Gå til innhold
Arkivverket

[#43913] Andrea Sivertsdtr. f.1854(?)Orkdal/Ole Einarsen Vestereid


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøver å finne ut om en venninnes mormor og hennes foreldre, men det virker håpløst. Derfor ber jeg nå om hjelp her.Andrea Sivertsdatter og Ole Einarsen Vestereid fikk datteren Ane Gjertine den 21.01.1875, som ble døpt 31.01.1875. Foreldrene var ikke gift. Det er da oppgitt at moren Andrea Sivertsdatter bodde i Øjan. Ved folketellingen 1875 er Andrea Sivertsdatter i tjeneste i Monseth i Orkdal, og da står det fødselåret kanskje var 1854. Det vil si det står spørsmålstegn bak. Ved folketellingen 1865 er det ingen Andrea Sivertsdatter som passer, og det nærmeste en kommer på søk i Sør-Trøndelag på RHD er Andreanna Sivertsdatter født i Roan. Har prøvd innscannede kirkebøker for Orkdal på døpte 1853-59 uten å finne noe, og finner heller ikke Andrea Siverstdatter konfirmert i Orkdal 1868-1872 på innscannede kirkebøker.Ane Gjertine Olsdatter er heller ikke å finne som konfirmant 1889-1892 i OrkdalMin venninne har ellers fått vite at Ole Einarsen Vestereid var fra Grue i Solør, og det har hun visst fra Statsarkiv. Når han ble født er det ingen som vet, og dem jeg finner i 1875 i Rød-Trøndelag og Hedmark er altfor gamle eller for unge til å være sannsynlig far til Ane Gjertine i 1875.Jeg et altså ute etter aner på Andrea Sivertsdatter og Ole Einarsen Vestereid, og nå håper jeg noen kan hjelp. Skulle vel tatt egen etterlysning på Ole Einarsen som skal være fra Grue i Solør, men det blir vanskelig når jeg ikke vet noenlunde når han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg noe som jeg ikke har sett før, og det ser ut som om begge foreldrene var omstreifere. Ellers takk for svaret og linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Min venninne og hennes sønn har jo selv sett på mikrofilm, og jeg trodde at sønnen hadde sett etter søsken. Da skal jeg se etter om jeg finner flere søsken, og Andrea i Melhus. Hun må jo være eldre enn født 1854 siden hun fikk barn alt i 1869. Så da har jeg også andre kriterier å gå ut fra i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen som greier å tyde kommentaren som står på dåpen av Anton Christian her. For meg ser det ut som det står: Foreldrene skulle bort?? børn sammen. De hadde kanskje flere barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenken fungerte ikke, men jeg fant dåpen av Andreas Olsen likevel(født 20.09 og døpt 14.10.1849). Da er det sikkert flere søsken av Andreas, Anton og Ane Gurine som er født imellom 1849 og 1869. Det betyr jo også at Andrea må være født ca 1830 og ikke ca 1854 som tidligere skrevet. Hun måtte jo helst være minst 18 år for å få barn i 1849, og hvis hun var født 1830 er hun jo 45 år i 1875. Tusen hjertelig takk for informasjonen til alle som har bidratt. Nå har jeg fått mye å jobbe videre med. Så jo etter barn 1876-1878,uten å finne noe.Det ser forresten ut som om både Andrea og Ole Einarsen er umulig å finne på folketellingene 1865 og 1875, men jeg skal prøve en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser mer på kommentaren på Anders døpt 14.10.1849 og foreldrenes 2. leiermål ser det ut som det står noe om Folderen. Kan de ha vært i Foldereid i Nord-Trønderen tidligere. Folderen i Nordland er vel for langt unna? Får det heller ikke til å stå Surendalen under hjemmedøpt, men han ble jo hjemmedøpt 5. Oktober av Arnt Jørgensen. Jeg mener han ble hjemmedøpt i Suurk?(det ser ut som det kanskje ender på sjøen). Dessverre kan jeg ikke noe med å legge ut lenke.Jeg finner elles ingen barn døpt i Orkdal 1847-49, og 1850-1857. Ifølge min venninne skal mormoren ha hatt 12 søsken. Så 12 barn skal være født før 1875, men hvor ble de døpt? Kan det hende at de ikke ble døpt? Var det vanlig at omreisende ble konfirmert? Kom de omreisende med på folketellingene 1865 og 1875. Jeg finner ingen Ole Einarsen født i Grue eller Solør, og heller ingen Andrea Sivertsdatter i passende alder født i Melhus. Kan de ha kommet seg unne folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk skal du ha Aud Marion. Jeg mener at det også står noe med Holand i forbindelse med hjemmedåpen 5.Oktober 1849. Folderen kan være Foldereid i Nord-Trøndelag, Follafoss i Nord-Trøndelag(Verran kommune, og det kan være Folderen på Fosenhalvøya. De reisende reiste kanskje langt, men jeg holder en knapp på Folderen på Fosenhalvøya eller Follafoss i Verran her. Dessverre er ikke kirkebøker for disse stedene innscannet enda i den aktuelle periodern. Sjekket Folderen i Nordland, og der var det ikke noe barn døpt i 1847-48. Med tanke på at moren fikk siste barn så sent som i 1875 så er tiden før 1847 uaktuell tror jeg.Skal se om jeg finner flere barn i Orkdal fra 1858 og utover, og når jeg har fått sett mer tror jeg at jeg tar ny etterlysning på Andrea Sivertsdatter siden hun nå både har annet fødested og fødselsår enn tidligere antatt. Jeg trodde jo at siden barnet i 1875 var uekte så var dette første barn, og ved folketellingen 1875 var det ingen andre Andrea Sivertsdatter som passet enn hun som muligens var født i 1854. Derfor ble overskriften som den ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg har gjort et forsøk på å lese igjen. Jeg mener det står at Ole er fra Gudbrandsdalen og kan hjemmedåpen ha vært på Høilandet (Hølonda)? Vil det hjelpe å finne Arnt Jørgensen kanskje.. Andrea har Øiaas som 'etternavn' - det er jo et navn fra Melhus. Jeg har heller ikke funnet noen spor etter denne store familien i FT. Har også sett etter flere barn i kirkebøkene. Jeg fant Anders og Anton med et foreldresøk på FS; da var det bare å sjekke kirkebok og der var de begge, men altså ingen andre enn de 2.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også sett at det står noe med dalen i forbindelse med Ole Einarsen, men det kan også se ut som om det er overstrøket i kirkeboka(??). Selv om jeg opprinnelig ikke er fra så langt fra Melhus(Åsen i Levanger kommune) så er jeg ikke kjent i Melhus eller i Orkdal og har faktisk aldri vært på disse stedene. Det ser for meg ut som om barnet i 1849 ble hjemmedøpt av Arnt Jørgensen Holand, men hvor er Holand i Trøndelag?Siden familien var omreisende så ble de sannsynligvis ikke med på noen folketelling. Anne Gjertine som er min venninnes mormor født i 1875 skal forøvrig ha vokst opp i Geitastrand, men jeg finner heller ikke henne som konfirmert i Geitastrand ca 1889-90. Det er en Anne Gurine som ble konfirmert i Orkdal i 1889 med en Erik som far og hun bodde i Øyen ser det ut for. Kan dette være Anne Gjertine som har fått feil 2. navn og bodde hos steforeldre? Hun har jo også da fått feil fødselsdato, og har blitt 12 dager eldre enn som døpt. Det var kanskje ikke så nøye å føre kirkebøkene riktig på dem som var av omreisende slekt? Geitastrand gikk kanskje under Orkdal på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg tror det står Høilandet - ikke Holand - og Hølonda (som det heter i dag) og Orkdal er i samme området. Siden familien ble stå stor, kan det godt være at (noen av ?) barna kom i fosterhjem også.Kanskje du skulle forsøke med et innlegg under Orkdal i Trønderslekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Sønnen av min venninne har lagt inn innlegg der for lenge siden, men det var vel før han så noen mikrofilm. Vi vet jo litt mer nå. Jeg kunne kanskje ta opp hans emne igjen der inne, men jeg forsøke litt til selv først i kirkebøkene for Orkdal. Har fått bygdebøker for egen slektsforskning også nå på fjernlån, så jeg må vel prioritere det en stund iallefall.Hølonda stemmer jo også med hvor noen av slekta til mine venninne ellers holdt til senere når jeg tenker meg om, så det kan godt være at det står Hølonda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøvde å søke på Family Search på 'Advanced Search' og IGI med Ole Einarsen og Andrea Sivertsdatter som foreldre for periodene 1846-1866, og deretter 1856-1876. Det kom ikke frem noen navn på barn, og jeg prøvde også forskjellige skrivemåter med Einarsen, Enersen og Einersen uten at det hjalp. Hvordan gjør du det Aud? Tror jeg egner meg best til å lese kirkebøkene på mikrofilm jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk skal du ha Aud Marion. Jeg har jo prøvd å finne henne i 1900 som Ane Olsdatter under Sør-Trøndelag på RHD og muligens også på Digitalarkivet, men fant henne ikke da. Min venninne visste heller ikke om Andrea var i Oppdal eller i Trondheim i 1900, og jeg har ikke hørt at hun het Vang eller bodde på Vang.Jeg ga vel mer og mindre opp etterhvert å finne både henne og foreldrene på folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Aud. Siden jeg kun ble spurt om Ane Gjertine og hennes foreldre har jeg ikke sett etter disse. Sønnen til min venninne har jo også gjort noe selv, men hvor mye han har funnet vet jeg ikke sikkert. Tar iallefall utskrift og gir til min venninne som ikke har internett. Hun er glad for det du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.