Gå til innhold
Arkivverket

[#43902] Anna Hammeken i Bergen rundt 1700


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Viser til konferansen 11672: Ludolph Hammeken, Bergen. Jeg er på jakt etter å få dokumentert noen av etterkommerne. Hvilken Anna Hammeken giftet seg med disse mennene? Clamer Eberhardt Meltzer 15.5.1717 i Nykirken (Vigde i Bergen 1663-1814 - 17951) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=17951&merk=17951#ovre>Lenke (her er ikke konas navn oppgitt, men han fikk 4 barn døpt i Korskirken 1718-1722 med Anna Hammecken). Han var visst også gift med en Anne Meyer 26.2.1690. Denne Anna Hamechen var IKKE enke da hun giftet seg i Korskirken med: Anthonius Nilssøn 19.7.1724 (Vigde i Bergen 1663-1816) Lenke (De har 3 barn døpt i Korskirken 1724-1728) Her er enkene som begge giftet seg i 1735: Ane Hamken giftet seg 27.2.1735 i Korskirken med Jørgen Gundersen Lenke (de har en sønn døpt i Korskirken 1737) Den andre damen, Anna Hamken, var også enke da hun giftet seg i Korskirken med Herman Friderich Siemers 6.12.1735:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Clamer E. Meltzer f 14. juli 1656 i Rödinghausen i grevskapet Ravensburg. Død i Bergen 3. april 1730, begravet i Korskirken øfre dør til alteret.Gift 1) Anna Meyers, sal Henrik von Lübecks enke, død 21. nov 1715.Gift 2) 13. mai 1717 med Anna Hammeken død 26, sept. 1774, 83 år. Etter ektemannens død giftet hun seg med Herman. Friedrich Siemers 6. des. 1735.Dette har jeg i mine notater fra et lite hefte som heter 'Clamer Eberhards Slægt'.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Får tid til litt til før jeg må gå: Clamer er oppført med fire barn: Friedrich M 1718- 1760, gift med Maria Schram.Anna Hedevig M 1720 - 1744Adelheit Margaretha M 1721 - 1791, gift med Johan Hammeken.Dorothea Catharina M 1722 - 1790, gift med Jacob Rieck.Var det ikke barn i første ekteskap?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Inger! Takk for svar. Dette tyder i hvert fall på at Anna Hammeken f. 1692 var gift med Clamer E. Meltzer og Herman Friedrich Siemers.Da antar jeg den yngre Anne f. 1700 ble gift med Anthonius Nilssøn og Jørgen Gundersen.Kjenner du til kildene for ditt lille hefte?Jeg har ikke sjekket eventuelle barn etter Clamers første ekteskap. Jeg er mest interessert i Hammeken, som jeg nedstammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Kari.Heftet kan du låne på biblioteket, det er ikke rare sakene i størrelse. Det er skrevet delvis på tysk som dagboksnotater. Jeg har kopiert en slags slektstavle og notert noen spredte opplysninger da jeg var på jagt etter en Daniel Meltzer. Lånte heftet på biblioteket her i Bærum.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Mesterbøkker Antonius Nilssen (f. 1700) var gift med Anne Jansdatter Hammeken (ca. 1700-1780). De bodde i 23. rode og hadde minst tre barn. Jeg tror hun var datter av Johan Hammeken, residerende handelsforvalter i Jacobsfjorden 1688. Etter mannens død giftet hun seg med bøkker Jørgen Gunnarssen (ca. 1708-1748). De bodde ved Steinkjelleren og hadde minst to sønner.Antonius' bror mesterbøkker Svein Nilssen var gift med en Margrete Hammeken.Selv om Anne var 80½ ved gravferden i 1780, vil jeg ikke ta for gitt at hun var født i april 1700 som datter av Johan Hammeken. Jeg har ikke funnet dåpsinnførsel. Hva er kilden for at hun var søster av Margrete (bortsett fra at det er sannsynlig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Kjell Ove. Det du skriver stemmer for så vidt med mine antagelser. Det jeg ellers har om Johan Hammekens (f. 1667) barn, (Ludolph, Anna, Margaretha, Beatha, Johane Henrica og Elizabeth) har jeg fra Jorge Hammeken fra Mexico, som nedstammer fra førstnevnte Ludolph, som ble dansk konsul i Algier og som døde i Tunis.Men jeg kjenner ikke hans kilder. Han har nok brukt digitalarkivet, i hvert fall. Jeg innrømmer at jeg ikke har funnet Anna og Margarethas fødsler i Digitalarkivet.Hva slags kilder har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Hei! Også jeg har brukt Digitalarkivets databaser, så da er det vel bare et spørsmål om tolkning. Skal tro om det finnes skifte etter Johan Hammeken. Jeg har lagt inn forespørsel i Arkivforumet (tema 44036).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Kari, Den Johan Hammechen du nevner i (8) er min 5-T, så da er vi vel kanskje i slekt?Jeg har notert litt andre barn: Anne 1699 gm Anton Nielsen (bror til Svend nedenfor) og Gundersen Adelheid ca 1704 gm Johan Henrik Bollman, Beathe ca 1706 gm Fredrik Kramer, Margrethe ca 1708 gm SVEND NIELSEN, Johanne ca 1712, Johan ca 1713 gm Adelheit Margrethe Meltzer, Conrad ? ca 1715, usikker. Elisabeth 1717, Gerhard ? ca 1718, usikker.Den Ludolf du nevner er IKKE “stamfar” til konsulslekten i Tunis. Stamfaren her finner du i Myklebustdalen (fra Byrkjelo, opp bakken og inn til høyre), Niels Antonsen f ca 1580 som så er oldefar til SVEND (Gloppen-Breim bV s 394). Svend sin eldste sønn Niels ble konsul i Tunis og gm en fransk dame. Etterslekten hans ble den i Danmark kjente sjøoffiserslekten SUENSON på 1700/1800-tallet.(slå opp på dette navnet i Google)Har du forresten opplysninger om hvordan Jorge i Mexico er beslektet med disse ?Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei igjen Kari,Jeg beklager, jeg ble først nå klar over at det er snakk om 2 i samme slekten som har vært konsuler i Tunis. Først ut Ludolph Johansen Hammechen 1696-1759. (Kan ikke finne ham under f i Bergen ?!) Dernest NEVØEN Nils Anton Svendsen 1731-1805(mor Margrethe Johansd. Hammechen) Kanskje den første 'banet vei' for den andre ?For omskrive et ordtak: verden er vid, men Bergen er videre.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Ole! Det du skriver i (10) om Niels som ble gift med en fransk dame i Tunis, ble også sagt om Ludolph, som giftet seg med en for meg ukjent fransk dame ifølge Jorge Hammeken. Ref. også konferansen 11672: Ludolph Hammeken, Bergen, der det har kommet et nytt innlegg om Ludolph i Tunis..Du kan skrive til kari.larsen@admin.uio.no om du vil vite mer om Jorge Hammekens tilknytning til Bergens-slekten. Det er knapt noen Hammeken i Norge lengre, men rundt om i verden finns de fortsatt..Har du noen andre kilder enn Digitalarkivet vedr. barna til Johan (f.1667)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (10), av Ole G Taraldset:Antonius og Svein var barn av bøkker Nils Antonisen (d. 1725), gift 8.8.1700 med Margrete Sveinsdatter (i live 1730).Deres foreldre har jeg ikke funnet. Kunne du opplyse om forbindelsen til ''Niels Antonsen f ca 1580'' (og eventuelle kilder)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Kjell Ove! Jeg har helt udokumentert notert at Niels Anthoniisens far er Anthonius Nielsen f. 1642 i Bergen og at han ble gift i 1666 med en dame født 1646. Dessverre kan jeg ikke finne ut hvor jeg har dette fra, og jeg finner det dessverre ikke bekreftet i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Kjell Ove,Du finner Nils Antonson Myklebust f. ca 1590 i Jacob Aalands bok om Gloppen-Breim bind II side 494 (ikke side 394 som jeg skrev i innlegg 10). Der står også hele historien om den danske sjøoffiserslekten som stammer fra Niels Anton.Hei Kari,Skiftet etter Johan f 1667 i 1727 nevner bare tallet 7 'Barn'. De jeg ramser opp i (10) må derfo justeres. Jeg visste ikke om Ludolph f 1696(fant ham ikke på internett). Gerhard har jeg fyttet som barn til Ludolph H.og Adelheid Eckhof (fant ikke en bedre plass, de hdde jo en sønn Giert og Godtfred). Jeg sitter igjen med et 8. barn som jeg ikke får plassert noe annet sted. Han er f. i Bremen ca 1713 (kjøpmann og borgerskap i 1741 i Bergen) og faren het Johan. Jeg har vel ikke en bestemt kilde til disse 7-8, men det er vel plukket opp litt her og der, mest fra Digitalarkivet.mvh Ole G. mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei,Jeg lurer på om noen kjenner til om det finnes et våpen, seglmerke eller lignende etter Hammechene ?Når det gjelder skrivemåten av navnet så opereres det med Hamken, Hameken, Hammeken Hemmeken eller Hammechen slik jeg skriver det.Har navnet sammenheng med det tyske ordet Hammel (SAU) ? Da skulle vel Hammechen bli noe som ligner på LAM ? :)Hos slekten Segelchen betyr navnet småseil og det skal finnes en seilbåt i slektsvåpenet.Mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Kjell Ove,Det er IKKE det store 5-bindverket Gloppen-Breim med Per Sandal(?) som redaktør, men i en mindre bok, ca 15x21 cm, med Jacob Aaland som forfatter. Som nevnt i (15): Bind II s. 494. Den burde vel finnes på biblioteket i Trondheim, eller de kan skaffe den ?mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (13), av meg selv:I Sollieds skifteavskrifter her i Digitalarkivet har jeg funnet skifter etter søsken av Nils Antonisen. En av dem, Jon, er ført gravlagt i Bergen 16.6.1732. Under adresse står:''paa Støelen paa Sanct Jac. K:g.''Jeg antar at ''Støelen'' henviser til hans bosted. Men hvilken støl i Bergen kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Sjekker du adressen til noen av de hotteste 'budeiene' i Bergen vil du trolig finne at flere av de er bosatt i Stølegaten. Den går gjennom det området som blir kalt Stølen og som ligger overfor Steinkjelleren. Dette er det området man ser som bakgrunn på de fleste bilder av Bryggen i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Vedrørende Stølen har jeg notert fra Yngve Nedrebø, SAB / DA, 4.12.2006 09:17 (2) 44568: Register til pantebok for Bergen 1680-1691 - nr 731: Joen Mathiesen, borger i Bergen, med hustru Trine Carstensdatter, solgte en eiendom på Stølen til Knud Erichsen og hans hustru Ane Arendtzdatter. Eiendommen lå nedenfor magister Oldenborgs hage. Skjøtet er datert 29. januar 1682. ---------- Bakgrunnen for interessen var navnet Oldenborg. Margarita Oldenburg gift med Johan Hammeken (1667-1726) hadde minst 8 barn og ett av dem var Anna Hamechen (1700-1780), mor til Nils Antonisen f. 1724 og søsknene Margrether Elisabeth og Johan Ludolph. (Jon har jeg ikke hørt om, og jeg tror Johan døde 1774).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (14), av Kari Larsen:Nils' bror Hans er oppgitt å være født i Nordfjord ca. 1675 (ved borgerbrev og gravferd), så det spørs om deres far virkelig var fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.