Gå til innhold
Arkivverket

[#43913] Andrea Sivertsdtr. f.1854(?)Orkdal/Ole Einarsen Vestereid


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Er det ugifte som står etter dette med Ole Einarsen fra Hof i Solør? Jeg får heller ikke til å tyde det siste lille ordet som står etter dette med Andra Sivertsdatter og at hun var fra Hov i Melhus. Hva er det siste lille ordet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Det står vel ungkarl eller 'noe lignende' under hans navn - under hennes står det 'pige'. Andrea er fra Øiaas i Melhuus.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett litt etter Ole Einarsen, men finner ham ikke døpt i Hof, Hedmark. Fra 1800 til 1830 finnes bare en skikkelig kandidat, født utenfor ekteskap 1825. Men det kan ikke være denne siden han gifter seg i Våler i Solør og bor der 1865.Men navnet ser ut til å knytte ham til Våler. Der er det to garder kalt Eid - austre og vestre Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk Arild. Du har jo tidligere under eget emne om Ole Einarsen også funnet at Ole født 1825 hadde en halvbror med samme navn født i 1827, og det er vel sannsynligvis denne som gjelder her eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei - jeg undret på om jeg hadde lagt inn denne dåpen før (50), men da jeg ikke fant den i denne debatten, trodde jeg at jeg ikke hadde gjort det. Ser nå at den ligger i tema 44417. mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Syntes jeg hadde vært borti dette før. Og det ser ut som jeg gjorde bedre arbeid i tema 44417.Tror jeg opprettholder det jeg skrev der om at Ole Einarsen f. 1825 kan være en kandidat. Etter alder ved vielse er det halvbroren som blir viet 1857 - 30 år gammel, med far Einar Olsen. Ved konfirmasjonen 1846 er han 18 5/12 år gammel, og det kan ikke gjelde Ole f. 1825. På ham finner jeg ingen konfirmasjon, heller ikke død. Derfor mistanke om at han kan ha flyttet ut. Men det er en Ole Einarsen Søeid som blir gift 1851 - 24 år gammel. Far Ole Olsen (som må være feil, eller Ole Einarsen er feil for Ole Olsen?). Får ikke sjekket navneparene ved barnedåp, siden ingen av parene får barn døpt i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Etter jeg skrev siste innlegg ble jeg noe forvirret. Det som er skrevet bygger på avskrifter, og jeg måtte sjekke de originale kirkebøkene som viser at det er noen vesentlige feil i avskriftene av konfirmerte som vanskeliggjør.Ole Einarsen Søeid ble konfirmert 1846 18 5/12 år gammel, med Knatterud som fødested. (I avskrift ikke med Søeid og Knatterud lest som Kullerud).Dermed er han identisk med Ole Einarsen Søeid som gifter seg 1851 - 24 år gammel med far Einar Olsen.Ole Einarsen Kulpen blir gift 1857 - 30 år gammel. Far Ole Olsen. (Som skal være Einar Olsen?) Kulpen en husmannsplass under Sveinby der Einar Olsen var da Ole Einarsen 1825 ble født.Disse to skulle da være like gamle, men sistnevnte kan likevel være Ole Einarsen født 1825? Men som sagt er det ingen konfirmasjon på ham. Derfor det hele usikkert hvilken Ole Einarsen den siste er. Med andre ord er det en mulighet for at de to som gifter seg kan være halvbrødrene fra 1825 og 1827. Jeg kan bare ikke si det med sikkerhet.Beklager rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ser at den Ole Enersen som gifter seg i 1857 er kalt enkemann (Lenke).Kjennes vedkommendes første ekteskap? Er det en mulighet for at han som gifter seg i 1851 er lik han som gifter seg i 1857?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fint du så det med enkemann. Jo, det er med stor sannsynlighet samme mann. Kona fra første ekteskap, Andrea Olsdatter, døde 20.02.1854 på Vålbækkbakken.Det var jo dette jeg fant i tema 44417, men overså enkemannen nå. Dermed blir Ole Einarsen f. 1825 en mulig kandidat til utflyttet solung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her har det vært stor aktivitet ser jeg, mens jeg har vært og sett mikrofilm angående min slekt og vært på møte i Slektshistorielaget her. Tusen takk til alle sammen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.