Gå til innhold
Arkivverket

[#43910] Noen som har kb for Kjelvik/ Kistrand 1825-1842?


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

En av mine mange tipper Margrethe/Magga Mathisdtr f ca 1814 Kjæs gifter seg den 23/9/1832 Kjelvik med Peder Pedersen, Taborsnes. Di får dattera Ane f 11/7/1834 iflg FS. Jeg finner ikke flere barn på dette parret. Det jeg derimot har funnet er at enke Margrethe Mathisdtr f ca 1812 gifter seg 29/8/1839 Kjelvik iflg FS med Elias Andersen.Er det da noen som har kb for Kjelvik/ Kistrand som kan sjekke om det er noen Peder Pedersen som dør i perioden 1834-1839.?Denne Margrethe kalles Magga i kb ved hennes død 29/9/1856 Stabbursnes og er da 40 år. Dette kan jo stemme med alderen på min Margrethe.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det dør en Peder Pedersen i Kistrand/Kjelvik i 1837, men den kopien jeg har av kirkebøkene for den aktuelle begravelsen er nærmest uleselig.Her er iallfall min tolkning av innførselen:For det første så står det en klamme om 6 navn, med anmerkning 'Omkomne på Søen', men jeg tror det gjelder to forlis, for det ser ut som det er oppført to dødsdatoer.De to første er iallfall som følger:Død: Slutningen af October 1837Mathias Pedersen Stabursnæs?? (stedsnavn veldig vanskelig å tolke), Søfin, 40 årPeder Pedersen ibid, Søfin, 30 årDe fire resterende er alle fra Lafjord og dødsdato er oppgitt som 'Ved Michelsdagstider 1837' (Michelsdag var 29 Sep i 1837), så jeg antar at dette gjelder et annet forlis.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Hei Odd VillyNo ble jeg egentlig litt flau, for dette hadde jeg jo egentlig ikke trengt å bry deg med. Kunne jo bare ha søkt på skiftereg for finmark kom jeg på no.Men hvet du om Stabbursnes var en stor boplass på den tia?Peder Pedersen var satt til å være f ca 1811 ved vielsen i 1832 og var fra Taborsnes. I FT 1801 bor Peder Iversen og Anna Mathisdtr med fam på Taborsnes. Kan dette parret være foreldre til min Peder? I så tilfelle så kan denne Mathias Pedersen som omkom sammen med Peder være hans bror. (Mathias f 1804).I skiftereg. står det at Peder P. kones navn er Marit Mattisdtr. I vielsen står det Magrethe. Da enka gifter så på nytt i 1839 står det Magrethe. Ved dåpen på di barna hun får med Elias Andersen står hennes navn både som Margrethe og Magga. Ved begravelsen står det Magga. Hva er hennes egentlige dåpsnavn da? Marit eller Magrethe.? Magga er det det samiske navnet hennes? Kan forøvrig også legge til at jeg enda ikke hvet hvem som er hennes foreldre.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.