Gå til innhold
Arkivverket

[#43917] Norderhaug gård, Eidsvold Værk


Gjest Svein Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Sørlie

Min oldefar, Martin Olsen, født 17/5-1840, kan jeg spore tilbake til Norderhaug på Eidsvold Værk. Er det noen som kan gi ytterligere opplysninger om dette stedet/gården og/eller de som er tilknyttet denne personen og hans slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Hvor bodde han 1865, 1875 og 1900?. Hvem var han gift med?. Det finnes 2 Norderhaug-plasser i 1900-tellinga for Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Takk for rask respons, Trond. Martin Olsen giftet seg med Marie Gustavsdtr i Eidsvold kirke 28/1-1876. Ved folketellingen 1900 var han sannsynligvis død. Martin Olsen flyttet mye rundt på Østlandet der det var arbeid - og da han flyttet til Slemmestad i 1889 står det Norderhaug, Eidsvold Værk som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Trond, dette var utrolig godt søkt og funnet. Det ser ut for at dette er korrekt, selv om det snur opp ned på mine slektsopplysninger. Ole Gunvald er min bestefar, men hans eldste bror, Johan Fredrik, er født Eidsvold 1/11-1874, og her står det at Martin er fra Skedsmoe. Det står også et annet navn på hans mor, men folketellingen i 1875 skriver det korrekte. Siden kirkebøkene i Eidsvold er borte, kan kanskje klokkebøkene være ukorrekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Bare hyggelig. Etter hva du opplyser skal Martin Olsen oppholde seg i Eidsvoll i 1875. Jeg har som nevnt ikke klart å finne ham. Hva kan årsaken være ?Ved Martins dåp mener jeg det står 'Breenseie' etter morens navn. Jeg antar at hun må være identisk med hun som ble gift som nr. 30 i 1845: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1111&idx_id=1111&uid=ny&idx_side=-334>LenkeGarden Breien finnes i NorderhovDet må være disse i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Trond: Dette var en meget stor hjelp for meg. Martin Olsen var på Eidsvold i 1874 - da hans første sønn Johan Fredrik ble født der 11. nov. 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har sjekket gravlagte i Kampen menighet etter Martin Olsen 1889-1900 og Røyken samme periode uten resultat. Så slo det meg at jeg også burde sjekke Eidsvoll, og der var han, som gravlagt nr. 42 i 1896, Martin Olsen Sørli, død 9. september 1896: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2921&idx_id=2921&uid=ny&idx_side=-232>LenkeDødsfallet ble meldt til sorenskriveren 10. september, Eidsvoll sorenskriveri, dødsfallslister, eske 6, 1893-1900: Fattiglem Martin Olsen Sørli, Aamodthaugen. Født 1850. Ektefelle Marie Gustavsdatter, Kristiania Som arvinger nevnt barna: Sønnene Johan 22, Ole 20, Einar 16, Otto 6 og Nils 4. Alle bosatt i Kristiania. Datteren Mathilde, 'gift og bor ved Dal''Intet at skifte'Se også tema 44053:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Trond Øivindsson Lunde: Dette var meget godt. Svært glad for dine opplysninger. Barna Einar og datter Mathilde er helt ukjente for meg. Moren hadde en sønn, født utenfor ekteskap, Daniel Adolf Olaussen, født 7/12-1870. Jeg får vel 'jakte' på Einar og Mathilde for å lage familien helt komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.