Gå til innhold
Arkivverket

[#43903] far til Ole Fordelsen fra Vikna ?


Gjest Bente Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Jørgensen

Hei jeg er nokså ny på slektsforskning og trenger litt hjelp her. Jeg leter etter far til Ole Fordelsen som er oppgitt født i Flakstad i 1832. Mor er Martha Margrethe Johansdatter født i 1801 i Overhalla. Jeg har lett i kirkebøker for Flakstad uten å finne ham der og den eneste sikre kilden jeg har er folketellinga fra 1865 da han bor på Nærøy i Vikna, og er gift med Berit Margrethe Magnusdatter fra Verdal. Kan noen hjelpe meg med opplysninger slik at jeg kan finne hans far ?På forhånd takk !Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig jeg fant et spor her på Fam.s.Etternavnet kan være et gård eller stedsnavn noe forvansket?Legger lenke til en Ole som kan passe i alder. Her er nevnt Fordal ( lett å forandres til Fordelsen?) LenkeHer finner du i så fall både foreldre og søsken om du klikker på lenkene herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn disse opplysningene som viser vielse til Ole Arntsen og Ingeborg Gunnarsdatter. Her får du også flere opplysninger om hans foreldre og dødsår, om dette er rett familie:LenkeJeg kommer ikke inn på digitalarkivet for å søke i folketellingene etter gårdesnavn som likner i N-Trøndelsg.Håper dette går an å finne flere opplysninger om ved hjelp av lokale slektsforskere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

I skifte Tørrbekkmoen (Nord-Rana)/1840 (Svein Edvardsens skiftehefte side 214) er oppført: Ole Fordelsen Hovedperson (død) Barn bl a: Fordel Olsen død Nummedalen (Namdalen) Barn av Fordel: Ole Johan Fordelsen, Nummedalen Ingeborg Fordelsdatter, Nummedalen I Bygdebok for Nord-Rana (Gårdshistorien) er oppført under bruk 3 på side 294: Ola Fordelsen født 1770, død 1840, var dreng hos broren Gabriel på Vannakammen i Karlsøy (Troms) 1789. Innerst her hos faren i 1801. Gift (I) 1792 i Karlsøy med Marianna (Larsdatter ?) Vinter. Barn: Lars Vinter født 1793, Fordel og Henrik. Jeg har registrert Fordel født ca 1794, død før 1840.Kan ovenstående være interessant ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Jørgensen

Hei Klaus, og takk for informasjon !!!Har vært så vidt inne og sett på han Ole fra Tørbekkmoen tidligere, men ikke greid å finne noen bekreftelser, men nå skal jeg ta turen til biblioteket og bestille de bøkene du nevnte.Har ment at han kunne være rett person, men man må jo liksom få det bekrefteTakk skal du ha for boktipsene !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Ole Johan Fordelsen er født 19.4. 1829 på Aae (dagens skrivemåte er Å)i Moskenes og han er døpt 26.4 1829. Foreldre er Fordel Winter og Marta Johannesdatter. Dette finner du i kirkebok for Flakstad (omfatter også Moskenes), som er skannet.Ole Fordelsen og Maren Johanna Olsdatter, Tørbekkmoe er foreldre til Fordel Winther Olsen. Dette viser skiftet i 1840 etter Ole Fordelsen. Et annet skifte fra Selfors; Moe i 1848 etter Anders Bang Olsen, nevner Fordel Olsen, halvbror, Nummedalen (Namdalen, og Lars Vinter Olsen, halvbror, død. (her er flere navn nevnt, men tar ikke disse med her).Foreldre til Ole Fordelsen er Fordel Henrichsen, Moe og Marith Pedersdatter, dette viser et skifte i 1808 i Moe.Mariane Fordelsen, Elisabeth Fordelsen og Lars Winther Fordelsen finnes født i Fosnes Nord-Trøndelag av foreldre Fordel Winther og Martha Johannesdatter. Du kan søke på Family search IGI. Ole Fordelsen finner du også i folketellingen 1865 i Nærøy kommune, bosted Silsandvik og der bor også Martha M. Johansdatter, f. 1800, fødested Overhalla og da finner du også hennes foreldre i Ft. for 1801. I skiftet etter Ole fordelsen, Moe i 1840 er det også nevnt Ingeborg Fordelsdatter, barn av Fordel, Nummedalen.Skiftebøkene som Svein Edvardsen har utgitt, er 'gull verd' og kan anbefales. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

I folketellinga for 1865 hvor Ole Fordelsen bor i Silsandvik er oppgitt at moderen , Martha Johansdatter, bodde på gården. På Leka ble ei av døtrene til Martha Johansdatter og Fordel Winter Olsen gift i 1860, Det var Elisabeth Fordelsdatter som ble gift med Hans Hagerup Hansen i Kvaløya Leka. Hans Hagerup Hansen døde i 1887 og Elisabeth og barna utvandret sannsynligvis til Amerika. Ei søster av Elisabeth, Marianne Fordelsdatter ( f 1839 i Fosnes) bodde på gården til Hans og Elisabeth i 1865 sammen med sin mann Henrik Mathias Larsen fra Bindal. Fordel Olsen fartet mye omkring, bl.a var han i Moskenes i Lofoten , i Flatanger , på Vikna m.m. At Fordel Olsen døde i 1840 stemmer ikke med mine notater. Jeg ser også at innlegget til Kjell Andersen forteller at Fordel Olsen ( halvbror) levde ved dette skiftet i 1848.Med hilsen Jostein Riseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Til innlegg 9: Skiftet fra Tørrbekkmo i 1840 er etter Ole Fordelsen, altså far til Fordel Olsen. Nårtid Fordel Olsen døde vet jeg ikke noe om. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Jørgensen

Tusen takk både til Kjell Andersen og Jostein Riseth !!! Dette bekreftet det jeg hadde trodd, men ikke funnet...kjempeartig. Da skal jeg lete videre med krum hals :)Det var liksom her det stoppet på denne greina, så nå blir det masse spennende opplysninger fremover. Virkelig mange flotte hjelpsomme mennesker her !!!Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.