Gå til innhold
Arkivverket

[#43907] Tarald Svendsen Gramstad og Malene Olsdatter, Stavanger


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Tarald Svendsen Gramstad var født på gården Gramstad i Høyland utenfor Stavanger i 1801. Han gifter seg med Malene Olsdatter f. 1804 på nedre Tjensvold i Hetland. Tarald kjøper store deler av Eiganes og alle hans barn er født der fra 1827 og utover. Jeg lurer på om noen har tilgang til kirkebøker og finne ut når de giftet seg og muligens også noe om Malene Olsdatters foreldre ?Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kurt Østbye

Det er vel hans far, Svend Nielsen, 27 år, som er med i 1801-tellingen på gården Gramstad, og kone Birthe Tarraldsdtr, 26 år.I 1865-tellingen er kansje hans sønn, Tharald Tharaldsen, 35 år, som er oppført på Egenæs.Ellers ligger jo kirkebøkene for Høyland på nettet. Denne (mulige) sønnen Tharald er altså født omkring 1830, og da konfirmert ca 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye for innspill. Høylands gards- og ættesoge vet jeg ikke om jeg kan få tak i her i Bergen,men kirkebøkene for Høyland på nettet kan jeg jo lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tittet raskt gjennom kirkeboka for Høyland for årene 1827 til 1840. Det var kun en Ole Tharaldsen gift med en Abrahamsdtr. som hadde barn til dåp i den perioden. Din Tharald har antagelig soknet til en annen kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Far til Tarald er Svend Nilson f på Helgeland i Nedstrand i 1774 av foreldre Nils Torgerson f. 1731 på Lisland, Tinn, Telemark, død 1810 på Helgeland i Nedstrand og Marta Ivarsdtr. f.1761 på Stølsvik i Nedstrand, død 1855 på Helgeland i Nedstrand. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Etter Ola Aurenes: Høyland gards- og ættesoge gjennom 400 år : 1500-1900, Stavanger, 1954, side 159 er Tarald Svendsen Gramstad sønn av Sven Nilsson Helgeland født i Nedstrand 1774 gift først med Sissel Ådnesdatter Gramstad født 1768 og død 22.5.1796. Så gift 30.10.1796 med Berte Taraldsdatter Mork født 1774. Tredje gang gift 7.12.1843 med Kristi Torgersdatter Helland født 1774. Sven Nilsson Gramstad var eier og bruker av 12 spann på Gramstad til 1820. Han bosatte seg så på Eiganes i Stavanger. De hadde barna: Sissel, Tarald, Nils, Andreas, Elisabet og Sven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.