etterkommere. Men hans foreldre og deres aner, pluss det snodige navnet Møen, og navnet Rybergs tilhørighet og opprinnelse, er spørsmål jeg ikke har funnet ut av. Kan virkelig noen hatt navnet Møen??hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Hei Arnfridog tusen takk for svar! Dette er nok mulige foreldre/slekt til Christine Magdalene Møensdatter; skal sjekke og se hva jeg finner. Men hun heter Møensdatter - har noen mann hatt dette navnet som fornavn? Og så har jeg prøvd å finne navnet Ryberg uten hell- hvor kan dette navnet høre til i Bergensdistriktet? hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Skudd i blinde sikkert, men har funnet at Mons kan skrives Moens, Mogns og Mogens. Kanskje det skal være Mo(e)nsdatter? Skriveformen Moens finnes nok hyppigst f.eks. blant døpte i Bergen til 1815 (DA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror at Christine Magdalenas far het Anders Møen. Uekte sønner fikk ofte navn etter morfar. Møen er vel egentlig et dansk navn, fra Møen, vil jeg tro. Presten eller klokkeren har kanskje vært litt ukjent med navnet og kan ha trodd det var fars fornavn, -kun spekulasjoner, men likevel... Ryberg kan ha vært i slekten, eller det kan komme fra en fadder.Ryberg kommer fra Sverige, men også fra Danmark. Den mest kjente er vel Nobeprisvinneren i fysikk og medisin, tror han het Hans Ryberg.Om etternavnet Ryberg; LenkeI 1801 er det 15 Ryberger i Norge, hvorav 4 i Bergen, i 1865 er det 9 hvorav 1 i Bergen, i 1900 41 hvorav 7 i Hordland.I 1801 er det 4 Møener hvorav 1 i Bergen, I 1865 er det 13, ingen i Bergen og i 1900 er det 3, ingen i Bergen (men 3 i Hordaland forøvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grete jøraas

Takk for svar! Inspirerende å høre at navnet kan være dansk, og at navnet kan være ført i kirkeboken pga misforståelse; dette har også slått meg. Jeg ser fram til når denne kirkeboken bli skannet, så kan jeg lese navn på evt (beste)foreldre og selvsagt faddere! I mellomtiden får jeg søke videre og ser om jeg kan finne noe mer, både om Møenfamilien og Ryberg. beste hilsen fra grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.