Gå til innhold
Arkivverket

[#43918] Christian Kaas, Storøen, Hole, Buskerud


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Han var gift med Marte Poulsdatter. De hadde barna Frideric f. 1775, Gonnor f. 1779 og Andreas f. 1886.Jeg har lett i bygdebok for Hole, og finner ham som husmann under Storøen, men det blir ikke nevnt hvor han kommer fra. Heller ikke hvor Marte kommer fra.Er det noen som har ytterligere informasjon om ham og Marte? Har han noen forbindelse til den jyske slekten Kaas? Jeg har ikke funnet ham som barn av noen fra denne slekten i diverse slektstavler, men han kan muligens være uteglemt.Faddere på Fridric er bl.a. Christopher Paulsen Wiig, Thomas Wiigs hustru Ragnhild, Ingeborg Iversdatter Wiig.Kan dette være Martes familie? Jeg har ikke klart å finne det ut fra bygdeboken.Jeg er veldig takknemlig dersom noen kan sette meg på sporet her.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Takk for dette! Jeg har også funnet dem i FT 1801, men det gir ingen svar på hvor de kommer fra.Finnes det noen som vet noe som ikke står i denne bygdeboken under Storøen? Jeg har forholdt meg til Bygdeboka for Hole som ligger på nettet.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Christian Kaas ble trolovet 12.desember 1771 og gift 6.januar 1772 med piken Marthe Poulsdatter Wiig. Imidlertid tror jeg helst hun var tjenestejente på Vik, og hun kan ha vært datter av Paul Thomassen og Gonor Paulsdatter på Lille Rytteraker. Det var skifte etter Gonor på Rytteraker 16.mai 1753, og den yngste datteren av fem barn var Marthe på 13 år. De øvrige barna var Thomas, Paul 24 år, Johanne 20 år og Iver 18 år. Marthes alder stemmer ikke helt overens med 1801, men det spørs om ikke 1801-alderen er litt for lav - og 13 år i 1753 er ørlite for høyt, hun ble døpt 24.juni 1741.Første gang jeg finner navnet Kaas nevnt i kirkebøkene i Hole er ved Christians trolovelse, så han er trolig en innflytter.Jeg finner 5 barn nevnt, først en sønn Fredrik som blir gravlagt 5 dager gammel 1.november 1772, deretter Fredrik døpt 6.søndag etter trin 1775, og han ble gift 21.august 1802 med enka Helle Jacobsdatter Fiulsrud, så datteren Gonor døpt 1.søndag i faste 1779, hun ble gravlagt 23 år gammel 27.desember 1801. Så en sønn Paul døpt 6.søndag etter påske 1783, han ble senere husmann under Søndre By, og til slutt Andreas døpt 2.pinsedag 1786.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk, Ole.Det høres plausibelt ut at Marte kommer fra Rytterager. Jeg ser at en av vitnene ved giftemålet til Fredrik Christiansen Kaas og Helle Jacobsdatter var Christopher Rytterager. Jeg har lett gjennom alle barn på Vik, og ikke funnet noen som passer.Helle Jacobsdatter var inderst og enke i FT 1801 og hadde en datter Maria. Jeg regner med at dette er rette Helle LenkeHvor finner jeg Fiulsrud og Helles familie?Til info så flyttet Fredrik og Helle til Christiania hvor de fikk en sønn Christian i 1809.Mvh Benedictge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Gården Fjulsrud ligger lengst sør-øst i Hole, ved grensa til Lier, og vil bli omtalt i bind 5 av bygdeboka, som trolig blir utgitt om 2 år. Så den krever kanskje litt tålmodighet.Helle Jacobsdatter Fjulsrud, som ble døpt 5.søndag i faste 1770, ble gift 1.gang 28.desember 1794 (trolovet 4.oktober) med soldat Christen Nilsen Tangen. Tangen er i denne forbindelse på Tyristrand, men samtidig var det en plass under Gomnes i Hole, så denne plassen vil bli omtalt i bind 4 av bygdeboka som kommer nå i desember. I folketellingen 1801 finner du henne under Skjærdalen på Tyristrand – det var der Gomnestangen lå – som enke sammen med mange av sin avdøde manns familie, bl.a svigerfar Nils Sørensen og svoger Søren Nilsen. NB! Tyristrand var en del av Hole den gangen.Helles far oppgis som Jacob Fjulsrud, og det må helst være Jacob Knutsen Fjulsrud, som ble gift 1.gang i 1750 med Tollina Olsdatter Kløviken, og hun døde fra ham i 1756. Innen 1759 har Jacob Knutsen blitt gift igjen – trolig utenfor Hole – med ei Marthe, og de får i 1759 ei datter som kalles opp etter første kona.Jacob Knutsen Fjulsrud er nevnt som eldste sønn i 1.ekteskap – av 3 ekteskap – i skiftet etter Knut Olsen Fjulsrud i 1768. Første kona var Kirsti Jacobsdatter. Det står en del om denne familien i Lagesens bok ”Ringerikske slekter”, men hvis jeg var deg ville jeg ikke stole altfor mye på opplysningene om at Knut Olsen Fjulsrud var sønn på gården. Visse ting tyder på at han kom utenfra. Men jeg er ikke helt sikker på akkurat dette.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant dette på Familysearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayChristian KaasBirth: 1738 Gol, Buskerud, NorwayBurial: Storoen FarmSpouse: Marte Poulsen Marriage: About 1774 Gol, Buskerud, NorwayDen som har sendt det inn, har tydeligvis ikke kjent til hvor giftermålet ble inngått, men det er vel lurt å sjekke om Christian kan være født på Gol?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Dette var kjempebra, Ole. Jeg har mye å jobbe ut fra, og mye å se frem til når den nye boken kommer i desember.Og til Laila, takk for tipset ditt. Jeg skal sjekke kirkebøkene for Gol, og se om det er mulig å finne ham som født der. Det er ihvertfall noe å gå ut fra. Ellers ser det ikke ut til at noen andre ved navn Kaas er født på Gol, men de flyttet jo en del rundt på den tiden også.Hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Jeg løfter opp denne debatten igjen da jeg har funnet en dåp i 1734 i Lårdal, Telemark 11. oktober [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7990&idx_id=7990&uid=ny&idx_side=-74]:>Lenke Fendrik Kaases barn fra Annexet Eidsborg paa Dalen og kaldet: Christian Frederik. Blant fadderne er: Capitainer Christian og Frederik Kaaser. Fendrik Kaases pige Mari gikk til comm. 16. oktober 1734. Kan man kalle en gift for pige, Lenke (øverst i spalte 2)eller var de ikke gift?Min Christian er begravet i Hole 5. april 1812 som 74 år gammel (dvs. født ca. 1738)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Nils Johan Stoa

I følge S. Engelstad: Ætten von Koss (Oslo 1938) var det Christian Frederik von Koss (1734-1758) som ble døpt i Lårdal i 1734. Faren var fenrik, senere major Joseph Albrecht von Koss (1706-1766). De to fadderne var barnets onkler, kaptein, senere oberstløytnant Christian von Koss (1699-1758) og kaptein, senere generalløytnant Frederik von Koss (1701-1782). Boka om Koss-slekta har vi på Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Godt Nyttår og tusen takk, Nils Johan. Jeg skal reise til Kongsberg og lese gjennom boken litt senere i vinter.Kanskje kan jeg finne ut om dette er 'min' Christian. Hvis ikke, er jeg like langt i min forskning på ham. Jeg har lett i absolutt alle kirkebøker i Buskerud og områdene rundt, men kanskje kom han fra Danmark? Han kan jo også ha vært et barn født utenfor ekteskap med en far ved navn Kaas.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.